
DOCUMENT RESUME

ED 308 558 CS 506 697

AUTHOR John, Jeffrey Alan
TITLE Government Style as a Factor in Information Flow:

Television Programming in Argentina, 1979-1988.
PUB DATE Aug 89
NOTE 23p.; Paper presented at the Annual Meeting of the

Association for Education in Journalism and Mass
Communication (72nd, Washington, DC, August 10-13,
1989).

PUB TYPE Speeches/Conference Papers (150) -- Reports -
Research /Technical (143)

EDRS PRICE MF01/PC01 Plus Postage.
DESCRIPTORS Cultural Context; Foreign Countries; *Freedom of

Speech; Government Role; Intellectual Freedom; Mass
Media Role; *Programing (Broadcast); Television
Research

IDENTIFIERS *Argentina; Freedom; *International Communication;
Media Government Relationship

ABSTRACT
Noting that Argentina's recent history is

particularly useful for analysis of the varying effects that
differing government styles can have on a single mass communication
system, a study compared Argentine (specifically Buenos Aires)
television's 1979 programming schedule, prepared during a military
dictatorship, with recent schedules prepared under democracy. The
data were evaluated in order to test two hypotheses: (1) programming
schedules prepared under conditions of greater freedom of speech and
freedom of expression, when compared to those prepared in 1979 under
military rule, would exhibit greater reliance on domestic, Latin
American or Spanish-language programming and correspondingly fewer
American- or First World- produced programs; and (2) the programming
schedules would show a trend toward increasingly more use of
domestic, Latin American or Spanish-language programming as the
Argentine audiences gain more experience with free expression.
Findings supported the first hypothesis; however, the second
hypothesis was not supported. Findings suggest that further research
would benefit from expanding samples to include programming schedules
for cities of the country's "interior," and evaluating the content of
Argentina's increasingly widespread cable television system. (Two
tables of data are included.) (NH)

*******************************************************************

Reproductions supplied by EDRS are the best that can be made
from the original document.

***********************************************************************



GOVERNMENT STYLE AS A FACTOR IN INFORMATION FLOW:
Television programming in Argentina, 1979-1989

by Jeffrey Alan John
Wright State University

Analysis of the patterns of international communication flow
is a recognized avenue of study. However, reports have mostly
described this flow rather than probe factors in the amount and
direction of information flow.

This paper discusses government style as a facto). in
international information flow. The Argentine television 1979
programming schedule, prepared during a military dictatorship, was
compared with recent schedules prepared under democracy. It was
hypothesized that 1) Programming schedules prepared under
conditions of free expression, compared to those prepared under
military rule, would include more domestic, Latin American or
Spanish-language programming and correspondingly fewer "First
World"-produced programs; and 2) Schedules would show a trend
toward increasing use of domestic, Latin American or Spanish-
language programming.

P''

Analysis of the data indicated a statistically significant
difference between the content of 1979 programming and recent
schedules. However, data does not indicate a trend toward
progressively fewer programs imported from "First World" nations.

U S. DEPARTMENT OF EDUCATION
Office of Educational Research and improvement

EDUCATIONAL RESOURCES INFORMATION
CENTER (ERIC)

C Tms document has been reproduced as
received from the person or organization
Originating it

Miner changes have been made to improve
reproduction Quaiity

Points& view or Opinions 5taIedlnth15docu.
ment do not necessardy represent Official
OE 00511100 or policy

"PERMISSION TO REPRODUCE THIS
MATERIAL HAS BEEN GRANTED BY

fcre.k.i 46 VI

Joh
TO THE EDUCATIONAL RESOURCES
INFORMATION CENTER (ERIC)."

2 BEST COPY AVAILABLE



GOVERNMENT STYLE AS A FACTOR IN INFORMATION FLOW:

Television programming in Argentina, 1979-1989

by

Jeffrey Alan John
Wright State University

A paper prepared for the
International Communications Division,

Association for Education in Journalism and MaSs Communication

Washington, D.C.
August, 1989

3



GOVERNMENT STYLE AS A FACTOR IN INFORMATION FLOW:
Television programming in Argentina, 1979-1989

By Jeffrey Alan John
Wright State University

Page 1

As we witness almost daily advances in technology we are

constantly reminded of the complexity of the global communication

process. It is nevertheless essential that researchers strive to

recognize and describe the many elements which interact in the

communication processes.

