
DOCUMENT RESUME

ED 294 208 CS 211 193

AUTHOR Kelly, James D.
TITLE El Salvador and Nicaragua in Four Elite U.S.

Newspapers: Multiple Images and the Journalist's
Reporting Perspective.

PUB DATE Jul 88
NOTE 38p.; Paper presented at the Annual Meeting of the

Association for Education in Journalism and Mass
Communication (71st, Portland, OR, July 2-5,
1988).

PUB TYPE Speeches/Conference Papers (150) -- Reports
Research /Technical (143)

EDRS PRICE MF01/PCO2 Plus Postage.
DESCRIPTORS Bias; Developing Nations; Editorials; Editors;

Foreign Countries; *Foreign Policy; Government
(Administrative Body); *Information Sources;
International Relations; *Journalism; Media Research;
*News Media; Newspapers; *News Writing; Press
Opinion; Public Opinion

IDENTIFIERS Chicago Tribune IL; *El Salvador; Foreign News;
Foreign News Correspondents; International News;
Journalistic Objectivity; Journalists; Los Angeles
Times; New York Times; *Nicaragua; United States;
Washington Post

ABSTRACT
To provide a better understanding of the depictions

of countries by the news media, it is necessary to determine whether
similar portraits are presented in all types of reporting or whether
there are different, or even contradictory, portrayals of foreign
countries within individual newspapers considered nationally
influential. A study examined the images presented of the governments
of El Salvador and Nicaragua in four U.S. elite newspapers during
1983, primarily focusing on the frequency and direction of mention.
Content analysis was used in an attempt to discern whether an overall
image of a foreign country is a reasonable manifestation of how that
country is presented in mass media, or whether such an overall
measure is too broad. Results indicated considerable differences
between the images presented by domestic and foreign reporters,
probably due to the differences in the informational sources they
consult and quote in their reports rather than any overt bias. In
addition, findings suggest that there is a relationship between the
policy position of the U.S. Government toward the governments of El
Salvador and Nicaragua and the type of coverage those two governments
receive in the elite press of the United States. (Five tables and 44
notes are appended.) (MS)

*********************************k*************************************
* Reproductions supplied by EDRS are the best that can be made x

* from the original document. *

***********************************************************************



4

"PERMISSION TO REPRODUCE THIS
MATERIAL HAS BEEN GRANTED BY

.-111XLS.4 \\

TO THE EDUCATIONAL RESOURCES
INFORMATION CENTER (ERIC)"

International Communication Division
Third Place; Markham Competition

U S DEPARTMENT OF EDUCATION
Offce of Educatanai Research and Improvement
EDUCATIONAL RESOURCES INFORMATION

CENTER (ERIC)
r This document has been reproduced as

received from the person or organizat,onorigmating

Minor chances have been made to improvereproduction quality

Points of view of op. eons stated on 'his documen: do not necessarily represent officialOERI position or policy

El Salvador and Nicaragua In Four Elite U.S. Newspapers:
Multiple Images and the Journalist's Reporting Perspective

by
James D. Kelly
Doctoral Student

Ernie Pyle Hall 212
Indiana University

Bloomington, IN 47405
(812) 335-9240

Presented to the International Communication Division of the Association for
Education in Journals and Mass Communication at the annual meeting,
Portland, Oregon. July 3, 1988.

2



El Salvador and Nicaragua In Four Elite U.S. Newspapers:
Multiple Images and the Journalist's Reporting Perspective

Concern about how countries are depicted in the media has been evident

for some time, and the issue has received considerable attention from

mass communication scholars.1 These depictions, or images, play an

important role in the audience's knowledge and understanding of the world.

This study hopes to provide a better understanding of these images by

determining whether similar portraits are presented in all types of

reporting. Basically, it attempts to determine whether there are

different, or even contradictory portrayals of foreign countries within

individual newspapers considered nationally influential. By analyzing how

reporters and editors in different organizational positions and

geographic locations contribute to the image formation process, we should

be better able to determine whether newspapers present a consistent image

of foreign countries, or whether the image varies according to the

informational sources employed by the writers.

Image is a difficult concept to define when considered in the

broadest sense. Boulding was concerned with "images of nations" and

suggested that it was the image of countries that was real and that the

"real" was just an image.2 Scott described the social and psychological

correlates of image as representing the totality of attributes a person

recognized or imagined for a country.3 Both scholars viewed images as

subject to change. They discussed images in terms of the entirety of

nations, including the cultural, economic, social and political aspects.



2

This study considers only two countries and examines only the image of

those countries' governments, rather than the national character as a

whole.

In a democracy, the government's foreign policy is, in part,

influenced by the opinions held by certain attentive publics and some

individual members of society. And many of the impressions individuals

have of foreign countries are undoubtedly based on what they read, view

and hear in the mass media.4 The farther away an event or issue occurs

from an individual, both in geographic distance and cultural distance, the

more he or she must rely on other sources, such as the mass media, for

information about the event.

The images of foreign governments presented in the media are therefore

of particular concern in the United States since, theoretically, it is

ultimately the people who determine foreign policy by way of choosing

their representatives, and the people rely on the mass media for much of

their information.

The mass media do not speak with a single voice, of course. In the

United States there are not only a wide variety of sources newspapers,

magazines, radio, television, etc. but each medium is actually a

collection of the work of many individuals. The image of a country

conveyed in a particular newspaper, for example, is built by a number of

different reporters, photographers and editors, and is necessarily a

rather complex creation. The overall impression of a foreign country

formed by the total content over time could be considered the image of

that country formed by the newspaper, but it seems important to remember

that such an image is the result of an amalgamation of messages, with each

different source contributing a different perspective.

4



3

This situation presents several interesting questions. Do the images

of foreign countries created by the various individuals who report and

shape the news content vary, and if so, how do they vary? Which

individuals or groups of individuals have the greatest impact on the

overall images presented by the newspaper? What impact might the U.S.

government have on the images of foreign countries presented to the public

by the mass media?

The answers to these questions are important because the mass media

news organizations present themselves to the public as objective reporters

of the news. They maintain that the news they report is devoid of bias

and opinions, and is instead the product of a process that gives the

readers facts rather than opinions, information rather than propaganda.

The news media report on the actions of the government, but are careful to

attribute all statements to individual sources. The opinions of the

reporter are not to influence the reporting of fact. He or she is instead

to act as an objective channel of information to the reader from sources

beyond the everyday reach of the reader.

Should differences be fcund in the images conveyed by diffrent groups

of reporters within the same news medium, such a finding would raise

questions as to whether the "overall" image that previous studies have

examined is really a fine enough measurement of a foreign zounty's image.

