
DOCUMENT RESUME

ED 285 187 CS 210 763

AUTHOR Olasky, Marvin N.
TITLE Liberal Boosterism and Conservative Distancing:

Newspaper Coverage of the Chambers-Hiss Affair,
1948-1950.

PUB DATE Aug 87
NOTE 24p.; Paper presented at the Annual Meeting of the

Association for Education in Journalism and Mass
Communication (70th, San Antonio, TX, August 1-4,
1987).

PUB TYPE Reports Research/Technical (143) --
Speeches /Conference Papers (150)

EDRS PRICE MF01/PC01 Plus Postage.
DESCRIPTORS Communism; *Court Litigation; Editorials; Media

Research; News Media; *Newspapers; *News Reporting;
Yews Writing; *Press Opinion

IDENTIFIERS Chambers (Whittaker); Espionage; *Hiss (Alger);
*Journalism History; *Media Bias; USSR

ABSTRACT
A study examined coverage of Alger Hiss's trial for

spying for the Soviet Union in the conservative Los Angeles "Times"
and Chicago "Tribune," and the liberal Washington "Post" and New York
"Times." It was hypothesized that (1) the liberal newspapers would
favor Hiss, especially in their editorials; (2) she conservative
newspapers would support Hiss's accuser, Whittaker Chambers; (3) as
evidence against Hiss mounted, the liberal newspapers would decrease
their support for Hiss and admit a grudging respect for Chambers'
testimony; and that (4) as the trial proceeded, the conservative
newspapers would hear the deeper messages against U.S. and Soviet
materialism that Chambers was presenting and would relay them to
readers. Results of the content analysis showed that the conservative
and liberal newspapers originally split on ideological grounds, but
as the evidence against Hiss accumulated, the New York "Times"
shifted its support to Chambers. Additionally, the Washington "Post,"
after wavering in its support of Hiss in light of his perjury,
resumed its hardline pro-Hiss stance, but the conservative
newspapers, though they supported Chambers on political grounds, did
not support his religious views, and seemed to lose interest in him
in their summations of the trial. Hence, the first two hypotheses
were upheld, the third was partly upheld, and the fourth was not
upheld. (Seventy-four notes are included.) (JC)

***********************************************************************

Reproductions supplied by EDRS are the best that can be made
from the original document.

***********************************************************************



Qualitative Studies Division

r- U 8 DEPARTMENT OF EDUCATION

CC)
Office of Educational Research and improvement

EDUCATIONAL RESOURCES INFORMATION

r-4
CENTER (ERIC)

14N
kThis document has been reproduced as

eceived from the person or organization

Co
originating it

C Minor changes have been made to improve
Nreproduction quality

Q Points of view or opinions stated in this docu-
ment do not necessarily represent official

LIJ
OERI position or policy

LIBERAL BOOSTERISM AND CONSERVATIVE DISTANCING:

NEWSPAPER COVERAGE OF THE CHAMBERS-HISS AFFAIR, 1948-1950

Dr. Marvin N. Olasky
Assistant Professor

Department of Journalism
The University of Texas at Austin

Austin, Texas 78712

"PERMISSION TO REPRODUCE THIS
MATERIAL HAS BEEN GRANTED BY

Marvin O'asky

TO THE EDUCATIONAL RESOURCE:,
INFORMATION CENTER (ERIC)"

Paper delivered at Association for Education in Journalism and

Mass Communication convention, San Antonio, Texas, August, 1987.

2 BEST COPY AVAILABLE



LIBERAL BOOSTERISM AND CONSERVATIVE DISTANCING:

NEWSPAPER COVERAGE OF THE CHAMBERS-HISS AFFAIR, 1948-1950

One of the most controversial news stories of the mid-

twentieth century arose in 1948 when ex-Communist Whittaker

Chambers accused former State Department official Alger Hiss of

spying for the Soviet Union. Hundreds of books and articles
1

have discussed the Chambers-Hiss confrontation; a footnote
.1

summarizes the basic developments of the affair. One important
3

part of the story has not been covered, though: Press reaction.

This paper attempts to fill that gap through examination of

Chambers-Hiss coverage in two leading liberal newspapers

(Washington Post, New York Times) and two then known is

conservative (Chicago Tribune, Los Angeles Times).

The study began with four hypotheses. The first was that

the liberal newspapers, in their editorials and to a lesser

extent in their news stories, initially would favor Hiss. The

second was that the conservative newspapers would be similarly

slanted toward Chambers. The third was that, as the evidence

against Hiss mounted, the liberal newspapers would decrease news

and editorial support for Hiss and indicate grudging respect for

Chambers' testimony. The fourth was that, as the trials

proceeded, the conservative newspapers would hear the deeper

messages Chambers was prasenting, and would try to relay them to

their readers.