One recognized avenue of study is analysis of the patterns of

communication flow among nations of the world. Reports in this

area have been both influential and controversial, as conclusions

have touched political and economic philosophies. However, many

have focused on philosophical rather than empirical bases, and

it is apparent research in this area continues to evolve.

An elemental and comprehensive set of hypotheses regarding

the international flow of information was provided in the early

1970s by Al Hester, who suggested that a hierarchical structure

among nations determined the quantity and direction of information

flow.'- Hester hypothesized that information flows from "high"

ranking nations to "low" ranking nations, and that it flows among

nations with cultural, historic and economic affinities.

Although Hester suggested methods for testing these

4



Page 2

hypotheses, data collection until relatively recently described

the flow of information rather than probe factors which determine

the amount and direction of information flow. Tapio Varis, in his

1974 analysis' and a follow-up 1984 study', described an

international flow of television programming consisting largely of

entertainment and moving from a few exporting countriesprinciple

among them the United States and to a lesser extent Western Europe

and Japan--to the rest of the world.

In his earlier study Varis found an economic basis for this

flow--"The production of television programs for international

distribution is primarily aimed at making money," he said4--and in

the later study he described the situation as "serious inadequacy

and imbalance."5 Such data were cited as evidence that imports of

media products are a driving force in a "cultural imperialism"

defined by UNESCO's Mustapha Masmoudi in the now-familiar "New

World Information Order."

Subsequent scholarly inquiry has, however, questioned the

extent and effects of the imbalance. By the mid-1980s scholars,

while recognizing a continuing flow of media products

(particularly television programming) from the developed North to

the less-developed South, were also recognizing that a variety of

factors beyond the general categories identified by Hester have an

effect on this flow. In a Communcati_on Research issue devoted in

its entirety to media flow in Latin America, Livia Antola and

Everett Rogers looked at the processes and motivations for flow of

television programming, and found a trend in Latin America "to

5



Page 3

produce more and import less." Antola and Rogers noted

television programming flow is promoted by availability of certain

technical equipment, such as translation dubbing facilities, a

condition they identified as a subset of structural conditions

defined by Jorge Reina Schement, et al., as necessary to the

flow of television programs.' More recently, Alexis S. Tan, et

al. reported the cultural impact of American programming imported

to the Philippines was muted by content which did not match the

indigenous cultural beliefs of the populuation°, and Christine

Ogan observed that local-cultural values in Turkey were a factor

in dissemination of, domestically produced and imported

videocassette recordings.°

Ogan also mentions briefly the Turkish government's attempts

to control legally licensed works and works prohibited by

censorship, and this hints at a factor in international flow of

information which has received surprisingly little attention.

Given the opposing philosophies at the core of the "cultural

imperialism" question--the free flow of information espoused by

capitalism-oriented developed nations, versus a new world

information order sought by less-developed nations in reaction to

a perceived dependent status fostered by imperialism--the effect

of government styles on the processes would seem to be a

considerable factor.

Jorge Reina Schement and Everett Rogers suggest as much,

noting "Although most international media flows are profit-

motivated-, some are caused by political forces,"-° and they cite

this as one of the useful directions for future research. In



Page 4

addition, Sergio Mattos directly investigated the Brazilian

government's influence on its substantial domestic television

production industry. He observed that the government was the

significant thternal force for television development, and in turn

"internal conditions in Brazil have had a stronger influence on

television's development than have external factors."11 In a

study of television in Chile, Valerio Fuenzalida noted the change

in government from representative participation to more

restrictive military rule under.'Augusto Pinochet resulted in both

quantitative and qualitative changes in programming.2.2

Fuenzalida did not address the effect of programming change

on information flow, but he did note a decrease in the amount of

informational programming and discussion-format programs. Antola

and Rogers, however, recognized the implications of government

styles, in Chile and elsewhere in Latin America.