It might well be that "overall" image is a gross simplification that fails

to detect the full complexity of image formation in the mass media. The

question is not really whether the mass media are biased in their presenta

tion, but rather whether the sources consulted by writers have an impact

on the type of image formed.5



4

If geographical distance to an event has an effect on the information

sources available to the citizen reader, it seems likely that proximity to

events and issues in foreign countries may also play a role in the type of

image that is formed by the reporter of the news.6 This study will

examine news reports and editorials produced by journalists who write from

different perspectives on the same topic. The three groupings of

journalists are: 1) the foreign correspondents, 2) the reporters covering

the national government in Washington, D.C. and 3) the editorial writers.

Each group consults different types of human informational sources.

The reporters rely on governmental officials of the country they report

from and the editorial writers depend on staff reporters themselves.

Documentary sources of information are similarly different in type.

If the image of a foreign country's government is based on the

objective reality of how that government behaves in the world community

and towards its citizens, it would seem that there would be some general

agreement among the images constructed by the three groups of reporters

and editors outlined above. If there are substantial differences in the

images, the question of why these images differ takes on considerable

importance. Perhaps the informational sources consulted by one group of

journalists but not by the others, plays a significant or even biasing

role in the construction of the images of foreign country's governments.

In order to address this question of differing images we must examine

the content of the mass media, determine the nature of the images of

foreign governments constructed by each of the three groups, and compare

these images to determine the extent to which they agree. In order to

keep the study feasible, it focuses on the coverage of two countries'

governments, El Salvador's and Nicaragua's, in four major metropolitan



5

newspapers, The New York Times, the Los Angeles Times, The Washington

Post, and the Chicago Tribune. The principal concern is how the

governments' are portrayed in the media, whether the images vary between

the journalistic groups and, if so, in what manner they vary.

Background on the Subject Countries

El Salvador and Nicaragua are Central American countries sharing

similar histories, religion and other cultural attributes.7 Economically,

both are considered a part of the Third World or perhaps more precisely,

the Less Developed Countries, reporting Gross National Products per capita

of less than $1000.8 Their economies are primarily based on the

production of raw materials for foreign markets and thus dependent on the

industrialized nations for many of their manufactured product needs.9

Perhaps the major difference between the two countries today,

however, is the current political state of affairs. El Salvador is

struggling through a civil war that has continued at least since the late

1970s, while Nicaragua has been trying to create legitimate governmental

forms in the wake of a revolution in 1979 that overthrew a government that

had ruled the country since WWII.10 The U.S. government views the two

countries differently. It supports the government of El Salvador both

politically and economically, but has withdrawn all economic assistance

to Nicaragua since 1981, and has argued that the government there is

politically illegitimate and hostile to the people of Ni'aragua.11

Because of the historic, economic and cultural similarities of the two

countries, one would expect that any misinterpretations or misunder-

standings resulting from cultural differences between subject and writer

would be similar for both countries. One would also expect to find that



6

U.S. government spokesmen would present images of the two countries that

differ dramatically. For these reasons, they make for a rather unique

comparative pair.

Purpose of the Study

Mass communication resear-:hers have held that frequency analysis is

useful and appropriate for measuring the importance or intensity of a

subject portrayed in the mass media.12 This study examines the images

presented of the governments of El Salvador and Nicaragua in four U.S.

elite newspapers during 1983, primarily focusing on the frequency and

direction of mention.13 By assigning a direction, either favorable or

unfavorable, to each mention of either government, an indication of how

the two countries' governments are portrayed can be made by comparing the

relative frequencies of such directional statements.

This study is an attempt to discern whether an overall image of a

foreign country is a reasonable manifestation of how that country is

presented in the mass media, or whether such an overall measure is too

broad, concealing the diversity of images that are presented in the media

rather than revealing the images latent in the content.

It attempts to determine whether or not the images of the governments

of El Salvador and Nicaragua, as conveyed by the four newspapers, is

consistent between coverage by Central American reporters, Washington

reporters and editorial writers. Additionally, the study will look to see

whether there is agreement between the government's policy positions

toward the two countries and the nature of the images (favorable or

unfavorable) conveyed in the newspaper coverage. While images of foreign

countries have previously been studied quite extensively and correlations



7

between government stance and countries' images in the media have been

discovered, the research thus far has not broken down the coverage of

foreign governments by these types of coverage.

Previous Research

A review of the literature suggests Third World countries are far more

likely to receive coverage in the U.S. media when they are the scene of

extram-inary events than when they are not. Research by the

International Press Institute14 and by Hart15 suggested news does not flow

evenly between regions of the world nor do newspapers in different regions

publish foreign news in the same proportions. Gerbner and Marvanyi

indicated that individual regions present various views of the world to

their readers according to such factors as geographical proximity, East-

West bloc relationships, established communication channels and political

alignments.16 Not all countries see the world from the same perspective.

Galtung and Ruge's17 landmark study on international news flow, later

expanded by Sande,18 found that much of foreign news is crisis oriented.

This crisis orientation is especially evident in coverage of developing

countries in the newspapers of the Western developed world. The

significance of crisis in news selection was recently explored again by

Sreberny-Mohammadi, whose research confirmed a strong emphasis on crisis

reporting of the developing regions.19 Most of the news in the world's

press concerned diplomatic and political occurrences in the developed

world. Major crises were covered wherever they happened, but this type of

reporting constituted a far greater percentage of the news about

developing countries than of the developed world. These studies suggest



8

111

that the image of Third World nations tend to be associated with crisis

and are therefore incomplete.

There is some evidence that the political position of the U.S. govern-

ment is somewhat correlated with newspaper editorials about foreig,:

countries. A 1964 study by Lynch and Effendi on the editorial coverage of

India showed that The New York Times' editorial treatment of India became

more favorable at approximately the same time that the relationship

between the U.S. government and the government of India improved.20

Additional evidence of this type of relationship is provided by

Sahin's 1973 examination of news items about Turkey in The New York

Times.21 Using an evaluative assertion technique, he also concluded that

the newspaper's coverage became more favorable toward Turkey as the

political relationship between the United States and Turkey improved.

These studies and others suggest that the images of foreign countries are

somehow re:ated to U.S. government policy concerns.22

Several studies have examined the relationship between news

correspondents, both domestic and foreign, and the informational sources

they consult. Most have been detailed investigations into the nature of

the relationship, but all agree that correspondent's primary sources are

governmental officials themselves rather than documents or experts outside

the government. These officials, whether elected or staff, are the most

important sources of information on the government's activities and

positions and are the most highly cultivated.23

Editorial writers are less likely to come in routine contact with

government officials than are correspondents. Their principal sources are

the reporters themselves and their reports. SurvLys of newspaper

editorial writers over the last 25 years have consistently shown that a

0



9

newspaper's clip library is an editorial writer's principal document

source and that a paper's reporters are the principal human sources.24

Overall then, a reporter's primary source of information about a

government is the government official while an editorial writer's primary

source is the reporter. It seems reasonable therefore, that the

informational sources employed by a journalist also contribute to the

image presented of a particular country.

