
DOCUMENT RESUME

ED 204 768 CS 206 414

AUTHOR Riffe, Daniel
TITLE Foreign Staff Reductions and News Coverage: An

Exploratory Comparison of Two Newspapers, Content.
PUB DATE Aug 81
NOTE 21p.: Paper presented at the Annual Meeting of the

Association for Education in Journalism (64th, East
Lans,.ng, MI, August 8-11, 19811.

!DRS PRICE
DESCRIPTORS

TDENTIFIRPS

MF01/PC01 Plus Postage.
Comparative Analysis: *Content Analysis: *Journalism:
*Media Research: *Newspapers: *News Reporting: World
Affairs
*Chicago Tribune IL: Foreign News Correspondents:
News Reporters: *New York Times

ABSTRACT
Amog the possible results brought about by the

reduction from 1970 to 1980 of the overseas staffs of American
newspapers were (11 increased reliance upon official or state media
as news sources: (21 a nation underinformed despite its heavy
worldwide political, economic, and cultural involvement: and (3) a
lack of coherent reporting of the historical and human-complexities
of a situation. With this in mind, the foreign news coverage from the
Chicago "Tribune" (which drastically reduced its foreign staff) and
the New York "Times" (which maintained a sizeable foreign staff) was
compared to examine the impact of foreign staff reductions on the
quality of foreign coverage. Foreign news content was analyzed in 14
issues of each paper for each of the ten Years. VariableS recorded
were geopolitical focus (first,. second or socialist, and third world
news) and origin (wire service or correspondent). Although both
papers published progressively fewer foreign items, the de:line was
noticeably greater for the ',Tribune." In eight of ten years the
Times', published more correspondent items than wire service items,
while in none of the ten years did the ',Tribune', correspondents

more items than were taken from the wire services. As
"Tribune" correspondents became more involved in third world
coverage, the paper relied. more heavily/ on wire services for first
world news while the "Times,' maintained its correspondent coverage of
all three geopolitical regions. (FiTn

*********************************************************************4
Reproductions supplied by EDRS are the best that can be made

from the original document.
********************************************************************101



U.S. DEPARTMENT OF EDUCATION
, NATIONAL INSTITUTE OF EDUCATION

EDUCATIONAL RESOURCES INFORMATION
CENTER (ERIC/

10his document has been reproduced as
received from the omen or organization
originating it.

U Minor changes have been made to improve
reproduction quality."PERMISSION TO REPRODUCE THIS

MATERIAL HAS BEEN GRANTED BY

Daniel Riffe

-1-

CD
C\i

TO THE EDUCATIONAL RESOURCES
C=3 INFORMATION CENTER (ERIC)."

L.L.1

Points of view or opinions stated in this docu-
ment dit not necessarily represent official NIE
position or policy.

International
Communication

FOREIGN STAFF REDUCTIONS AND NEWS COVERAGE

AN EXPLORATORY COMPARISON OF TWO NEWSPAPERS' CONTENT

By

Daniel Riffe
Southern Illinois University

Carbondale, Illinois

Presented to the International Communication Division,
Assn. for Education in Journalism Annual Convention, Michigan
State University, East Lansing, Mich., August 1981.



Foreign Staff Reductions and News Coverage:

An Exploratory Comparison of Two Newspapers' Content

During the 70s, commentators on the American news media decried the

reduction of the overseas corps of American newspaper correspondents.
1

Implicit in these lamentations seemed to be a belief that the interests of

American readers can best be served when American "eyes and ears" channel

foreign news back to the United States.2

Some have speculated that a reduced American newsgathering network overseas

could result in: incrnsed reliance by remaining correspondents upon official

or state media as sources, because correspondents would be unable to efficiently

provide first-hand coverage of varied news events in different locations;
3

cessation of the often essential practice of correspondents' pooling their

efforts on difficult stories;4 a qualitative loss in foreign coverage greater

than the loss in numbers, resulting in "mediocrity and parochialism" in news,

content; a nation underinformed despite its heavy worldwide political, economic

and cultural involvement; a decrease in "the diversity of viewpoints and

perspectives expressed in the media"; instances of "oversight and neglect"

becaule coverage of some nations would be restricted to the lull between events

in nations deemed more important to American interests;5-increasing dependence

on television's necessarily superficial coverage for a world view;6 and, generally,

a laCk of coherent reporting of the "historical and human complexities of a

situation. "?