Censorship and government regulations particular to each
country...affect import/export flows in Latin America.
Generally these regulations inhibit imports from other Latin
American countries and encourage U.S. imports. For example,
in Chile only one hour of foreign television from Mexico,
Brazil, or Venezuela can be shown per channel per day, but
U.S. programs are not so limited. In Argentina, two Mexican
telenovelas that had been shown in the afternoon were
censored and moved to ,a night slot after 10.12

Discussion of Argentina's experience is particularly useful

in light of research by Edmond Rogoff into flow of television

programming into that country." Rogoff, in a 1984 case study,

pursued a media imperialism hypothesis by analyzing the extent

of "Western media penetration into the 1979 television schedule of

Buenos Aires, Argentina. His study focused on a four-week sample

of TV Guia of Buenos Aires (a TV Guide clone), and resulted in

7



Page 5

data showing considerable penetration of U.S. programming.

In reporting tnat study, Rogoff suggested the possibility

that nationalistic fervor had increased the amount of local

programming provided for Latin American audiences during the late

1960s and early 1970s. However, this trend "reversed itself

consistently following the seizure of power in many Latin American

countries by rightist-oriented groups, often military," he said.'-6

Rogoff's data from 1979 provide an interesting orportunity to

compare Argentine programming at that time with current schedules.

The comparison is useful because of the vast differences between

the Argentine government in power when the Rogoff study sample was

created, and now.

Argentina's recent history is particularly Llseful for analysis

of the varying effects that differing government styles can have

on a single mass communication system. In the space of the past

15 years, the country has moved from democratically elected--

albeit ineffective--rule to repressive military control, and back

to democracy.

The Argentine military seized control of the government in

1976, in response to a rising pattern of violent internal strife,

including terrorist bombings and kidnappings. The military

government's solution was the "Act Fixing the Purpose and Basic

Objectives for the Process of National Reorganization," more

commonly known as "The Process," which called for a renewed set of

values in order to rebuild society. In reality, The Process

involved sinister repression of dissent through threat and

intimidation. In the effort to "eradicate subversion" (as the

8



Page 6

military governments delicately put it), an estimated 10,000

people, including 84 journalists and 107 lawyers, as well as

intellectuals, artists, dissenters, and in fact many people only

suspected of associating with dissenters, were "disappeared."

Daniel Poneman described the period: "People were afraid to speak,

to walk the streets, to petition the government, to report crimes

to police."16

Mass media of the period were of course not immune to the

effects of the repression. One Argentine who experienced "The

Process" in Buenos Aires described television of the time as "flat

as a pancake."17

This paper reports the results of a study in which the

Argentine television 1979 programming schedule--a television

schedule prepared in the midst of Argentina's period of military

:ule--was compared with 1987:1988 and 1989 programming schedules,

which have been broadcast in an atmosphere of democracy.

Specifically, the data were evaluated in order to test the

hypotheses that 1) Programming schedules prepared under conditions

of greater freedom of speech and freedom of expression, when

compared to those prepared in 1979 under military rule, would

exhibit greater reliance on domestic, Latin American or Spanish-

language progiamming and correspondingly fewer American- or First

World-produced programs; and that 2) The programming schedules

would show a trend toward increasingly more use of domestic, Latin

American or Spanish language programming as the Argentine

audiences gain more experience with free expression.

Confirmation of these hypotheses would provide evidence that



Page 7

government control (or fear of government reprisal) is at least

one factor which contributed to the domination of First World-

originated programming seen in Rogoff's 1979 -ample of Argentine

television.

METHOD

Rogoff, in his 1984 study, reviewed a four-week sample of

television programming in Buenos Aires, as listed in TV Guia. His

sample listed programming in October and November, 1979, on

channels 7,,9, 11 and 13 in Buenos Aires, and channel 2, which

originates 35 miles from Buenos Aires in La Plata and broadcasts

over the c,Ineral metronolitan area.

A direct comparison with recent scheduling is possible

because the essential elements for research have remained

constant. With the exception of a recent and supposedly temporary

reduction in the total amount of programming hours available

daily, the number of television broadcast options available in

Buenos Aires has remained fixed. Three of the five channels

continue to be controlled by the government, although there is

pressure to return ownership to the private sector."

Buenos Aires itself is the hub of Argentina, with a

population of more than 10 million, roughly one-third of the

population of the entire country. Rogoff in 1984 estimated the

number of television sets in Buenos Aires at 250 per thousand

population, a figure comparable with First World countries."