1



The first two hypotheses proved to be correct, the third

half right but half wrong, and the fourth mostly wrong.

Methodology

The Chambers-Hiss affair had four phases. During the first

(August-November, 1948) Chambers made his initial charges and

Hiss charged Chambers with libel. During the second phase

(December, 1948-May, 1949) Chambers brought out evidence,

including microfilm of stolen documents with Hiss' notes on them,

that led to a perjury indictment against Hiss. The third phase

(June-December, 1949) encompassed most of the two trials for

perjury. The fourth phase (January, 1950) included the legal

wrap-up and the conviction of Hiss; it provided journalists an

opportunity to sum up the long affair and comment on the meaning

of the events they had been covering.

The four newspapers were examined during each of the four

periods. Pro-Hiss or pro-Chambers positions were obvious in

explicit editorials but, due to the nature of the Chambers-Hiss

dispute, they were not hard to spot in news stories either.

That is because Hiss and Chambers had opposite agendas during the

hearings and trials: Hiss wanted a focus on Chambers' lie-filled

past, while Chambers' lawyers conce.,trated on the evidence of

what Hiss had done. Stories that followed one agenda or the

other were considered pro-Hiss or pro-Chambers. The study

emphasized careful examination of descriptive detail, not

quantification.

For example, there were two major developments on June 4.4

4



1949: Chambers testified that Alger Hiss had furnished government

secrets to the Soviets, but Chambers also admitted having himself

lied while a Communist during the 1930s. The following day the

Washington Post emphasized the pro-Hiss angle, "Lies Admitted by

Chambers," while the Los Angeles limes and the Chicago Tribune

presented pro-Chambers headlines: "Hiss Aided Russian Spy, Court
4

Told" and "Hiss Aided Reds: Chambers." Each newspaper ran

angled stories consistent with their headlines.

Examining the newspapers' slants in news stories also was

aided by reporters' penchants for characterizing the emotional

state of witnesses in ways that supported their editorial stands.

For example, in describing the eveats of June 2 mentioned above,

the liberal Post reported that "Chambers seemed to be showing

discomfiture," while the conservative Tribune noted that Chambers

"never lost his composure."

Now, to the findings.

Phase one: Liberals for Hissi. Conservatives for Chambers

In phase one all four newspapers were exactly where they

were expected to be according to their ideological positions..

From August through November, 1948, Washington Post and New York

Times news coverage emphasized the improbability of Hiss' guilt.

The Washington Post quoted prominently the character witnesses

produced by Hiss (Supreme Court justices, Congressmen. Mrs.

Eleanor Roosevelt, former Secretaries of State, and so on) and
6

asked of Chambers: "Is he a man of sanity?" The New York

Times laid on evocative specific detail: "Hiss, tall. slender,

youthful in appearance and build. answered in strong tones. He

5



stood by his previous testimony. Chambers, heavy-set. weary-

looking, answered in dull barely audible tones. fears were in
7

his eyes."

On the editorial page, the Post protested "the entry of our

society into the twilight zone b.atween government by law and

government by lawlessness," and compared Hiss to an innocent
8

pedestrian, spattered with mud by a passing vehicle." The New

York Times chose for its editorial page cartoons of a man labeled

"anti-Red smear war" cutting off the nose of the Statue of

Liberty; a man in a prompter's box labeled "Politics" feeding

lines to a man in cloak and dagger on a stage labeled "The

Washington Super-Spy Thriller"; and a laughing man labeled

"Campaign Politics" drawing a beard and mustache on a poster
9

picturing a woman labeled "Civil Liberties."

The Chicago Tribune, though, saw Chambers' testimony as a

strong blow directed against an Administration supposedly
10

ignoring widespread treason. After Chambers' first day of

testimony the Tribune ran a front page banner headline, "NEW DEAL

COVERUP TOLD," with a lead stating that "A nine year "cover up"

by the Roosevelt and Truman administrations of evidence exposing

prominent New Dealers as workers for Russian interests was
11

revealed to the house un-American activities committee today."

The Tribune also emphasized Hiss' continued Washington

connections by noting that Secretary of State Marshall had just
12

named Hiss vice chairman of a United Nations Day committee.

The tone for "le Tribune's coverage was set that same day in

an editorial, "UNMASKING THE REDS." which predicted that the



Washington hearings would not recklessly assault individual

liberties, but instead would show:

to what a material degree the Communist conspiracy has
established itself within the New Deal bureaucracy.
After years of pampering by the New Deal, the
Communists at last are being driven from cover.
Investigation will show whether they were protected
because their protectors in government were themselves
sympathetic to communism and to a soviet America
erected upon the ruins of republican liberty.13

The Tribune foresaw the possibility that "this nation is going to

be shocked into consciousness of the communist danger by a series

of trials of public officials charged with betraying their
14

country."