One observer has concluded that, while the amount of world to be covered,

in a sense, has grown, the number of correspondents employed to cover complex

world affairs has diminished.
8

In a survey of American reporters assigned to

the Middle East, for example, Sreebny found that of 24 correspondents responding,

nine were each charged with repOrting the news from 15 or more countries.9



2

That America's overseas press corps indeed dwindled during the 70s has been

documented. Often cited is Kliesch's 1975 survey that tallied only 429 full-

time, American foreign correspondents, a decrease of 24 percent from the 563

identified in 1969 and an 18 percent drop from the 524 enumerated in 1972.10

Hohenberg estimated that, discounting non-reportorial staff, there were only

300 to 350 by 1976.11

Cost has usually been the reason for decisions to recall correspondents.

The total annual expense per correspondent jumped from an estimated $50,000

in the 60s to nearly $100,000 by the mid-70s.12

Some observers have predicted that the number of full-time, American

correspondents overseas will increase in coming years, partially in response to

a perceived new salience of international news for American readers.
13

However,

the annual cost-per-correspondent is soon expected to top $200,000;
14

whether

American news organizations are willing or able to spend such amounts remains

questionable.

The trend during the 70s, however, was unmistakably of reduction or

elimination of overseas staffs by many American papers.

Did these reductions have any impact upon the international news coverage

offered to American readers? Did the volume of foreign coverage in American

papers that reduced their foreign staffs decrease independent of what many have

called an overall, industry-wide trend toward smaller foreign newsholes?15

In particular, how did staff reductions affect the coverage of particular

regions of the world available to American readers? The difficulty correspondents

face in covering some nations is well documented; how, if at all, were those

countries covered when newspapers' foreign staffs were cut, given the pronounced

trend of increasing restriction of journalists' activities in many third-world

nations during the past decade?15

4



3

This exploratory study sought in-print evidence of any impact of reduced

foreign staffing on published international news .overage, by contrasting two

large-circulation newspapers with different foreign staffing. Samples

of the foreign news content of two "elite" P. ,apers17 for 10 years (1970

to 1979 inclusive) were compared: the New Yo.f: which had maintained the

same level of overseas staffing during the period d the Chicago Tribune,

which had steadily reduced its overseas staffing, from 13 full-time, kerican

correspondents in 1970 to 11 in 1975 and only 6 by ;980.19

The Method

The pertinent between-papers comparisons sought were obtained by analyzing

samples of the foreign news content of both papers for the same dates. To obtain

two "constructed weeks"2° for each of the 10 years in the study period, all

Sundays, Mondays, etc., in each year were listed and two days randomly selected

from each group of days. The 14 issue dates selected each year provided a total

sample of 140 issues for each paper.

Two judges coded all foreign news items in each sample issue. Variables

recorded and overall coefficients of agreement obtained
21

were: geopolitical

focus (first, second or socialist, and third world22)--93.4; and originating

agent (wire service or the paper's own correspondent)--99.0.

Levels of a third variable, Tribune staff reductions, were located by the

natural time order.

Where appropriate, the data were analyzed for trends, using a non-parametric

test for trend borrowed from econometrics23 and employing the tau statistic.

Each study year was ranked by its natural order in time (1970 was ranked first,

1971 was ranked second, etc.), and frequencies or percentages for levels of the

other variables provided the basis for assigning a second set of ranks. The

non-parametric test for trend measures the disarray of the second -ank in



4

comparison to the time-order rank.