Whereas Rogoff evaluated schedules from four weeks in the

autumn of 1979, the study reported here reviewed two weeks of

10



Page 8

programming from exactly eight years later, October and December

of 1987; the last two weeks of October, 1988; and three weeks of

programming from February and March of 1989. Rogoff noted he

found an extensive sample period was unnecessary because there was

almost no variation in programming from week to week. "On a four-

week or even an eight-week basis, the tables will show such little

variation that they will become indistinguishable from one

another," Rogoff reported.2° The same pattern continued in the

recent samples.

As in the 1984 study, elements of the daily television

schedules from TV Guia for 1987 and 1989 samples were tabulated

according to their listed, or apparent, origin. (TyQuia in many

citations notes the country that is the source of a non-domestic

program; other programs, especially those of U.S. origin, are

familiar titles). The 1988 sample was drawn from the television

listings of La Nacion, an internationally respected Buenos Aires

newspaper which virtually replicates the style of Ty_calaLl

listings. These sources indicated the hours alotted daily to

imports and domestic programming, and charts which resulted were

used to develop an average day's TV schedule for each sample

period.

Weekend programming, with its more irregular schedule,

was evaluated separately from the weekday schedule and is not

included in this report.

FINDINGS

Analysis of the data from 1979, 1987, 1988 and 1989 Buenos

Aires television schedules indicates a substantial difference



Page 9

between the programming aired under conditions of a military

dictatorship and programming broadcast under conditions of

democratic government. However, the data does not indicate a

trend toward progressively fewer programs imported from the so-

called "First World" nations.

Rogoff, in compiling the mean hours given to domestic

programming and Imported programming in his 1979 sample, found the

day which most closely conformed tr these averages--his "nearest-

to-average" day--was Tuesday, October 9, 1979. pate from each of

the more recent sample periods yhIlded comparable totals from

schedules for 1987 and 1988. The actual day which most closely

resembles the averages from these samples was Monday, December 28.

(See 1987 nearest-to-average-day schedule chart.)

In 1989, however, a combination of natural and economic factors

altered the broadcasting schedule and bluLeed what otherwise might

have been more directly comparable statistics. A severe drought

in the Argentine summer of 1988-1989 drastically reduced the

country's hydroelectric power generation capacity and that,

combined with mechanical difficulties in the nation's nuclear-

powered generating facilities, forced routine "brown-outs" in

Buenos Aires. As a result of this energy crisis, television

stations reduced the programming day to a period beginning at 6

p.m. and ending at about 2 a.m. (See 1989 nearest-to-average

television schedule.) Thus the total available television time in

Buenos Aires was reduced by about 50 percent, compared with 1979,

1987 and 1988 schedules.

However,*the percentage of imports in the total

12

programming



channel

7 a.m.

8

1979 schedule
Nearest to average day: Tues., Oct. 9

2 7 9 11 13

on on on
-",-","

S..-
- ., : p, . ..,.., s . . ,

....
. . .. .

..
:::,...;..., c.d.:. ,

.... ,.
...

-...,
. .... .

4

......

,........

..-,.,

.

...,:-..- L ,

./..,. s,; , 1 .,..

.*:A*:::: .?.; ,e-e,';',;*":.
,

4:,... 4. ,....,.

..., ,-
...,

?':,,',,,,.1%..,' $..?,..4........,:.

...

on

.,,<:

.,, ..x

: A , '
.

on

*......,

,

.

,.
... ,

,

,

% ..

>,.,,,,:,,,, ., .., , ".

', '',','.- .,-
:,,,,),'''','

, .

..,:. .. .:4 ... .. .,. ,.,, ,

,,,

-'''

;'''.,

.. ,

...

. .

,

,.;,,. :,..,.. , i,, . , ,., ...:.

, ,..,..-,.., ,,.., -
; , , " 7. .;',' "9. ' 4. '' 4 '5

- ;-- ,.,:,- ,;;;..';,',-, ,;.,}... ,;.,

,...:., ' iv,f::)': " , ''S
,4':: " /.: ' ..e's'' *, ' .% '. %`' .".....%

off / 4P.S. > """ 4.4, 2,

. ,
,', L / ,./

11111111M

,,,,
% ' '... ; . 5, *7777.7%"/4 ' ,'

/ ` ' ' :4'0' , s'" ' ,:i
.." / ,,% ..,, / /2, ; S,.;.;

off .,,,,,...,,, .........?.... ,,:,- ,,..,,,. , . ,.;,,., ,: r,

off

......._..

imported programming Source: Rogoff (1984)



channel

7 a.m.