Many previous studies have examined foreign countries' images and

provide valuable insights. Merrill's research on the image of the United

States in Mexican newspapers found several basic characterizations of

Northern Americans, and that both staff writers and international news

agencies contributed to such an image.25 He suggested that the overall

characterization was basically negative or -1favorable. Merrill made no

attempt to discern any possible difference in the image conveyed by the

news agencies' reports and the staff reports and editorials, and he made

little distinction between images of the "Ameri'an people" and of the

government of the United States.

Willis argues that images held of a country's people and their govern-

ment can differ dramatically. 26 Using a written questionnaire

administered to a sample of university students, he concluded that, not

only do people's image of foreign governments change over time, but that

they often hold negative views of the governments at the same time they

hold very positive images of the people who are governed.27

Belkaoui examined the images of Arabs and Israelis over a period of

eight years around the 1973 war, and found subtle changes over time.28

Using a content analysis method that counted verbs synonymous with the

words "said," "tell" and "ask," and judgmental adjectives used in the

11



10

reports of a number of elite U.S. news publications, she then assigned

degrees of favorableness or unfavorableness to them to construct a measure

of image. She also examined public opinion polling on Middle East issues

during the same time. She tentatively concluded that elite publications

play a major role in the creation and manipulation of international

images, though she made no distinction between images of governments and

people.

Lee also used content analysis to determine how the image of Japan in

the North American press has changed over time.29 He focused his research

specifically on the image of the people of Japan, though he did take

governmental image into account somewhat. While Lee made mention of

coding news stories as either favorable, unfavorable or neutral, no

specific mention is made of the coefficient of imbalance or of the results

of such coding.

Pratt content analyzed six. U.S. news and opinion magazines to discern

the images portrayed of Africa." Rather than viewing the press as a

single entity, he made a comparative study of how the images the magazines

created differed. Though the article quotes from the texts frequently

concerning individual countries, there is no apparent attempt to assess

each country's image but rather, Africa is treated as a whole. While it

is interesting to note the differences between the magazines, the

impreciseness of the image being studied causes considerable concern as

to validity.

Perhaps the most interesting image study for the purposes of this

research is one conducted by Dajani and Donohue.31 Their content analysis

of the Arab press used a coefficient of imbalance to measure the images of

foreign countries. Comparisons are made between the six newspapers



11

analyzed and between the various countries appearing in the newspaper

coverage, particularly Israel, France, Great Britain. the Soviet Union and

the United States. The study suggests several possible vari,:oles that

migh' ,J,ve influenced the images presented, as well as some ideas as to

why the six papers, each from a different Arab country, varied in the

images portrayed.

None of the research reviewed has considered the possibility that

newspaper may be presenting more than one image of a particular foreign

entity, whether a government, a people or some other grouping. While

there is certainly something to be learned from studying the overall image

a mass medium presents to the readership, such a broad measure of image

may be concealing interesting differences within the newspaper.

This study examines this multiple image notion. News, unlike

literature or other writing forms, is not the expression of the authors'

thoughts so much as it is the reporting of others' opinions and actions.

It seems plausible then, that if the types of informational sources

consulted by reporters differ, the image of a particular subject country

would necessarily reflect the attitudes of the sources.

The object then, is to be in a position to determine whether more than

one image of a foreign government is presented in a newspaper and whether

the Liege of El Salvador differs from the image of Nicaragua.

To make such determinations the following hypotheses are tested:

1. The overall image of the government of El Salvador in elite
newspapers of the U.S. will be portrayed more favorably than will
the overall image of the government of Nicaragua.

2. The degree to which the newspaper images are favorable or
unfavorable will vary between news reports from Central America,
domestic news reports and the newspaper editorials.



12

3. The editorial opinion of the newspapers will conform more closely
to the images of these governments formed in the domestic reports
than the foreign reports.

Should these hypotheses be supported by an analysis of the content, a

modification of our previous considerations of image formation in the mass

media would seem needed to account for the differences attributable to the

type of repor.':s contained in the overall message.

Method

Content analysis was used to determine the nature of the images

portrayed of the governments of El Salvador and Nicaragua by four elite

U.S. newspapers. The nature of those images was measured using a

coefficient of imbalance. Comparisons were made between the two

countries' overall images, the images of those countries conveyed by the

three types of coverage unsigned editorials, domestic news reports and

news reports from Central c-merica and between the three types

themselves.

A constructed three-week period was selected randomly from the year

198332 and yielded 111 news reports from the four papers, roughly half

from Central America and half from Washington, D.C. The constructed week

method of sampling was shown to be quite reliable by Jones and Carter.33

All unsigned editorials mentioning either El Salvador or Nicaragua printed

during 1983 were coded using the same technique used for the news reports.

There were 99 unsigned editorials in the four newspapers in 1983.

Though photographs and graphics may contribute to the image of a

foreign government projected in a newspaper, the coding of photographs as

favorable or unfavorable is far more difficult to reliably measure than

text and so were not considered.



13

News reports were coded if they were listed under any subject-heading

directly associated with El Salvador or Nicaragua in the four newspapers'

yearly indices.34 Reports labeled "news analysis" were considered as sews

reports. While such reports are typically not event centered, they do

fall into the objective news reporting area, and therefore must be

considered part of the image that the news reporter presents. Letters to

the editor, guest columns and signed editorials were excluded from the

analysis because, though the editors of the new ,apers do decide which

letters and columns are printed, they do not necessarily represent the

opinion of the newspaper.

The four newspapers The New York Times, the Los Angeles Times, The

Washington Post and the Chicago Tribune were selected because of their

large circulations, their geographical separation and their perceived

influence on public opinion. Each of these newspapers had a staff

correspondent in at least one of the two countries of focus. All had at

least one domestic correspondent in Washington, D.C., and had access to

the major wire services. Collectively they represent the elite press in

the United States and individually, each carries considerable weight

within its home city, if not throughout the country.35 Some large,

quality newspapers are noticeably absent from this sample. They have been

omitted so as not to overly represent the Eastern portion of the country.