Tau also lends itself to non-parametric partial correlation analysis, though

it is not Ftatistically valid to test for significant differences between original

and partial values of tau.24

Findings

Table 1 details the numbers of foreign items in each paper for each sample

year, as well as the mean number of items per sample date. The Times clearly

published more foreign items 'than did the Tribune across all 10 years, whether

viewed in terms of each year's total or mean numbers of items per day. The

difference between the papers' means for each year is significant beyond the

.001 level by the z-test.

Most striking, however, is the increasingly wider margin between the two

papers

publis

means and totals as the study period progressed. In 1969 the Tribune_

d just over half as many foreign items as the Times. By 1973, the

Chicagg-paper carried slightly more than a third as many foreign items as the

Times, a pattern that continued through 1979.

Yet this trend does not indicate a decrease only in Tribune foreign coverage.

In fact, readers of both papers encountered'fewer and fewer published foreign

items.

When these visible trends are tested for significance, tau for the Tribune

is .45 and for the Times is .42; when converted to z-scores, the probabilities

of more extreme trend scores are .036 for the Tribune and .045 for the Times.

The data clearly represent a real trend in publication of foreign items for both

papers, despite the lack of monotonicity. Over the 10-year period, the total

foreign items in both papers diminished significantly, a trend and direction

confirmed by the positive values of tau.



5

Viewed in isolation, the Tribune's trend score and the near-halving of its

1970 item total by the mid-70s provide evidence of the impact of cuts in the

Tribune's foreign correspondence staff in the 70s (from 13 to 6). But because

the stable-staff Times also used fewer foreign news items, some of the Tribune's

diminished coverage may have been independent of staff size. This_possibility

was examined indirectly in Table 2 by analyzing the originating agent of each

year's foreign items to discover whether indeed fewer correspondent-originated

items were used.

First, however, note the difference between the papers' percentages of items

from the two identified originating agents. In 8 of 10 years, Times correspondents

originated more published news items than did the wire services. In fact, in

five of the years Times foreign correspondents originated more than half the

foreign items published.

By contrast, in none of the 10 years did Tribune foreign correspondents

provide more foreign items than were taken from the wire services. The wire

services consistently accounted for more than 60 percent of the foreign items

available to Tribune readers in the 10 years.

These contrasts clearly indicate the difference between the two papers'

staff sizes, Tribune staff cuts not withstanding. Lacking a large complement

of foreign correspondents, the Tribune relied heavily upon the wire services.

while the Times' large foreign staff made foreign items available to the

editorial staff. The small Tribune contingent of correspondents simply

could not make available the coverage of foreign events afforded by the wire

services; consequently, more wire service items were published. As White and

Snider
25

confirmed in early analyses of gatekeeping decision-making, the

availability of a news item, regardless of the originating agency, is one key

to that item's selection for publication.

In the mid-70s the percentage of correspondent-bylined foreign news in

7



6

the Tribune declined. The overall trend score for percentages of published

correspondent items ranked against the time order was significant (tau = .51,

p = .02) and similar to the trend score for decreasing overall foreign coverage.

The stable-staff Times showed a slight but non-significant trend toward

reduced use of foreign items from its large staff (tau = .33, p = .09).

How much, if any, of the Chicago paper's reduced use of correspondent

items can be related to staff cuts and how much should instead be attributed to

the overall pattern of diminished foreign coverage that characterized both

the Times and the Tribune?

The answer was sought through use of partial rank correlation techniques

designed to isolate the influence of a third variable on a two-variable

relationship.

When the influence of the decline in total foreign coverage is controlled

statistically, the Tribune trend score for use of correspondent items changes

very little (from tau = .51 to .47). One initial interpretation of this small

change in score is that any Tribune decreases in correspondent-originated items

were independent of the overall decline. Sme of the reduction, then, may have

been related to manpower cuts.