8

9

10

11

12-pm

13

14

15

16

17

18

20

21

22

23

24

1 am

2

1987 schedule
Nearest to average day: Mon., Dec. 28

2 7 9 11 13

on on on on

, ,.. -

',A.,,-
. ", ,

, ,

...,-,. ,so s,
z..,:/, s<.,. ,

>;% s..,.....-,.,,i,,,,,i;gs.:4,',, . s',.

....",,,....,.., , , . ,:...,./. ,

, .

',..e......,../...,,:...,

,;.
- :.." y. .:-.

x,,, -'

1, "'.'
, ., .",

,,../4-/,,,,,,,,',,,r,,e."
,'. .'

. ;;;...,s '...,: :',"'":7 . , s'..;
',: , .%, ''' '!'iii ,

/ :-...;, ., ' ...c ' 2:, ,"v

-...",'

4...5.

: , ?,....

* Asv.....'

* , , < " ' ,

'....,

. . . -

'......P.k,

'.

. ....

:..- ,,s'

% ", `-.

'
/..*7 , ",

**,/,''';r/,'", , ':.'..''""
' ',' %,/;/// 7 '''4'
.."; If 41, '.....V
,% ''4":01;,', , : ',

/./,'....., ,//,'/: '', . ..,,,

, %

'''

.."...4.

:

...',Z .';;' ',", . '7'"// '' "' "'

;','; % '
;.. 1/, 4.,,/' ,, ..X., /

,//' /; v/ '. //, ".
'.< ....,',..' ' ,...,..4,,;."../...4,:;,.

7 *A.
,''' / ,';

S'
'Y

,,: , ' ....
',..!

'1 ''..x'''./4.',' '
off...,,.....,,,

.,...,..1.;,./...,4...,,,

....,,,

' (' 4, '' /

r.,,,,.. ...,,,,,,,,,,,,

,,,,,, , , off(:,
/......,0.,.

K':>, /21

' '''/' '

off off
off

imported programming 74



channel

7 a.m.

8

9

10

11

12pm

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

1 am

2

1989 schedule
Nearest to avel-age day: Wed., March 8

2 7 9 11 13

call cl rot ir rls or i
at 6 p.m.

.

E

....

" ,,, ,,, , ,

'J, ../,,,,;, ,

',,,---,- ,:, ...;(:".

v, .,, , ,
,;.< ...,..,.', w.,--,,..,

:'"

.

, ;spiv .,.. "i>,,' s .1,4'

".4,
..,4'.4, 4. / / ,. ,,, /

off off off off

Imported programming



Page 10

mix remained consistent imall samples broadcast under conditions

of democracy, and analysis of totals from weekday programming in

1979, 1987, 1988 and 1989 indicates that in the past 10 vears

Latin American programming has made substantial inroads into the

"average" daily schedule. In Rogoff's 1979 data 23 programming

hours, of the total of 65 available on all five channels during

the average weekday, were filled with programs imported from the

First World, a total of 35.4 percent. By the sample period in the

last months of 1987, the total air time had increased to an

average of 86 hours per day (largely as a result of increased

hours for channel 2), with an average of 18 hours, or 21.4

percent, imported. For the last two weeks Jf October, 1988, the

average day's total was 82.5 hours, with 15 hours, or 18 percent,

imported. Figures for February and March of 1989 indicate that

although the total programming day had been drastically reduced,

by fiat, to an average total of abollt 40 hours per day, the

percentage of First World programming imports remained relatively

steady, at 22.7 percent. (See Table 1)

Rogoff found that in the 1979 schedule there were few

hours when at least one station of the five did not carry some

American programming, and this pattern was even more pronounced

during prime time. In addition, at 6:30 p.m. on some days in

1979, U.S.-made programs were baing aired across the dial, on all

five channels. Overall, all channels offered about the same

proportion of imported material. (See 1979 nearest-to-average

day.)