The Los Angeles Times also tied the hearings to ideological

trends within the federal bureaucracy. The Times' page one, top

right four column headline on August 4 was "Four New Dealers
15

Linked to Spy Ring by Ex-Red." An August 11 editorial, "Spies

and Blunt Instruments," said that criticism of the congressional

hearings was unwarranted since they were only the way to break

through the cover-up: Officials "definitely did not want the

public to know that any New Dealers were involved in Communist
16

conspiracies."

Phase Two: Movement to the Right

Particularly in December, 1948, as damning detail regarding

Hiss' alleged involvement poured in, reporters and editorial

writers at both the Post ano the New York li.mes appeared to
17

i'esitate. Post editorials indicate the pattern most clearly.

On December 5, the Post argued that:

The latest chapter in the Whittaker Chambers story is

so fantastic that many citizens may be inclined to

...1



write it off as a nightmare. We are told that
microfilms which may contain evidence of treason or
wholesale theft of confidential drr-uments from the
State and Navy Departments havd been found in a

`hollowed-out-pumpkin' on Mr. Chambers' Maryland farm.
That detail along seems to give the story the aura of a
Halloween prank.18

A Decembr 8 editorial continued to complain about investigators

"behaving unpeculiarly." but noted the existence oS "genuine
19

documentary evidence."

By its December 10 editorial, though, the Post was

retreating:

the situation has completely changed with the seizure
of microfilms picturing secret documents obviously
stolen from the State Department and delivered to an
avowed Communist.... (Chambers] appr4ars to have proved
beyond any reasonable doubt that Communists had a pipe
line into the State Department.20

In succeeding months, the Post continued to argue Hiss'

innocence, but admitted in its editorial columns that "the

circumstantial case against Mr. Hiss was grown Csic] gradually
21

stronger..."

The New York Times backed away similarly from support for

Hiss. It gave front page, top right three column headlines to

statements such as "Spy Papers Show U.S. Codes Were Broken,

Official Says"; Alger Hiss' denials of involvement received

secondary play.

,,ss
On December 9 a Times editorial discussed the

need to guard secrets from "the treachery of either mercenary or

deluded citizens and officials," and admitted "There can no

lc;iger be any doubt that there has been considerable laxity on
23

that score."

The conservative newspapers appeared jubilant. A December

Chicago Tribune headline noted the existence or "Sensational New



Evidence in Alger Hiss Case/ Consternation in Official
24

Circles." The following day's headline stressed the

Roosevelt/Truman Administration connection twice in eight words:
'1=s. J

"New Deal Reds' Espionage Ring in F.D.R. Regime." The battle

was not only Chambers vs. Hiss, according to the Tribune. but

open records vs. cover-up: "Spy Probers Defy Administration

Gag... The Truman administration brought tremendous pressure to

bear today...
26

evidence."

in an attempt to suppress the documentary

According to the Tribune. federal bureaucrats

fearFd that "a train of events might be started by revelations at

the hearings which would culminate in one of the great scandals
27

of American history."

The Los Angeles Times similarly promoted Chambers'

agenda with front page news coverage and editorials. On December

8, for example, the Times editorialized that "Never before have

we stood at the verge of war with a foreion power with so little

official concern over that power's accomplished network of spies
28

and saboteurs." The editorial asked for "further investigation

as to whether the climate of the government bureaus has changed
29

since Hiss was in the [State) Department."

Phase three: The Liberal Newspapers Diverge

A surprising turn came in June, 1949. when Hiss actually

went on trial. The New York Times continued its phase two trend

toward reservedness in reporting, but the Post began running

regularly loaded descriptions of how "the tall, lean. 44-year-old

Hiss, whose highly successful civilian and Government career was

sensationally challenged by Chambers last August :Z. stared

79



30
fixedly at his accuser." In the pages of the Post. Hiss always

31
"calmly strode to the stand." He was always "sure of himself,

answering the barrage of questions without hesitation, showing no
.,..1
..) .

uneasiness or equivocation." He "appeared to be almost

enjoying himself as he parried many of the attempts of Pr,c..ecutor
--,
....)

Thomas F. Murphy to shake his story.