The Coefficient of Imbalance

The Coefficient of Imbalance is a "general formula which may be

aprlied to classified content data in order to present an overall estimate

of the degree of ... the extent to which favorable, neutral or unfavorable

treatment is accorded to the topic ... under analysis." as described by



14

Fadner and Janis.36 They further state that the method "is intended to be

applicable to all types of communications including mass

communications. u37

This was the primary measure employed in the coding and was the basis

for determining the various images those conveyed by the four newspapers

as a whole, those conveyed by the three coverage types and those conveyed

by the individual newspapers. Additional measures were made that provide

relevant infonation about the prominence of display a report is given in

the newspaper, tne specific provider of the report (ie. AP, UPI, staff,

etc.) and the volume of material printed as measured in paragraphs.

The relevant content references were coded according to the content

analytic methods specified in the coefficient of imbalance. The unit of

analysis was the sentence.

Relevant sentences were those referring to specific attitude objects.

The attitude objects were the government or government official(s), *he

administration or administrator(s), the legislature or legislator(s) of,

the judiciary or judge(s), the military or military official(s), the

national police or police officer(s) and any referent that is directly

related to the government of either El Salvador or Nicaragua.

Additionally, any sentence referring directly to the armed opposition,

rebels, guerrillas or their official representatives was coded as

referring indirectly, but in '.1.1e opposite direction, to the government.

The basic reasoning for this rests on the notion that a positive reference

to the enemy reflects negatively on government.38 All other sentences were

coded as irrelevant.

The content unit was the individual news report or editorial. The

total content was the number of sentences in the .3ded article.



15

A sentence was coded as favorable in these cases:39

1) when the statement placed the government in an advantageous
position as to victory in the war,

2) when the statement placed the government in an advantageous
position as to the country's international prestige,

3) when the statement placed the government in an advantageous
position as to a group of citizens within the country,

4) whenthe statement associated the government or governmental
official with a socially approved objective or value,

5) when the statement attributed a positive evaluation or personal
virtue to the government or to governmental official(s),

6) when the statement presented the government's or government
official's position on an issue in conjunction with a favorable
evaluation of the issue.

All sentences containing statements contrary to the above list of

favorable statements were coded unfavorable. Additionally, all sentences

that placed the armed opposition forces in advantageous positions were

coded unfavorable (to the government). For example, the following

sentence would have been coded as unfavorable to the government: "The

rebels are winning the respect of the rural people."

A sentence was coded as neutral when e-e sentence was neither

favorable nor unfavorable, or when, in the presence of two competing

statements (one favorable and the other unfavorable), one favorable

statement compensates for one unfavorable statement. For example, the

following sentence would be coded as neutral: "The government forces are

beating back the rebels in province A out are suffering losses in province

B."

Assignment of sentences into the categories was subjected to a

reliability test.



16

The coefficient of imbalance is computed by applying the formulae:

f u f u
Cf = where f u or Cu = * where f u,

or more simply stated,

f

rt

fu2 _
Cf = where f u or Cu -

fu -
rt

2u
where f u,

where t=total number of units, r=number of relevant units, f=number of

favorable units and u=number of unfavorable units.°

It seemed entirely reasonable, given the nature of news reporting and

editorial writing, that the ratio between relevant sentences and total

sentences would be very different for news reports and editorials. It was

therefore necessary to make initial comparisons of the images conveyed by

the three types of coverage using only the component to the left of the

multiplication sign in the first two formulae. This component is termed

the "weighted average presentations of relevant content" by Fadner and

Janis, and is limited in its interpretation.41

All coding was done by the author. A reliability test was conducted

on five percent of the sample which yielded an observed agreement of 95

percent for the referent variable and 91 percent for the direction

variable.42

Findings

The full sample of the four newspapers yielded 210 coded articles

or cases. The New York Times provided the largest number of cases, 92

(43.8 percent of total); followed in order by the Los Angeles Times, 55

(26.2 percent); The Washington Post, 34 (16.2 percent); and the Chicago

Tribune, 29 (13.8 percent).



Of the three major types of coverage, the largest in number was the

editorials, 99 (47.1 percent); followed by the Central American reports,

66 (31.4 percent); and the domestic reports, 45 (21.4 percent). Thus, the

sample yielded considerably more editorials than either foreign or

domestic news reports. The relatively large number of editorials is

probably not needed to make comparisons with the other two types of

coverage, but is not problematic since the 99 editorials represent a

census of the year and therefore can properly be compared with a

representative sample.

A rather large percentage of the news reports (excluding editorials)

were printed on the front page of the newspapers, a sign of high

prominence. Of the 111 news reports, 26 (23.5 percent) appeared on page

one. Nicaragua was slightly more likely to appear on the front page than

El Salvador. Five of the 17 reports with Nicaraguan datelines (29.4

percent) and nine of the 36 reports (25 percent) from El Salvador were on

page one. This difference, however, does not seem great enough to suggest

that one country was given significantly more prominent display than the

other.

Only 27 (12.9 percent) of the news reports had a dateline other than

El Salvador, Nicaragua or Washington D.C. Fourteen (6.7 percent) of these

were filed from either the United Nations in New York or from California,

where the U.S. president was vacationing. Of the 13 (6.2 percent) foreign

reports filed from outside El Salvador or Nicaragua, all were filed from a

Central American country. Hence, while it would not be totally accurate

to state that the the three types of coverage are distributed by date

lines of El Salvador and Nicaragua, Washington, D.C. and editorial page,

that is largely the case.



18

News coverage (again excluding editorials) of El Salvador was

considerably greater than that of Nicaragua in both number of articles and

number of total paragraphs. There were 36 articles (671 paragraphs)

datelined El Salvador, 24 articles (338 paragraphs) with U.S. datelines

and an additional 3 articles (35 paragraphs) mainly about El Salvador

datelined elsewhere. There were 17 articles (288 paragraphs) datelined

Nicaragua, 21 articles (225 paragraphs) with U.S. datelines and an

additional 10 articles (163 paragraphs) mainly about Nicaragua datelined

elsewhere, primarily from Honduras. Thus, while the total coverage of El

Salvador consisted of 63 articles totaling 1144 paragraphs, the total

coverage of Nicaragua was only 48 articles totaling 676 paragraphs. (see

Table 1 a.)

Editorial coverage of the two countries was much more even, however.

El Salvador was the main subject of 48 editorials (343 paragraphs) and

Nicaragua was the main subject of 51 editorials (410 paragraphs). (see

Table 1 b.)

Table 1 about here

It must be noted that these breakdowns for news and editorial coverage

are separated by the country that was the main focus, not the sole focus.

In many of the news reports and the editorials, both countries were

mentioned. This is especially true of coverage originating in the United

States, both editorials and domestic news reports. For this reason, the

use of the sentence, as opposed to the article, as the unit of analysis is

a much better indicator of coverage frequency, and the Factor A figures

are therefore more accurate measures. Before discussing the Factor A

coefficients, however, it is informative to further break down the article

20



19

and paragraph measures to get a better overall description of the

coverage.