When the influence of the decline in total percentages of foreign items

is controlled for the Times, that paper's trend score also changes only slightly

(dropping from .33 to .24). The slight change suggests that, for the Times,

the non-significant trend score for use of correspondent-originated items was

not an artifact of overall, diminished foreign coverage;i.e., the overall

decline had not obscured a significant reduction in correspondent items

comparable to.the Tribune trend.

On the basis of these comparisons with the stable-staff Times, Tribune

foreign staff cuts were reflected in the publication of Tribune correspondent-



8

half that paper's foreign items. Yet the Times, like the Tribune, showed an

overall trend toward use of fewer foreign items.

But were the Tribune reductions in correspondent items uniform across the

three principal geopolitical areas of foreign news coverage? How did the

Tribune and the Times cover the three regions? And finally, did either paper

diminish its specific use of correspondent-originated copy for coverage of any

of the three regions?

To provide a basis for the subanalyses exploring these remaining research

questions, Table 3 examines the composition of each sample year's foreign news

content, controlling for regional differences.

While both papers gave relatively short shrift to news from the socialist

nations--doubtless testimony to those nations' firm grip on channels and sources

of information within their borders--only the Times provided consistently what

may be termed at least a quantitative "balance" between the first and third

worlds.
26

Not until 1979 did the Tribune approach balance in treatment of

these two regions.

Though the Tribune consistently provided readers relatively more coverage

of first-world than second - or third-world events, only Tribune coverage of

the second world exhibited an overall, significant trend (tau = -.51, p = .02).

Again despite a lack.of clear monotonicity, the Chicago paper, over time,

provided increasing coverage of the second world.

None of the regional trend scores for Times coverage was significant.

Thus.,neither paper's coverage reflected the reputed increased economic,

cultural and political importance of the emerging and developing nations of the

third. world.

The subanalysis data in Table 4 provide the percentages of agent-identified

items from each region that were originated by correspondents, yielding a means

of examining the direct, regional impact of Tribune staffing cuts on published

:orrespondent copy.



9

None of the Times trend scores for use of correspondent items from the

three regions is significant. The trend in Tribune copy, on the other hand, was

for the percentage of correspondent-originated first-world items to decrease

significantly (tau = .64, p = .005), although that paper, had not shown a

concomitant significant decreasing trend in total coverage of the Western

nations (Table 3).

Interestingly, the mid-point in the decade (1974-1975) seems also to

represent a major demarcation in Tribune first-world correspondent coverage; the

mean percentage for the years prior to 1975 is 35.2 percent, while for the years

1975 to 1979 the mean drops to 14.7 percent. Recall that from 1970 to 1975 the

Tribune foreign staff had been reduced from 13 to 11 correspondents; after 1975

and by 1980 the staff was cut to 6. Without more precise chronological placement

of staff cuts, however, one can only specUlate that the 1974-1975 point does

represent a major point of impact of staffing cuts.

Surprisingly, even though the Tribune had shown a significant trend toward

increased commitment to second-world coverage (Table 3), that commitment was

not signaled in Table 4 data by a concomitant trend of increased correspondent

copy from that region (tau = .16, p = .27); the intensified coverage, then,

was obviously provided by wire services. Despite a lack of a significant trend,

note that there does appear to be-a major point of demarcation, as was observed

in first-world coverage. Here, however, the point of departure is between 1975

and 1976. Again, caution is advised in interpreting this apparent change point.

Further, the curvilinearity visible in Tribune second-world correspondent

coverage (note the large increase after 1970, the five years of over-30 percent,

and the drop in the last four years) and the few items coded, require that this

value of tau be interpreted carefully.

Of particular interest is Tribune coverage of the third-world. The paper



10

had shown no increased commitment to third-world coverage (Table 3), nor any

significant trend toward decreased correspondent copy from that region despite

the staff cuts. Even though there were fewer correspondents available, they were

able seemingly to provide roughly the same relative amount of third-world

coverage as before the staff cuts.

Was the Tribune trend toward reduced correspondent copy from first-world

nations a reflection of the Chicago paper's staff cuts?