Post portrayal of Chambers during this third phase was very

different. Hiss' agenda received top billing: "Hiss Counsel

Calls Accuser Mental Case," "Hiss Plans to Test Chambers'
34

Sanity." Post stories quoted defense attacks on Chambers:

"Unsound mind...traitor, thief, liar, perjurer, enemy of his

country, hypocrite... abnormal... psychopathic sadism ... a petty
J J

larceny thief." Reporters added their own critical

descriptions of Chambers, such as "customary air of complete
36

emotionless detachment" or "supercilious expression."

Post editcrials, after their phase two consternation, also

returned to a strong pro-Hiss and anti-Chambers position. One

Post editorialist in July, 1949, pooh-poohed the evidence which

had seemed so strong a half year before, and instead emphasized

"mysteries;' of the Hiss trial and Chambers' "complex and

37
enigmatic motives."

The New York Times, meanwhile, was giving weight to the

evidence, including copies of secret State Department documents
38

retyped on a typewriter Hiss had at his home. The deviation of

Post perspective from Times treatment was clear on June Z. 1949,

as Chambers was testifying about Hiss' Soviet involvement and

then undergoing cross-examination. The Post headlined its story,

10
0



A

39
"Chambers Admits Not Telling Truth." while the New York Times

had an opposite emphasis: "Chambers Swears Hiss. While a Red, Got
40

Secret Papers."

The Times story began. "Whittaker Chambers supported

Government charges of perjury against Alger Hiss yesterday when

he testified in Federal Court that he had received State

Department documents on munitions from Mr. Hiss between February,
41

1937, and April, 1938." Not until the sixteenth paragraph of

the story did the Times report what the Washington Post saw as

the day's big story, Chambers' admission of past lying.

Stories also were angled differently on June 7. when once

again there were two pieces of news. First, Chambers testified

that a second State Department employee, Julian Wadleigh, had

spied for the Soviets. Second, Chambers admitted that he had

lied during testimony at Congressional hearings the year before

in order to give his former friend His= a chance tc escape

further punishment. The Washington Post ran a page one banner

headline, "Chambers Admits He Lied to Congress." followed by a

pro-Hiss lead: "Under vigorous cross-examination which sought to

depict him as a confused neurotic, Whi:taker Chambers admitted
42

some further conflict in his account."

The New York Times story, though, Aas hiadlined "Chambers
43

Names 2d U.S. Employe As Giving Spy Data." The story

emphasized Chambers "calm demeanor" and did not mention his lies

until the fifth paragraph. The Times' treatment paralleled that

of the conservative newspapers: Chicago Tribune and Los Angeles

Times headlines, respectively, were "Chambers Says Wadleigh Was

2d Spy Source" and "Ex-Red Names Second U.S. Aide as Spy

11
9



44
Helper."

One week later the testimony of Whittaker Chambers' wife

Esther became crucial to Chambers' contention, denied by Hiss,

that Chambers and Hiss had been close friends during the 1930s.

The Los Angeles Times, under a headline "Wife Gives Ringing

Chambers Defense," began its story, "Subjected to a stinging and

sarcastic cross-examination at the Alger Hiss perjury trial, Mrs.

Whittaker Chambers finally cried out in defense of her husband
45

today as 'a decent citizen and a great man.'" ihe Chicago

Tribune was also pro-Chambers, and even suggested comfortable

cruelty among the Hisses: "Hiss, resplendent in a cream colored

summer suit, and his wife, in a cotton frock and a pert green

hat, beamed as the 49 year old witness grew pale and exhausted,

hesitated and faltered...under a merciless, four hour cross-
46

examination."

The Washington Post, however. transformed that one faltering

moment -- Esther Chambers could not remember whether she had seen

the Hisses twelve years earlier at an anniversary party or a New

Year's Eve party -- into a front page headline: "Chambers' Wife
47

Alters Testimony." Would the New York Times do likewise? No:

The Times even portrayed Esther Chambers as heroic in a headline,
48

"Chambers' Wife, Defiant, Testifies He Is 'Great Mn.'a' and a

story about how "the 110-pound Maryland housewife pitted her

resources against those of the veteran trial lawyer throughout
49

the day."

One final example of differential reporting came on June 16,

when newspapers reported the testimony of a State I.)partment

i2
10



secretary who had worked for Hiss. Part of her testimony was

damaging to Hiss' case: She testified that four memoranda in

Hiss' handwriting on top secret subjects were not made in the

course of regular State Department business. Part could be

construed as supportive: She also noted that State Department

employees other than Hiss had access to some of the documents

Chambers said he had received from Hiss.