The newspapers printed both material supplied exclusively to their

newspaper and material available to almost all newspapers. Specifically,

the news reports can be divided between staff-produced materia: and non-

staff-produced material, which was almost exclusively wire service copy.43

Since staff-produced copy is relatively more expensive than wire-supplied

material, a high percentage of staff-produced copy might indicate a type

of prominence. When the coded news reports were broken down in this way,

however, there was little difference either between El Salvador and

Nicaragua or between Central American and U.S. datelines. This was the

case whether measured in number of reports or in number of paragraphs

contained in the reports.

There were approximately three staff reports for every two non-staff

reports, both for El Salvador and Nicaragua and for foreign and domestic

datelines. (see Table 2 a.) The staff reports tended on average to be

longer than the non-staff reports, and so the number of paragraphs is

perhaps a better measure in this case. Again, however, there is little

difference between either the countries or the datelines. Staff-produced

material accounted for about three-fourths of the total for all stories

written about El Salvador or Nicaragua, whether written in the United

States or in Central America. This seems to indicate that, though the

editors did provide more total coverage on El Salvador than Nicaragua, the

provided coverage was similar regarding the allocation of newspaper

resources in the form of both domestic and foreign correspondents. (see

Table 2 b.)

Table 2 about here



20

To assess the overall (three types of reports combined) images of the

two countries in the four newspapers, Factor A coefficients were

calculated using all 210 news reports and editorials. The coding yielded

1385 relevant sentences, of which 757 concerned the government of El

Salvador and 628 concerned Nicaragua's government. The sentences

relevant to El Salvador were split with approximately three favorable to

four unfavorable mentions: a coefficient of -.1255. El Salvador's

government's overall image then was slightly unfavorable. The 628

sentences relevant to Nicaragua were distributed quite differently,

splitting at approximately one favorable to three unfavorable mentions: a

coefficient of -.4666. Thus, though both countries' governments were

portrayed unfavorably, Nicaragua was portrayed less favorably than El

Salvador by a factor of .3411. (see Table 3.)

Table 3 about here

This primary finding strongly supports the first hypothesis, that the

overall image of the government of El Salvador in the elite press would be

portrayed more favorably than would the government of Nicaragua. One

might well be tempted to suggest that this finding is due to a correlation

between the U.S. government's foreign policies toward the two countries

and press coverage, and that perhaps the elite press is swayed by those

policies into favoring one over the other. Such a conclusion, however,

would be far too imprecise, as the following findings will make clear.

Rather than relying on gross, overall images, it is informative to

note how the comparison looks when a more detailed breakdown of that image

is made. The second comparison was again made between the images of the

two counties, but this time the overall image was divided into the three

types of coverage: Central American reports, domestic reports and

22



21

editorials. Again the total number of reports was 210 and these yielded

the same 1385 relevant sentences, but the Factor A coefficients for each

country differ between the coverage types.

Of the total number of relevant sentences, 561 were produced by the

foreign correspondents. The coding of the reports from Central America

resulted in approximately seven favorable to nine unfavorable mentions of

El Salvador, a coefficient of -.1137, and approximately one favorable to

three unfavorable mentions of Nicaragua, a coefficient of -.4128. As in

the overall image, both governments were portrayed unfavorably, and

Nicaragua was again less favorable than El Salvador, but the difference

between the Central American reports by themselves was only a factor of

.2991. (see Table 4 a.)

The domestic reports, primarily filed from Washington, D.C., produced

264 relevant sentences. The mentions of El Salvador were almost evenly

divided between favorable and unfavorable, a coefficient of -.0224, while

Nicaragua's mentions were split approximately two favorable to three

unfavorable, a coefficient of -.4538. Nicaragua is portrayed more

unfavorably than El Salvador, but the difference, a.factor of .4314, is

much greater in the domestic reports as a group than in either the overall

or in the Central American reports only. (see Table 4 b.)

The third type of coverage, consisting only of the unsigned

editorials, produced 560 relevant sentences. El Salvador's mentions were

approximately five favorable to eight unfavorable, a coefficient of

.1893, and Nicaragua's mentions were approximately one favorable to four

unfavorable, a coefficient of -.5143. Again, Nicaragua was portrayed less

favorably than El Salvador; however, the difference, a factor of .3250, is

?3



22

neither as great as in the domestic reports nor as small as in the foreign

reports. (see Table 4 c.)

Table 4 about here

Though the division of the overall image does not change the overall

trend of El Salvador being portrayed less unfavorably than Nicaragua, it

does suggest that there are differences between the images presented in

the three types of coverage. The second hypothesis, that the clz.vee to

which the newspaper images are favorable or unfavorable will vary between

news reports from Central America, domestic news reports and the newspaper

editorials, seems to be supported by these findings.

Support for the third hypothesis, that the editorial opinion of the

newspapers will conform more closely to the images of the governments

formed in the domestic reports than the foreign reports, is not supported.

The midpoint between the coefficients for foreign and domestic news

coverage is .3652. To even partially support the third hypothesis, the

editorial coefficient would have to be greater than the midpoint.

However, the coefficient for editorials was .3250, considerably below the

midpoint. It appears that the images of the two countries formed on the

editorial page more closely conform to those presented in the foreign

reports than the domestic reports, the opposite direction of the

hypothesis.

The full Coefficient of Imbalance was calculated for each of the three

types of coverage and for the overall image. It produced a rather

unexpected finding related to but not specified in the hypotheses. In

both the overall image and in each of the three types, the full

coefficient indicates that though both governments were characterized

negatively, Nicaragua was mentioned in a larger percentage of the total

"I-'



23

number of sentences than was El Salvador. In other words, when the topic

was Nicaragua, much more of the article was about the government than when

the topic was El Salvador. 44

It is also interesting to note that the di;:ference between the two

countries is much greater in the overall figure than in any of the

individual groups. The overall coefficients for the two governments

differ by .0777, Nicaragua receiving far more saturated negative coverage

than El Salvador. The differences between coefficients for each of the

groups, however, is .0196 for foreign, .0476 for domestic and .0269 for

editorial. As was evident in the Factor A coefficient alone, the overall

figures seem to be rather vague when compared with the figures for the

three groups. (see Table 5.)

Table 5 about here

The full coefficients again show that the domestic reports provide the

greatest share of the difference between the images of the two countries,

and that the overall figures conceal important information that provides a

better understanding of the image of foreign countries' governments in the

U.S. elite press.