The in-print evidence is that the Tribune no longer could rely upon its

correspondents for coverage of first-world nations. Instead, the Tribune relied

increasingly on available wire service coverage of Western and second-world nations.

Because reduced correspondent coverage of these regions would necessitate

increased use of wire copy--given the relatively stable proportion of the total

newshole devoted to first- and second-world coverage--it may be concluded that

the major in-print impact of Tribune staff reductions was to deplete the

correspondent coverage of the first world available for publication. In short,

staff reductions may have forced a restructuring of foreign operations, with

remaining correspondents committed to covering the increasingly important

events in the third world--albeit without a notable trend of increased correspon-

dent coverage of that region--while firsti-world--and increasingly second- world --

events were primarily the province of the wires. The data on published foreign

news items suggest that, in a sense, the few remaining correspondents' efforts

in covering events of growing import within third-world nations made available

the same level of correspondent coverage of the third-world as before the cuts.

Conclusions

Newspapers differ, of course, in their selection of news items for publication.

Some give more -emphasis to economic news or international affairs, while others

may make sensational coverage of crimes, disasters or scandals their staple.29

11



11

It is not surprising, then, that the two papers compared in this study

differed in their quantitative commitment to foreign new; coverage. Nor is it

surprising that, in following the industry-wide trend of reduced foreign coverage,

the two papers would differ "qualitatively" in what they chose to maintain,

eliminate, or diminish as part of the foreign news offered their readers.

This study deliberately compared two papers which differ in a number of

respects. In particular, the papers' content was compared because of the differing

levels of foreign staffing of each: the Tribune had undergone major reductions

in its level of foreign staffing during the 70s, while the Times, on the other

hand, maintained a sizeable staff during the period. As Times Foreign Editor

Robert B. Semple Jr. wrote, "I believe that we are virtually alone (the L.A.

Times being the other) in maintaining our traditional commitment to foreign

newsgathering. " 28

For comparison purposes any changes in the Times' patterns of published

coverage could not be attributed to foreign staffing reductions and, instead,

reflected perhaps that paper's character ("All the news that's fit to print"),

or changing events and focuses in world events.

Both papers reduced their foreign coverage at roughly the same rate during

the study period. Times correspondents continued to provide roughly half that

paper's foreign items, while varied wire services were the mainstay of Tribune

coverage. A relationship was found between Tribune staff reductions and the

trend toward a smaller aggregate annual percentage of correspondent-originated

items.

The papers differed in trends of regional coverage, as the Tribune gave

increasing emphasis to second-world news, but without increasing its use of

correspondent-originated coverage of that region. The Tribune consistently

gave primary emphasis to first-world news, though its few remaining

correspondents played a diminishing role in originating first-world news.

12



12°

Was there an impact of Tribune staff reductions during the 70s? The answer

based on these exploratory data is a qualified "yes".

Tribune manpower cuts doubtless necessitated some restructuring of foreign

Operations. The depleted staff waF unable to maintain the same overall, world-

Wide level of coverage as before the cuts. Yet the impact of the cuts was not

tmiform; Tribune correspondents became less involved in first-world coverage

dnd, instead helped maintain the paper's prior level of coverage of the third-

World. This change in patterns of correspondent coverage naturally required

increased use of wire copy from first-world nations.

,Why would Tribune coverage have taken such a course over the 10 years?

The paper could have concentrated its remaining correspondents' efforts in

first-world nations where press systems are traditionally more open and where,

It might be argued, historical and cultural ties dictate that. American interests

are more pronounced.

Instead, the evidence indicates that the Chicago paper's correspondent

efforts were more likely concentrated in those nations where press systems are

often restrictive and sources of information becoming increasingly less

dccessible. Admittedly, the reputed growing economic and political importance

of the third world provide a rationale for greater concentration of the few

remaining correspondents' activity in that region. Yet neither paper exhibited

an increased overall commitment to offering third-world news to readers.