The Chicago Tribune's lead was pro-Chambers. describing how

the secretary had "stunned the defense at the Alger Hiss perjury

trial today with a series of damaging assertions," most notably
50

the one about Hiss' secret memoranda. The Washington Post's

story was pro-Hiss, beginning with the headline "State Secrets

Open to Many, Hiss Trial Told," and continuing with a direct

presentation of the spin put on the story by the Hiss camp:

"Trial attorneys for Alger Hiss today emphasized that dozens of

other State Department employes had access to documents which
51

Whittaker Chambers said he received from Hiss in 1938." Again,

the New York Times headlined the pro-Chambers angle: "Secretary
...i= 01i..

Identifies 4 Papers in Writing of Hiss."

The New York Times, then, moved as the hypothesis suggested

it would: It chose not to fight the evidence. The Post, though,

seemed to redouble its pro-Hiss efforts as the goal of finding

him legally guiltless was receding.

Phase Four: Conservative Coverge Ends With a Whimper

Once the trial ended. the Washington Post published an

editorial disdaining the process by which Hiss had been brought

to justice: Hiss, said the Post, "had the misfortune of being

13
11



tempted to betray his country in an era of widespread illusions
=-7
-,...%

about communism." (Only a "misfortune"? Only temptation, or

actual betrayal?) The Post commented on "the crime of which he
54

has been convicted." (Not that which he committed.)

The New York Times, though, accepted the verdict,

stating in an editorial "that the examination of the charges
=

.....,

brought against Mr. Hiss has been full and fair."

coverage the Times listed four telling points:

In its news

The fact that the incriminating documents were typed on
the Hiss typewriter. The fact that four of the
incriminating papers were in Hiss' handwriting. The
inability of the Hisses to establish clearly the
contention that they were not in communication with the
Chamberses at the period when the papers were allegedly
passed. The testimony that the Chamberses were
extremely familiar with the Hiss household in the
critical period.56

The surprising development during this phase was the limited

reperting within conservative newspapers as Chambers was winning

his case. Chambers, throughout the affair, had tried to teach

that Communism could not be defeated by American materialism; he

argued that it was the near-religious vision of Communism that
57

attracted to its ranks persons like Alger Hiss. Chambers had

stated that Americans must have faith in God both for personal

salvation and for societal survival in the face of Marxist faith.
58

The conservative newspapers, though, ignored Chambers' message.

Instead, both the Los Angeles Times and the Chicago Tribune

kept harping on the political. A Los Angeles Times' editorial,

"The Alger Hiss Perjury Trial Verdict," crowed that "the outcome

of the trial... should add to the red face of President Truman

who, for political purposes, has jeered at Congressional

14
12



investigations and revelations of Communistic infiltration into
59

government office as 'red herring.'" The Tribune again

attacked the New Deal, "which sponsored and protected this
60

monstrous conspiracy against America."

Overall, the turn taken by the Post during phase three and

the limited coverage of the conservative newspapers during page

four raises some interesting questions: Why did the Post

redouble its support of Hiss even as the New York Times was

backing away? Why did the conservative newspapers, as victory

became apparent, ignore Chambers' voyage into the deeper

implications of the affair?

SReculations: Liberal Boosterism?

One theory to explain the Post's strange behavior in the

face of the evidence is ideological: the Post was black and white

and red all over. At the time, one conservative magazine

editor, Isaac Don Levine, called the Post "as Trojan Horse for
61

totalita-ianism." Michigan Congressman George A. Dondero termed
62

it "the Washington edition of the Daily Worker."

An examination of other stories prominent in the Post during

the Chambers-Hiss affair does not bear out such a conclusion.

The Post was as consistent as many other papers of the era in its

news and editorial denunciation of Communist efforts in Berlin,
63

China, and other world hot spots. As the Chambers-Hiss

controversy was beginning, the Post, like other newspapers of the

period, was bar.nering on page one a dramatic escape in New York:
64

"Soviet Teacher Leaps From Consulate Window."

A refrain in the stories of both the Chicago Tribune and t",e

15
13



Washington Post provides a clue. The Tribune constantly used the

Chambers-Hiss affair as a platform for which to argue for a

shrinking of the federal bureaucracy. Washington agencies, accordi

to the Tribune, were "honeycombed" with officials whose loyalties
65

were "pledged to an alien ideology." The most efficient way to

deal with the problem, according to the Tribune, was to shrink

the bureaucracy, perhaps back to its pre-New Deal size. The

Post, for its part, saw the same danger from the other side. It

agreed with President Truman's concern that the Clambers -Hiss

hearings were "seriously impairing the morale of federal
66

employes, and undermining public confidence in the governmcnt."