Discussion

The purpose of the study was in a sense two-fold. First, it was

designed to determine whether the overall image of a foreign country is a

complete and full indication of the image of a country portrayed in a news

paper. Second, it was to contribute additional evidence and partial

explanation of the previously observed correlation between the U.S.

government's foreign policy toward a foreign country and the favorability

of the coverage such a country receives in the elite press. The findings

,25



24

of this study indicate that while there is a positive correlation between

government policy and newspaper coverage, all types of reporting do not

necessarily contribute to such a relationship in the same manner.

The basic finding that Nicaragua was portrayed more unfavorably than

El Salvador is exactly what one would expect to find according to previous

research. The U.S. government is opposed to the government of Nicaragua

and favorable to that of El Salvador. The overall images observed in the

four newspapers studied are in basic agreement with the U.S. government's

policy. Such a finding suggests that the press is somehow biased against

governments thee. are out of favor with the U.S. government and that such

negative images are manifestations of such bias. This study cannot refute

such conclusions that was never its intention. But it can suggest that

such a conclusion is ill advised not only because of the nature of

correlations, but specifically because an overall image fails to

distinguish between the various images presented of the same country by

different types of reporting.

When the overall image is broken down into the domestic, foreign and

editorial groups, it is clear that each type of coverage contributes a

somewhat different image of the subject country. Observation of two

counties has permitted us to judge the image of one country as it

contrasts to the image of the other. Thus, the overall images of

Nicaragua and El Salvador, while both negative, differ from each other by

a considerable margin which can be quantified by the Factor A coefficient

of the coefficient of imbalance. This figure serves as a benchmark from

wnich we can view the differences in the images created by the groups.

The basic finding remains the same across the three groups Nicaragua

is portrayed more unfavorably than is El Salvador but the degree to



25

which this is true differs according to the type of reporting. Stories by

foreign correspondents reveal less difference between the two countries

than was the case in the overall figures, while stories by domestic

reporters reveal a much greater difference between the two governments.

The editorials reveal nearly the same degree of difference as the overall.

Though there is little difference between the two images as portrayed

in the editorials and as represented in the overall figure, there is

considerable difference between the images presented by the two groups of

news reporters. The reporters in the United -Ices portrayed Nicaragua

far more unfavorably than El Salvador. The divergence from the overall

figure was due primarily to a nearly neutral portrayal of El Salvador.

The reporters in Central America portrayed the two countries more equally

unfavorable. The figures for the Central American reports diverge from

those of the overall because they presented both countries less

unfavorably than the overall figure.

These findings might be viewed as further evidence of news bias in

line with the government's position. Perhaps the domestic reporters are

more likely swayed by government arguments and, because of the symbiotic

relationship they develop with their sources, they slant the news.

Following this argument, the foreign reperters are less influenced and

thereby slant their reporting less. Perhaps there is merit to such an

argument. This study cannot prove otherwise. There is, however, an

alternative explanation that is perhaps a bit more subtle.

The differences observed between domestic and foreign reporters is

more likely due to the differences in the informational sources they

consult and quote in their reports than it is to any overt bias. A

reporter based in Washington, D.C. is most likely to be quoting U.S.



26

government sources while a Central American correspondent is more likely

to quote the foreign government's officials. A U.S. government official

will portray Nicaragua in a negative light and El Salvador in a positive

vein. Likewise, a foreign government official will tend to portray his

own government in the most favorable manner possible. It seems entirely

reasonable then that a reporter who consults mainly U.S. government

sources would present an image more in line with the government's policy

stand than would a reporter who more often quotes officials of the foreign

governments.

This source influence argument seems far more convincing than the bias

argument, but it cannot fully account for the one unexpected finding of

the study which was derived from the full coefficient of imbalance;

according to the overall figures, reports about Nicaragua are much more

heavily saturated with statements about the government than is the case

with reports about El Salvador. In other words, if the topic is

Nicaragua, the report is far more likely to be about the government than

if the topic is El Salvador.

This relationship is also observed when the three groups are examined.

In this breakdown, each group shows a greater saturation of negative

statements about the government of Nicaragua than about that of El

Salvador. This is especially true for the domestic reports which were

twice as unfavorable to Nicaragua as were the foreign reports.

In conclusion then, this study has found that there is a relationship

between the policy position of the U.S. government towaLd the governments

of El Salvador and Nicaragua and the type of coverage those two govern-

ments receive in the elite press of the United States. Although both

countries' governments are portrayed unfavorably, Nicaragua's is portrayed

I-, 0
L.)



27

more unfavorably than is El Salvador's. This relationship holds true

whether only the overall images of the countries are examined or whether

those images are broken down according to type of coverage. There is,

however, a considerable difference in the images of the two governments

created by the three types of coverage. Foreign correspondents presented

the least difference between the two countries while domestic reporters

presented the most.

Although reporter bias cannot be ruled out, it seems likely that at

least some of the image differences between the two governments is due to

the types of sources consulted and quoted by the various journalists. But

this study does not explain the findings completely. The full coefficient

of imbalance figures indicate that the subject nature of coverage of

Nicaragua is far more restricted to governmental actions than is the case

with El Salvador.

Whether the difference in what is reported about in El Salvador and

Nicaragua is because of a difference in what is written by the reporters,

or a difference in the criteria used by editors in determining what to

print in the paper, ox some other reason, cannot be determined at this

point. What has been demonstrated is that the overall image previously

examined is somewhat incomplete because it does not reveal differences in

images presented within the newspaper. Whether these differences are due

to some type of bias or not can still not be determined.

Perhaps further research using a multiple-image method can arrive at

such a determination.



28

Table 1.

News and Editorial Coverage of El
Nicaragua According to Dateline as
of Articles and Number of Paragrap

Salvador and
Measured in Number

hs

a. News Reports

Dateline

El Salvador

Country of Main Focus
El Salvador Nicaragua

36

(671)*

Nicaragua 17

(28 8)

Washington, D.C. 20 11

(301) (100)

United Nations, N.Y. 0 6

(62)

California 4 4

(37) (63)

Other Central American 10

(35) (163)

Subtotals 63 48

b. Editorial Coverage

(1044) (676)

Editorial /:1, 51

(343) (410)

c. Total Newspaper Coverage

111 99
(1387) (1086)

* Number of paragraphs in parentheses.

L0u



Table 2.

News Coverage of El Salvador and Ni:aragua According
to Source as Measured in Number of Articles and
Number of Paragraphs

a. Number of Reports

Subject and Dateline Staff Non-Staff Totals

El Salvador

Central America 20 19 39

(51.3)* (48.7) (100)

United States 15 9 24
(62.5) (37.5) (100)

Nicaragua

Central America 16 11 27

(59.3) (40.7) (100)

United States 13 8 21

Totals

b. Number of Paragraphs

(61.9) (38.1) (100)

64

(57.7)

47

(42.3)

111
(100)

El Salvador

Central America 543 163 706

(76.9) (23.1) (100)

United States 249 89 338
(73.7) (26.3) (100)

Nicaragua

Central America 360 91 451
(79.8) (20.2) (100)

United States 177 48 225

Totals

(78.7) (21.3) (100)

1329 391 1720
(77.3) (22.7) (100)

* Row percentages in parentheses.