Nonetheless, one interpretation, tentatively proffered, is that during

the )70s, Tribune correspondent activity in the third-world was, in fact,

4 response to that region's growing importance. The perceived "edge" gained

by having the diminished few of the paper's own "eyes and ears" reporting from

the scene may have given the paper the impetus to focus correspondent

activity in more restrictive third-world regions simply to maintain a prior

level of coverage.

. 13



But were the paper's readers better served by the Tribune's greater reliance

upon first-world wire coverage? The paper joined a host of American newspapers

relying on AP, UPI and other agency reporting from the Western nations. Does

this indeed constitute the "reduction in the diversity of viewpoints and

perspectives" in the media, as feared? Certainly much of the wire services'

own priorities of news selection and emphasis would be reflected in Tribune

first-world copy.
29-

Similarly, did Tribune readers indeed gain from the paper's apparent

concentration of its remaining correspondents' efforts in the third-world?

Qualitative evaluation of the Tribune's patterns and sources of foreign

coverage is, of course, subjective. Moreover, these speculative interpretations

are limited somewhat by the method employed, and inferences regarding reader

impact or gatekeeping decisions must, as in any analysis of content, be subject

to further study.

Nonetheless, this study has empirically explored the patterns of foreign

news coverage of two major dailies and has found what may be viewed as evidence

of some in-print impact of reduced foreign staffing over an extended period of

time. That impact, it seems, involves the newspaper's choice of focus for

correspondent activity. In this case, the Tribune appears to have marshalled

its few remaining foreign correspondents to provide coverage of the increasingly

important third world, while increasing its reliance on wire service coverage

of the first and second worlds. Thus, on the basis of these data, the impact

of staffing cuts was not uniform across the three geopolitical regions.

However, conclusive data on organizational decision-making--on correspondent

assignments-- must, as indicated, await future scrutiny, in the form of

queries of editors and publishers.

14



14

Notes

1. See, for example: Don Cook, "Trench coats for sale:
The eclipse of the foreign correspondent," Saturday
Review, June 24, 1976, pp. 13-16; Frank Kaplan, "The
plight of foreign news in the U.S. mass media:,. An
assessment," Gazette, 1979, 233-243; and, Edward
Neilan, "Over there and what we read about it over
here," Quill, May 1975, pp. 12 -16.'

2. See Cook, op. cit.; and, more recently, Marna Perry,
"Foreign correspondents are staging a comeback,"
Presstime, April 1980, pp. 18-19.

3. Daniel Riffe, "Second-hand news risky?" Grassroots
Editor, Summer 1980, pp. 3-4, 17.

4. Cook, op. cit.

5. Kaplan, op. cit.

6. Daniel Schorr, World: The clouded window (program
transcript). Boston: WBGH-TV, for Public Broadcasting
System, 1979.

7. Neilan, op. cit.

8. Barry Rubin, International news and the American media.
The Washington Papers (5:49). Beverly Hills: Sage, 1977.

9. Daniel Sreebny, "American correspondents in the Middle
East: Perceptions and problems," Journalism Quarterly,
1978, '15, 386-388.

10. Ralph Kliesch, "A vanishing species: The American news-
man abroad," Overseas Press Club directory. New York:
Overseas Press Club, 1975.

11. Quoted in Charles Eisendrath, "Foreign correspondence:
A declining art," Columbia Journalism Review, Nov.-Dec.
1976, pp. 14-18.

12. See, among others: Cook, op. cit.; Kaplan, op. cit.;
and Neilan, op. cit.

13. Perry,\op. cit. And, in April 1980 personal correspondence,
Foreign News Editor Nate Polowetzky of the Associated
Press predicted his agency will, in coming years, increase
its contingent of full-time, American correspondents
abroad from the current 98 to approximately 110.
Interestingly, in a 1978 Harris poll reported by Kaplan,
op. cit., 41 percent of the public surveyed expressed

15



15

grpat interest in foreign news, but only 5 percent of
the media practitioners polled believed this category
of news was salient to audience members.