What split off the Post from the Times? The answer must be

speculative -- principal editors did not leave their

reminiscences on this question, and all of them are now dead --

but we may have a twist here on the lld practice of "boosterism"

(newspaper reporting designed to aid community economic

interests). The term boosterism, for the most part, has been used

in reference to promotion of private sector business, industry
67

and tourism. Boosterism in Washington, D.C., though, would

mean support of the federal bureaucracy, Washington's biggest

industry and in the context of 1948, that merit support for
68

Hiss.

Ex.Imination of the Post's history lends credence to such a

theory. Publishers Eugene Meyer and Philip Graham defeated two

competing newspapers from the New Deal through the New Frontier

by making the Post the voice of the rapidly growing executive
69

branch. Again, arguing that the Post was engaged in federal

16
14



boosterism is speculative, but it is clearly one reason why Post

journalists swung back in phase three to an essentially
70

irrational defense of a bureaucratic symbol under attack. The

New York Times, meanwhile, was removed from such direct booster

pressures, and was able to read successfully handwriting that by

mid-1949 covered Alger Hiss' wall.

The Conservative Side: Theological Distancing?

Why did the Chicago Tribune and the Los Angeles Times seem

to lose enthusiasm for Chambers even as he was being vindicated?

Again, in the absence of editors' accounts answers must be

speculative, but one hint may arise out of Chambers' statements

that he was a Christian and a "man of the right," mIt a

71
conservative. By this Chambers meant that he saw American

materialism as no answer to Soviet materialism; he saw both

sharing the modern "vision of man, once more the central figure

of the Creation, not because God made man in His image, but

because man's mind makes him the most intelligent of the
72

animals." Chambers raised such theological issues from the

start of his public agony: His first statement to the press,

shortly before appearing as a Congressional hearing witness. was
73

that he had left the Communist Party because "it was an evil."

Neither the Chicago Tribune nor the Los Angeles Times

covered the story as Chambers saw it, with an emphasis on the

theological dimensions. Thus. Chambers could receive support for

a time, but not understanding: His agenda and the conservative

press agendas deviated as he emphasized Christian beliefs and

criticized materialism of all stripes. After listening to

17
15



Chambers' statements, one observer suggested that the question

was "no longer whether Alger Hiss is guilty. The question now is
74

whether God exists." Many conservative journalists, like many

of their liberal counterparts, seemed uncomfortable with the

debate on those terms.

Conclusions

This explanation of the conservative newspapers' failure to

follow through, like that of the Washington Post's separation

from the New York Time position, must remain speculative.

Overall, though, study of Chambers-Hiss coverage in the four

newspapers has led to four clear conclusions. First, the

newspapers originally split on ideological grounds. Second, as

the evidence accumulated, the New York Times was honest enough to

shift. Third, the Washington Post, after wavering in phase two,

reassumed its hardline pro-Hiss stance. Fourth, the conservative

newspapers were pro-Chambers on their politiral grounds, not his

religious grounds. They did not examine the deeper implications

of the views of Chambers and the fall of Hiss.

,61 8



Notes

1 The two best contemporary accounts of the Chambers-Hiss

affair by non-participants are Bert Andrews and Peter

Andrews, A Tragedy of History (Washington: Robert B. Luce,

1962), and Alistair Cooke, A Generation on Trial (New York:
Knopf, 1950); the Andrews book is pro-Chambers, Cooke's is
pro-Hiss. For Chambers' account, see his book Witness (New

York: Random House, 1952); for Hiss' account, see his book

In the Court of Public Opinion (New York: Knopf, 1957).

The best scholarly book by far is Allan Weinstein, Perjury

(New York: Knopf, 1978).

A few of the many other books consulted as background

reading for this study: Morton and Michael Levitt, A Tissue

of Lies: Nixon vs. Hiss (New York: McGraw-Hill, 1979); Athan
Theoharis, ed., Beyond the Hiss Case (Philadelphia: Temple

U. Press, 1982); John Chabot Smith, Alger Hiss: The True

Story (New York: Holt, Rinehart and Winston, 1976), p. 2931
Allen Jowitt, The Strange Case of Alger Hiss (London:

Hodder and Stoughton, 1953); Meyer Zeligs, Friendship and

Fratricide (New York: Viking, 1967); Tony Hiss, Laughing

Last (Boston: Houghton Mifflin, 1977).

2 Whittaker Chambers, a senior editor of Time, testified that

he had been a courier during the 1930s between Soviet

officials and several Roosevelt Administration officials who

had agreed, for ideological reasons, to copy secret

documents and have them delivered to the Soviets. One

Administration official, Julian Wadleigh, confessed his

role. Others had died or, when called to testify, took the

Fifth Amendment.