The 1987 schedule indicated Latin American or Spanish-



Page 11

TABLE 1

Comparison of imports to domestic Argentine programming
(Total hours, average day's schedules 1979-1989)

71:
= Imported programming; = Domestic programming;

t.aDZ*A 42 hrs.
1979 EM20nJ

8 brs. 68 hrs.
1987 Ke.

,1cc XAJ
1988 [MW:Wq

68 hrs.

hrg. 30 hrs.
1989

language programming filled many of the slots formerly held by

U.S. programs. (See 1987 most-near-average program schedule.)

The 6:30 time slot, for example, was filled by Argentine or Latin

American programming on all but channel 11. Perhaps most

important, channel 13 in the 1987 sample provided only three

hours of U.G. programming for the entire week, and listed that in

TV Guia as a special attraction. Channel 7 also showed

relatively few imported programs, other than late-night films.

The 1988 and 1989 schedules continued that pattern. No time

frame was dominated by imported programming, and some channels- -

especially channel 2--demonstrated an apparent lack of interest in

imported programming. During the 1989 sample, several channels

scheduled no First-World programming at all on some days.

17



Page 12

In order to test for statistical significance in the change

among the sample schedules, the total hours devoted to imports and

domestic programming in an average day of the 1979 schedule were

compared to the mean of daily totals from the 1987, 1988 and 1989

samples, using the Chi-square test. Results were significant at

the .05 level for cross-tabulations of the full-day schedules of

1987 and 1988 compared individually with the 1979 schedule; when

an "average" day from those two years was compared with the 1979

"average" day (See Table 2); and even when an "average" day was

computed from all three schedules broadcast under free-speech

conditions and compared with the "average" day under authoritarian

TABLE 2
Cross-tabulation of average day's schedule contents (Latin
American/Spanish language or U.S./First World) by government
under military rule (1979) and democracy (1987-'88 mean).

Latin Am./
Spanish

U.S./
1st World

1979 1987/'88

42 hrs. 68 hrs.

23 17

Chi-square = 4.54, df = 1, p = .033

conditions. Only the comparison between the full 1979 broadcast

day and the dehydrated 1989 schedule failed to show a

statistically significant change.

According to Rogoff, the imported programs televised in 1979

were often productions from the late 1960s and early 1970s. A



Page 13

partial list included such programs as "Batman," "I Dream of

Jeannie," "Bewitched," "The Six Million Dollar Man," "Bonanza,"

"Kojak," and "Little House on the Prairie." The 1987 schedule,

according to TV Guia, continued to include "Little House," along

with "Cosby," "Webster," "The 700 Club" religious program, and the

cartoon "Transformers." The 1988 schedule added "Miami Vice" in

prime time and more than three hours nightly of U.S. programming

(including "Eight Is Enough" and "Fantasy Island") in a late-night

schedule on channel 13, and the 1989 schedule includes such older

fare from the United States as "The Untouchables," "The Incredible

Hulk," and "Mission Impossible," as well as more recent episodes

of "Cagney and Lacey," "Dynasty," and the British comedy "Benny Hill."

CONCLUSIONS

William Hachten, in an analysis of government and the press

in Africa, described an authoritarian regime as characterized by

"near-complete government control of all instruments of mass

communication,1 21 and it is apparent that the Argentina of 1979

fitted that description. The data presented in this report

illustrates the impact of that government style on the television

schedule available to the population.

Comparison of the schedule prepared under authoritarian

conditions with schedules available under democratic conditions

supports the first hypothesis: There are substantially more

domestic programs, and fewer programs imported from the U.S.

and western Europe, in all the more recent schedules. However, the

second hypothesis was not supported: The percentage of imported

programming dropped from more than 35 percent in 1979 to about 22

19



Page 14

percent in 1987, and although it been further reduced to about 18

percent a year later, the proportion of imports increased when the

television schedule was reduced in 1989. Thus there is no

apparent strong trend to move progressively away from imports.

Recognition of the first hypothesis implies that political

forces are at least one factor in the international flow of media

products, as suggested by Schement and Rogers. In the case of

Argentina, the flow of imported programs increased under a

military dictatorship, perhaps because television programmers- -

employees of the government--sought "safe" innocuous production5.

Antola and Rogers note that in the same time frame talented actors

left Argentina as the government limited salaries22 and, as

experience now tells us, threatened free expression.