14. Perry, 2.2. cit.

15. Kaplan, 22. cit., has concluded this has been the
trend for American dailies during the past decade.

16. See, for example: Anthony Austin, "Russia: Changed
but unchanged," The New York Times Magazine, Mar. 9,
1980, pp. 40-42, 66-68; Stanley Meisler, "Covering
the third world (or trying,to)," Columbia Journalism
Review, Nov. -Dec.. 1978, pp: 34-38; and Milt Rosenblum,
"Information, please," Columbia Journalism Review,
Jan.-Feb. 1981, pp. 59-63.

17. An elite status primarily based on the somewhat
outdated: "Is there a 'fairest one' of all?"

--Seminar, Sept: 1970, pp. 14-23; "Nation's editors
pick 15 'superior' papers,"-Editor & Publisher,
April 12, 1960, p. 12; and Carole Weiss, "What
America's leaders read," Public Opinion Quarterly,
1974, 28, 1-22.

18. Personal correspondence, Times Foreign Editor Robert
Semple Jr., April 1980.

19. Personal correspondence, Tribune News Editor Dennis
Gosselin, April 1980.

20. Robert Jones and Roy Carter Jr., "Some procedures for
estimating 'newshole' in content analysis," Public
Opinion Quarterly, 1959, 22, 399-403.

21. In fact, three separate reliability checks were ad-
ministered. Neither variable attained a level of less
than .90 agreement on any of the three checks. The
reliability coefficient computation procedure is
detailed in: William Schutz, "Reliability, ambiguity and
content analysis," Psychological Review, 1952, .52, 119-120.

22. Categories are the World Bank's. See: Brendan Jones,
"African development hopes dashed," New York Times, Jan.
25, 1976, sec. 3, p. 17.

23. Gerhard Tintner, Econometrics. New York: John Wiley,
1952, pp. 211-215.

24. Except where noted, all statistical applications and
interpretations are based on procedures detailed in:
Sidney Siegel, Nonparametric statistics for the
behavioral sciences. New York: McGraw-Hill, 1956, pp.
221-229.

16



16

25. Paul Snider, "Mr. Gates revisited: A 1966 version of
the 1949 case study," Journalism Quarterly, 1967, 44,
419-427; and David White, "The 'gatekeeper': A case
study in the selection of news," Journalism Quarterly,
1950, 22, 383-390.

26. In a comparison of the topic "agendas" presented in
the two papers' published foreign news, a significant
correlation between ranks for the two papers'
frequencies of publication of different topics was
discerned, particularly in coverage of third-world
news. Sees Daniel Riffe, *Consonance, conflict and
third-world news," paper presented at Annual Conference
of the Midwest Association for Public Opinion Research,
Chicago, Dec. 5, 1980.

27. In fact, Riffe, loc. cit., found that these very patterns
of emphasis characterized the Times and the Tribune,
respectively.

28. Semple, 22. cit.

29. Early studies detailing the importance of the wire
service daily budget on gatekeeper decision-making
includes David Gold and Jerry Simmons, "News selection
patterns among Iowa dailies," Public Opinion Quarterly,
1965, 22, 425-430; and B.H. Liebes, "Decision making
by telegraph editors--AP or UPI?" Journalism Quarterly,
1966, 42, 434-442.



Table One

TOTAL FOREIGN ITEMS AND MEAN NUMBER

OF FOREIGN ITEMS PER DAYa FOR

THE NEW YORK TIMES AND CHICAGO. TRIBUNE, BY YEAR

New York

total

Times Chicago

total

Tribune

mean mean

1970 675 48.2 p358 25.6

1971 563 40.2 286 20.4

1972 \530 37.9 246 17.6

1973 529 37.8 202 14.4

1974 \540 38.6 216 15.4

1975 546 39.0 196 14.0

1976 591 42.2 230 16.4

1977 433 30.9 203 14.5

1978 474 33.9 205 14.6

1979 504 36.0 205 14.6

tau= .42 .45

P= .045 .036

17

a.. Mean items per day = annual total /14.
b. Differences between papers' means each year are significant

beyond .001 level by the z-test.