One of the accused, Alger Hiss, denied having been a

Communist Party member, initially denied ever knowing

Chambers, and later admitted an acquaintance but denied any

participation in espionage. Hiss' alleged complicity was

front page news because he had been a highly-placed State

Department official during the 1930s and most of the 1940s,

and had then left the State Department to accept a

prestigious position as head of the Carnegie Endowment for

World Peace.

Hiss stayed on the front pages for the next year and a half

because he continued to deny any involvement with the

Soviets, even as Chambers produced copies of secret State
Denartment documents retyped on a typewriter Hiss had at his

home, microfilm of secret State Department documents ,iith

Hiss' initials on them, and so on. Eventually, a jury found
Hiss guilty of perjury. Pro-Hiss observers attacked the

verdict for many years, but historian Weinstein's book

Perjury, with its careful and comprehensive examination of
the testimony and evidence, followed by the conclusion that

Hiss was lying, seems definitive.

17

1 9



3 Some observers have given anecdotes concerning press

reaction. For instance, Tony Hiss wrote concerning his

father, "Al wasn't surprised when one of the reporters

covering the case came up to him after the jury had filed

out to deliberated and said, 'Do you want to know the

verdict of the press? Not guilty -- in fifteen minutes.'"
Whether or not that was the "verdict of the press," the jury
did not agree.

4 All June 3, 1948, p. 1 stories.

5 Ibid. The author, as a check on his conclusions, had

students without prior knowledge of the Chambers-Hiss
confrontation read the coverage. Each of five students who
read the Washington Post's coverage, which the author had

found to be generally pro-Hiss, came away with the belief

that Hiss was innocent. Each of five students who read the

Chicago Tribune's coverage (found to be generally pro-

Chambers) came to believe that Hiss was guilty.

6 Washington Post, August 25, 1948, p. 1. See also Post.

August 19, 1948, p.2.

7 New York Times, August 29, 1944, Section IV, p. 1.

8 Washington Post, August 6, 1948, p. 20; August 14, p. 4.

9 New York Times, August 15, 1948, Sec. IV, p. T. The Post's
editorial page boasted a drawing of a large tiger labeled

"smear statements" ready to pounce on a man labeled

"Innocent Victims."

10 According to the Tribune, "New Dealers employed ridicule,
smears, executive powers, the courts, political pressure,
and the army in the actempt to hide any disclosure of the

operations of Communists and fellow travelers within the

government." (Aug 9, 1948, p. 1)

11 Chicago Tribune, August 4, 1948, p. 1.

12 Ibid.

13 Ibid., p. 22.

14 Ibid.

15 Los Angeles Times, August 4, 1948, p. 1.

16 Ibid., August 11, Section II, p. 4.

17 Hiss' repeated denials continued to receive front page

billing, but when reporters were given copies of microfilmed
documents, a front page story in the December 12 Post

acknowledged that "State Department files actually were

18

20



being rifled for the benefit of a foreign power "

18 Washington Post, December 5, 1948, p. 1.

19 Ibid., December 8, p. 14.

20 Ibid., December 10, p. 21.

21 Ibid., December 17, p. 22.

22 New York Times, December 8, 1948, p. 1; see also December 7,
p. 1.

23 Ibid., December 9, p. 32.

24 Chicago Tribune, December 3, 1948, p. 1.

25 Ibid., December 4, 1948, p. 1.

26 Ibid, December 6, p. 1.

27 Ibid., p. 12.

28 Los Angeles Times, December 8, 1948, Section II, p. 4.

29 Ibid., p. 4

30 Washington Post, June 2, 1949,p. 1.

31 Ibid., June 24, p. 1.

32 Ibid., June 25, p. 1.

33 Ibid., June 28, p. 1.

34 Ibid., June 4, p. 1; July 7, p. 1; November 24, 1949, p. 6.

55 Ibid., July 7, pp. 1, 11.

36 Ibid., November 24, 1949, p. 6.

37 Ibid., July 10, 1949, p. 4B.

38 In doing so, the New York Times clearly was following the

agenda of prosecutor Thomas Murphy. Murphy kept pointing to

the microfilm and the papers typed on Hiss' typewriter.

"Always come back to the documents in applying reason to

this case," he told jurors, and then asked, "If you ..:aught a
child in the kitchen with jam on his face and you asked him

if he was in the kitchen and he said no -- what does your

normal, everyday intelligence tell you?" (Times, July 8,

1949, p. 8.)