3 i



Table 3.

Factor A of the Coefficient of Imbalance and Its
Component Values for the Overall Images of
El Salvador and Nicaragua

country

favorable sentences

unfavorable sentences

neutral sentences

relevant sentences

Factor A coefficients

Difference between coefficients .3411

El Salvador Nicaragua

300 141

395 434

62 53

757 628

-.1255 -.4666



Table 4.

Factor A of the Coefficient of Imbalance and Its
Component Values for the Images of El Salvador and
Nicaragua as Portrayed in the Three Types of Coverage
-- Central American Reports, Domestic Reports and
Editorials

a. Central American Reports

country

favorable sentences

unfavorable sentences

neutral sentences

relevant sentences

Factor A coefficients

El Salvador Nicaragua

138 55

177 145

28 18

343 218

-.1137 -.4128

Difference between coefficients .2991

b. Domestic Reports

country

favorable sentences

unfavorable sentences

neutral sentences

relevant sentences

Factor A coefficients

El Salvador Nicaragua

66 30

63 89

5 11

134 130

-.0224 -,4538

Difference between coefficients .4314

c. Editorials

country

favorable sentences

unfavorable sentences

neutral sentenrez,

relevant sentences

Factor A coefficients

El Salvador Nicaragua

102 56

155 200

23 24

280 280

-.1893 -.5143

Difference between coefficients .3250



Table 5.

Full Coefficient of Imbalance Figures on El Salvador
and Nicaragua for Each of the Three Types of Coverage
and the Overall Image.

type El Salvador Nicaragua difference

Foreign -.0099 -.0295 .0196

Domestic -.0017 -.0493 .0476

Editorial -.0140 -.0409 .0269

Overall -.0100 -.0877 .0777



33

Notes

1 For an excellent overview of the topic see Chapter 6, "The
Construction of Images," in Alex Edelstein, Comparative Communication
Research, Beverly Hills: Sage Publications, 1:82.

2 Kenneth B. Boulding, The Image, Ann Arbor: University of Michigan
Press, 1956.

3 William A. Scott, "Psychological and Social Correlates of
International Imageb," in Herbert C. Kelman (ed.) International Behavior:
A Social-Psychological Analysis. New York: Holt, Rinehart and Winston,
1965.

4 Leo P. Crespi, chief of the Survey Research Division of the USIA,
expressed belief that the "application of the image concept in the domain
of international relations" was most heartening, and added that the image
of the U.S. in other countries is extremely important to those shaping the
nation's foreign policy. See "Some Observations on the Concept of Image,"
Public Opinion quarterly, Vol. 25 (Spring) 1961, p. 116.

5 For an intriguing discussion of bias and objectivity in journalism
see; David Paul Nord, "The Ideology of the Press," The Cresset, December
1985, p. 12-19. Also see Michael Schudson, Discoverink The News, New
York: Basic Books, 1973, especially the introduction and Chapter 5; and
Herbert Gans, Deciding What's News: A Study of CBS Evening. News, NBC
Nightly News, Newsweek, and Time, New York: Vintage Books, 1980.

6 Johan Galtung, and Mari Holmboe Ruge, "The Structure of Foreign News,"
Journal of Peace Research, Vol. 2(1), 1965, pp. 64-91.

7 See Ralph Lee Woodward, Central America, A Nation Divided, New York:
Oxford University Press, 1985; Hubert Howe Bancroft, History of Central
America, 3 Vols., San Francisco: The History Company, 1883-1887; and Mario
Rodriguez, Central America, Englewood Cliffs, N.J.: Princeton University
Press, 1964, especially Chapter 3; Thomas M. Leonard, Central America &
United States Policies, 1820s 1980s, Claremont, Calif.: Regina Books,
1985, especially Chapters 2 and 4; and Rodriguez, op. cit., especially
Chapter 4; Richard N. Adams, Cultural Survey_of Panama, Nicaragua,

Guatemala, El Salvador, Honduras, Washington, D.C.: Pan American Sanitary
Bureau, 1957; and William T. Sanders, and Barbara J. Pri,:a. Mesoamerica:
The Evolut:.on of a Civilization, New York: Random House, 1968.

8 See The World Bank. World Tables, 3rd Edition, Vol. I, Economic Data
from the Files of the World Bank, Baltimore: John Hopkins University
Press, 1983, p. 488; and Carol L. Thompson, Mary M. Anderson and Joan B.
Antell, eds. The Current History Encyclopedia of Developiag_Nations, New
York: McGraw-Hill Book Co., 1984, pp. 297-299, 318-321.

9 World Bank, op. cit., pp. 520-523

10 Leonard, op. cit.



34

11 Henry Kissinger, chairman. The Report of the President's National
Bipartisan Commission on Central America, New York: Macmillan Publishing,
1984.

12 See Ole R. Holsti, "Introduction to Part II," in The Analysis of
Communication Content, George Gerbner, et al., eds., John Wiley & Sons:
New York, 1969.

13 The term "elite" is used as it is employed in John C. Merrill and
Harold A. Fisher, The World's Great Dailies: Profiles of Fifty Newspapers,
Hastings House: New York, 1980, pp, 6-15 passim. They define "elite"
newspapers as those "aimed at the educated citizen who is aware of, and
concerned about, the central issues of his time, and undoubtedly ... read
by more opinion leaders than are other types of newspapers," p. 7. They
reserve the term "prestige" for elite papers published under government
restrictions.

14 International Press Institute, The Flow of the News, Zurich: IPI,
1953.

15 James A. Hart, "Foreign News in the United States and English Daily
Newspapers: A Comparison," Journalism Quarterly, Vol. 43 (Spring) 1966,
pp. 443-449.

16 George Gerbner and George Maravanyi, "The Many Worlds of the World's
Press," Journal of Communication, Vol. 27 (Winter) 1977, pp. 52-66.

17 sa.cit., Galtung and Ruge.

18 Oystein Sande, "The Perception of Foreign News," Journal of Peace
Research, Vol. 8 (Summer) 1971, pp. 221-237.

19 Annabelle Sreberny-Mohammadi, "The 'World of News' Study," Journal of
Communication, Vol. 33 (Winter) 1984, pp. 121-133.