Perhaps an even more telling observation is the content of

individual programs. Fuenzalida observed that after the military

assumed control in Chile, the number of fiction and variety shows

increased, while the number of information programs decreased.

"Discussion programs exploring a particular oubJect and exchanging

viewpoints are all but absent," he said." This is, of course,

domestic programming; the current Argentine schedule includes such

programs as "A Media Luz," a news discussion program on channel 2,

and "Historias De Las Argentina Secreta," a news-documentary

review, on channel 7.

Of course, as a government can discourage discussion and

encourage soft fiction, it can also encourage a sense of national

pride and culture, as Rogoff and other researchers have noted.

Yet even in this sense, government would act as a controlling



Page 15

factor, limiting external programming in order to promote national

goals.

The 1979-1989 schedule comparison, with its lack of a trend

showing less reliance on imports, is perhaps a troubling indication

of Argentina's current situation. Although it is important to

note the percentage of imports remains a1 a number lower than the

1979 figures, the truncated 1989 schedule nevertheless is nearly

one quarter imports, even after losing a daytime schedule laden

with American and Japanese cartoon programs for children. It

seems that either Argentine evening programmers continue to rely

on some imports, or that low-priced imports are desireable in hard

economic times. Neither option is positive for a country

struggling to redefine itself as a stable entity.

Given the observations in this report, future research is

indicated in several areas. In study of Argentina, researchers

may wish to expand the samples. Programming schedules are

available in Argentina for Cordoba and Rosario, cities of the

country's "interior," and these may yield interesting data. In

addition, this study did not evaluate the content of Argentina's

increasingly widespread cable television system, which includes

both the U.S. broadcast network channels and U.S. motion picture

selections. Given the system's increasing popularity, its

contents may provide an array of import options far more numerous

than available through broadcast options alone.

-END-

21



REFERENCES

1. Al Hester, "Theoretical Considerations in Predicting "olume and
Direction of of International Information Flow," Gazette. 19
(1973):239-247.

2. Tapio Varis, "Global Tilffi7; in Television," Journal of
Communication 24(Winter, 1974':102-109.

Tapio Varis, "International Flow of Television Programs,"
Journal of Communication 34(Winter, 1984):143-152.

4. Varis, "Global Traffic," p. 103.

5. Varis, "International Flow," p. 152.

6. Livia Antola and Everett M. Rogers, "Television Flows in Latin
America," Communication Research 11(April, 1984), p. 186.

7. Jorge Reina Schement, Ibarra N. Gonzalez, Patricia Lum and
Rosita Valencia, "The International Flow of Television Programs,"
Communication Research 11(April, 1984):163-182.

8. Alexis S. Tan, Gerdean K. Tan and Alma 3. Tan, "American TV in
the Phillipines: A Test of Cultural Impact." loarnaliamalarterly
64 (Spring, 1987): 65-72.

9. Christine Ogan, "Media Imperialism and the Videocassette
Recorder: The Case of Turkey," Journal of Communication 38(Spring
1988):93-106.

10. Jorge Reina Schement and Everett M. Rogers, "Media Flows in
Latin America," communication Research 11(April, 1984) p. 316.

11. Sergio Mattos, "Advertising and Government Influences: The
Case of Brazilian Television," Communication Research 11(April,
1984) p. 218.

12. Valerio Fuenzalida, "Television in Chile: A History of
Experiment and Reform," Journal of Communication 38(Spring,
1988):49-57.

13. Antola and Rogers, p. 198-99.

14. Edmond Rogoff, "His Master's Voice: Television in Argentina. A
Case Study of Cultural Penetration," aliraalDiE9Dglar_Culture 18
(Summer, 1984):92-100.

15. Rogoff, p. 97.

16. Daniel Poneman, Argentina: Democracy on Trial. New York:
Paragon House Publishers, 1987, p. 47.



17. Interview with Julia Maranca, October 24, 1987.

.18. Shirley Christian, "Argentine Crisis Ignites Press Dispute,"
New York Times, May 4, 1987, p. Y3.

19. Rogoff, p. 93.

20. Rogoff, p. 92.

21. William A. Hachten, "Ghana's Press Under the NRC: An
Authoritarian Model for Africa," Journallam Quarterly 52(Autumn
1975) p. 459.

22. Antola and Rogers, p. 198.

23. uenzalida, p. 54.

23