39 Washington Post, June 3, 1949, pp. 1, 4.

19

21



40 New York Times, June 3. p. 1.

41 Ibid.

42 Washington Post, JUMP 7, 194/, p. 1.

43 New York Times. Juns 7, p. 1.

44 Chicago Tribune, June 7, p. 2; Los Angeles Times, June 7, p.
13.

45 Los Angeles Times, June 14, 1949, p. 6.

46 Chicago Tribune, June 14, p. 1.

47 Washington Post, June 14, p. 1.

48 New York Times. June 14, p. 1.

49 Ibid.

50 Chicago Tribune, Dune 16, 1c1491 p. 3.

51 Washington Post, June 16, p. 1.

52 New York Times, June 16, p. 1.

53 Washingtor Post, January 23, 1950, p. 20.

54 Ibid.

55 New York Times, January 22, Section IV, p. 12.

56 Ibid., Section I, p. 1.

57 Chambers consistently stressed presuppositions: for
instance, rnncarning communism, he said: "It is not new. It

is, in fact, man's second oldest faith. Its promise was
whispered in the first days of the Creation under the Tree
of the Knowledge of Good and Evil: 'Ye shall be as gods.'
It is the great alternative faith of mankind....The
Communist vision is the vision of Man without God. It is
the vision of man's mind displacing God as the creative
intelligence of the world. (Chambers. Witness, p. 9)

58 Chambers was depressed at reporters' lack of interest. He
wrote that "questioning seldom got beyond the current
n-4s." (Witness, p. 714)

59 Los Angales Times. January 22, 1950, Section II, p. 4.

60 Chicago Tribune, January 22, p.

61 Quoted in Torn Kelly. The Imperial Post (New York: William
Morrow, 1983), p. 110.

''2(

20



62 Quoted in Chalmers Roberts, The Washington Post: The First
100 Years (Boston: Houghton Mifflin, 1977), p. 276.
Another possible explanation of P'st bias was the power of
personal connections. Post publisher Philip Graham and Hiss
knew each other and shared friends. Both had gone to
Harvard Law School and clerked for Supreme Court justices;
Graham had clerked from 1939 through 1941 for Stanley Reed
and Felix Frankfurter, the same two Supreme Court Justices
who testified for Alger Hiss in 1948. But Graham was not
personally close to Hiss, and no evidence of his involvement
in the case or its coverage has been found.

63 During the 1930s Phil Graham, according to his close friend
Ed Prichard, had been a "half-assed apologist" for the
Soviet Union. A decade of political and personal changes
had gone by, though, and the Soviet Union was not treated
kindly in the Post during the late 1940s.

64 Washington Post, August 13, 1948, p. 1. Mrs. Oskana
Kosenkina had attempted to defect, had been seized by 'Soviet
officials and brought back to the consulate in New York, and
had jumped from a third floor window to gain freedom. The
Post noted, "Mrs. Kosenkina's dramatic leap climaxed five
days of mounting tension around her. In the background have
been the sensational charges of spying on behalf of Russia
aired before congressional committees in Washington."

65 Chicago Tribune. January 22, 1950, Section I, p. 18.

66 Washington Post, August 6, 1948. p. 1. It is important to
recall that in 1947 and 1948 Republicans had a majority of
both houses of Congress for the first time since 1930 (and
the last time, up to the present). President Harry Truman,
who was committed to the maintenance of substantial federal
power (and the consequent preservation or expansion of
executive branch job opportunities and salaries), seemed to
be in political trouble. At this critical juncture a major
story affecting the future of the bureaucracy developed.

67 The Times Mirror Co.'s 1984 annual report summarized the
first century of its Los Angeles Times by praising the
newspaper's "relentless boosterism" that "undoubtedly lured
multitudes of Easterners and Westerners to the City of

Angels" (and also produced readers for what became a mass
circulation newspaper).

68 Hiss, following Chambers' accusations. received support from
President Truman and many high executive branch officials.
If the judgment of these leaders was seen to be so poor, and
if other executive branch officials were not to be trusted,
the future of governmental centralization (and Post
circulation) would not be bright.

69 Roberts, Kelly and David Halberstam (The Potf,Rrs That Be

23
21



v

IP

(New York: Knopf, 1979), all discuss the growth of the Post.
None is a historian, but their accounts of the Post
publishers' goals are all similar.

70 Just as James Buchanan and other developers of "public
choice" economic theory have applied business analysis to
government policy-making, so the concept of boosterism might
be useful to explain positions of liberal newspapers as well
as conservative ones. Certainly, the stakes of the Hiss
affairs were widely understood at the time. As Chambers put
it, Hiss' "roots could not be disturbed without disturbing
all the roots on all sides of him." (Witness, p. 550.)

71 For further discussion of the distinction, see ChamLers,
Cold Friday (New York: Random House, 1964).

72 Chambers, Witness, p. 9

73 Ibid.

74 Saturday Evening Post, November 15, 1952, p. 121.

_/