20 Mervin Lynch and Atiya Effendi, "Editorial Treatment of India in The
New York Times," Journalism Quarterly, Vol. 41 (Summer) 1964, pp. 430-451.

21 Haluk Sahir., "Turkish Politics in New York Times: A Comparative
Content Analysis," Journalii-a quarterly, Vol. 50 (Winter) 1973, pp. 685-
689.

22 See also Martin Kriesberg, "Soviet News in The New York Times,"
Public Opinion quarterly, Vol. 10 (Winter) 1946, pp. 540-564, and Patricia
A. Williams, "The New York Times and The Washington Post's Editorials on
Rhodesia," unpublished masters thesis, School of Journalism, Indiana
University, 1981.

23 For interesting discussions of the relationship between U.S.
correspondents and the U.S. government see Susan Heilmann Miller,
"Reporters and Congressmen: Living in Symbiosis," Journalism Monographs,
No. 53, January 1978, and Robert Blanchard, "The Correspondents Describe
Their Work," in Blanchard, ed., Congress and the News Media, Hastings
House: New York, 1974. For similarly informative discussions of foreign

r't r+

aid



35

correspondents and the govet ants they report on see W. Phillips Davison,
"News Media and International. Negotiation," Public 02inion quarterly, Vol.
38 (Summer) 1974, pp. 174-91, and "Diplomatic Reporting: Rules of the
Game," Journal of Communication, Vol. 25 (Autumn) 1975, pp. 138-46.

24 G. Cleveland Wilhoit and Dan Drew, "Profile of the North American
Editorial Writer, 1971 - 1979," The Masthead, (Winter) 1979-80, pp. 8-13;
and "A Profile of the Editorial Writer," The Masthead, (Fall) 1971, pp. 2-
14. See also, Edwin Emery and James N. Haidos, "Our Status: A Report
Based Upon a Questionnaire Circulated to Members of the National
Conference of Editorial Writers," The Masthead, (Spring) 1963, pp. 2-9;
Ernest C. Hynds. "Editorials, Opinion Pages Still Have Vital Roles at Most
Newspapers," Journalism Quarterly, Vol. 61 (Autumn) 1984, pp. 634-39; and
Ernest C. Hynds and Charles H. Martin, "Editorial Writers Tell How They Go
About Their Work," Journalism Quarterly, Vol. 54 (Winter) 1977, pp. 776-
79.

25 John C. Merrill, "The Image of the United States in Ten Mexican
Dailies," Journalism quarterly, Vol. 39 (Spring) 1962, pp. 203-209.

26 Richard H. Willis, "Ethnic and National Images: Peoples vs. Nations,"
Public Opinion Quarterly, Vol. 32 (Summer) 1968, pp. 186-201.

27
See also Richard H. Willis. "Finnish Images of the Northern Lands and

Peoples," Acta Sociologica, Vol. 7, 1963, pp. 73-88.

28 Janice Monti Belkaoui. "Images of Arabs and Israelis in the Prestige
Press, 1966-74," Journalism quarterly, Vol. 55 (Winter) 1978, pp. 732-738,
799.

29 Sang-Chul Lee, "The American Image of Relations with Japan Projected
in Three U.S. Dailies," Gazette, Vol. 25 (no. 1) 1979, pp. 31-45.

30 C.B. Pratt. "The Reportage and Images of Africa in Six U.S. News and
Opinion Magazines: A Comparative Study," Gazette, Vol. 26 (no. 1) 1980,
pp. 31-45.

31 Nabil Dajani and John Donohue. "Foreign News in the Arab Press: A
Content Analysis of Six Arab Dailies," Gazette, Vol. 19 (no. 3) 1973, pp.
155-170.

32 The days in 1983 were Jan. 7; Feb. 8; March 2, 15, 20, 29; April 11;
May 13, 20; July 7; Aug. 13, 15, 18, 20; Oct. 12, 23; Nov. 6, 10, 16 and
Dec. 3, 19. The dates were selected using random numbers from a
statistical text.

33 Roy E. Carter, Jr. and Roger L. Jones, "Some Procedures for
Estimating News Hole in Content Analysis," Public Opinion quarterly, Vol.
23 (Autumn) 1959, pp. 399-403.

34 The indices of the six newspapers all contain subject-headings for
Loth Nicaragua and El Salvador which list news reports, editorials and
opinion articles.



36

35 The four newspapers are all mentioned in John C. Merrill and Harold
A. Fisher. The World's Great Dailies: Profiles of Fifty. Newspapers, New
York: Hastings House, 1980, as being considered "elite" newspapers.
Though the authors make no pretense of a scientific selection, they
convincingly argue that The New York Times, The Washington Post, and the
Los Angeles Times are among the world's 50 great newspapers, and that the
Chicago Tribune is an elite newspaper, though not included in their 50
because of its "conservative leanings." All four of the newspapers are
considered by the authors to be influential within the U.S. context.
Additional support for the "elite" quality of the four papers is given in
Carol H. Weiss, "What America's Leaders Read," Public Opinion Quarterly,
Vol. 38 (Spring), 1974, pp. 1-22.

36 Raymond Fadner and Irving Janis, "The Coefficient of Imbalance," in
Language of Politi:s, Harold Lasswell, Nathan Leites and associates,
(eds.), Cambridge: MIT Press, 1965, pp. 153-69.

37 Ibid., p.155.

38 A pilot study of a sample of the full data set indicated that readers
tended to interpret statements about the rebels as referring to the
government in the opposite direction. In other words, if something
favorable was said about the rebels, the coders viewed that as an
unfavorable statement abJut the government. The logical notion seems
similar to the idea that aiding the enemy of a friend is a slight against
that friend.

39 The definitions used here were derived in large part from G.
Cleveland Wilhoit and Taik Sup Auh, "Newspaper Endorsement and Coverage of
Public Opinion Polls in 1970," Journalism Quarterly, Vol. 51 (Winter)
1974, pp. 654-658, with modifications to the favorable category
definitions made to conform to the governmental nature of the subjects.

40 Fadner and Janis, op. cit., p. 161.

41 Ibid., p. 161.

42 See William A. Scott, "Reliability of Content Analysis: The case of
Nominal Scale Coding," Public Opinion Quarterly, Vol. 19 (Fall) 1955, pp.
321-325.

43 Seven of the coded articles had no byline or source identification
and, although these were most probably compiled from wire service reports,
it is still possible that they were produced by staff members. The seven
reports totaled only 11 paragraphs and so, rather than overstate the
contribution of the staff, they were recoded as wire material.

44 The total number of sentences used in the second factor of the full
Coefficient of Imbalance for each of the three types of coverage and the
o-Jrall was: Foreign, 2029; Domestic, 820; Editorial, 2100; Overall, 4949.

at