18



Table Two

FOREIGN ITEMS IN THE NEW YORK TIMES AND CHICAGO TRIBUNE,

BY ORIGINATING AGENT, BY YEAR.

New York

corr-
espondent

Times

can't
tell

% (n)

Chicago

corr-
espondent

Tribune

(n)

wire

%

wire

%

can't
tell

%

1970 51.4 45.9 2.7 675 22.1 68.7 9.2 358

1971 56.4 41.6 2.0 563 27.3 66.1 6.6 286

1972 52.8 44.9 2.3 530 24.8 65.9 9.3 246

1973 47.3 51.2 1.5 529 26.2 66.8 6.9 202

1974 51.1 43.1 5.7 540 22.2 62.0 15.7 216

1975 45.1 48.0 7.1 546 17.9 68.4 13.8 196

1976 48.6 44.7 6.8 591 11.7 83.0 5.2 230

1977 46.2 45.7 8.1 433 12.8 78.3 8.9 203

1978 49.8 41.8 8.4 474 20.0 74.1 5.9 205

1979 50.3 43.1 6.6 504 16.6 77.1 6.3 205

tau= .33 .51

p= .09 .02

18

19



. 19

Table Three

FOREIGN ITEMS IN THE NEW YORK TIMES AND CHICAGO TRIBUNE,

BY GEOPOLITICAL FOCUS, BY YEAR

New

1st
world

York Times Chicago

1st
world

Tribune

2nd
world

3rd
world

2nd 3rd
world world

1970 46.2 13.0 40.7 675 53.0 9.3 37.7 358

1971 41.4 15.8 42.8 563 58.9 11.6 29,5 286

1912 45.3 14.0 40.7 530 55.7 9.3 35.0 246

1973 46.3 11.3 42.3 529 57.5 8.n 34.5 202

1974 44.3 12.5 43.1 540 53.0 9.3 37.7 216

1975 47.3 9.3 43.4 546 53.6 6.6 39.8 196

1976 45.7 13.4 40.9 591 55.1 11.9 33.0 230

1977 48.3 11.8 40.0 433 57.5 12.0 30.5 203

1978 43.0 13.7 43.2 474 52.0 13.7 34.3 205

1979 44.2 11.9 43.8 504 40.0 14.6 45.4 205

tau=-.02 .20 -.36 .34 -.51 -.09

P= .46 .21 .075 .09 .02 .36

20



Table Four

CORRESPONDENT-ORIGINATED FOREIGN ITEMS IN THE NEW YORK TIMES AND CHICAGO TRIBUNE,

BY GEOPOLITICAL FOCUS, BY YEAR

New York Times Chicago Tribune

1st world 2nd world 3rd world

% n % n % n

1970 52.2 299, 54.9 71 52.9 289

1971 54.1 229 60.5 81 59.8 241

1972 60.0 235 47.8 69 49.5 214

1973 44.2 242 43.1 58 53.4 221

1974 52.3 220 68.8 64 52:0 225

1975 48.5 237 36.7 49 50.9 222

1976 55.7 253 37.1 70 52.6 228

1977 44.8 183 51.1 47 56.0 168

1978 57.1 182 51.7 58 52.6 194

1979 46.2 212 46.4 56 63.9 202

1st world 2nd world 3rd world%n%n% n

34.9 166 19.4 31 11.7 128

39.2 153 30.3 33 8.8 80

34.7 118 30.4 23 15.9 82

25.7 105 40.0 15 29.4 68

31.6 98 38.9 18 15.2 66

16.7 90 38.5 13 22.7 66

10.3 117 15.4 26 14.7 75

14.1 99 21.7 23 11.1 63

17.5 97 18,5 27 27.5 69

15.1 73 30.0 30 15.7 89

tau= .07

pr- .39 .21

.20 -.18

.24

.64 .16 -.16

.005 .27 .27


