
DOCUMENT RESUME 

ED 150 946 IE 005 044 

AUTHOR Lent, John A. 
TITLE The Guiding Light: Mass Media and National Ideology 

Formation and Propagation in Third World Nations. 
PUB DATE 12 Mar 77 
NOTE 31p.; Paper presented at the Culture and 

Communication Conference (Philadelphia, Pennsylvania, 
March 12, 1977) 

EDRS PRICE MF-$0.83 HC-$2.06 Plus Postage. 
DESCRIPTORS Authoritarianism; Censorship; *Communications; 

*Developing Nations; Freedom of Speech; *Government 
(Administrative Body); *Mass Media; Nationalism; New 
Journalism.; Policy; *Political Attitudes; 
*Propaganda 

ABSTRACT 
This paper discusses the evolution of development 

journalism into development communication, concentrating in the 
process on what has happened to government-med4 relationships and 
traditional freedom of the press notions as Thifd World presses are 
subjected to guidance policies and rampant authoritarianism. It looks 
at the use of mass media in the formation and propagation of national 
ideologies and campaigns, and analyzes the support given to 
development communication and the creation of national communication 
policy by supranational agencies. The conclusion raises several 
questions. How and when will rulers allow more freedom of expression 
and who will decide when is the right time? To what extent are the 
media promoting campaigns and officials rather than the development 
programs themselves? Are supranational organizaticns such as UNESCO 
allowing themselves to be victims of blackmail from Third World 
governments? These and other questions must be answered soon if a 
large part of the world is to be saved from the Orwellian big brother 
syndrome which some critics are predicting. (VT) 



THE GUIDING LIGHT: 

MASS MEDIA AND NATIONAL IDEOLOGY FORMATION AND PROPAGATION 

IN THIRD WORLD NATIONS 

by 

John Lent 
Professor of Communications 
School of Communications and Theatre 
Temple University 
Philadelphia Pa. 19122 

Paper presented at "Culture and Communication" Conference, 
Temple University, Philadelphia, Pa., March 12, 1977. 



The Guiding Light: 
Mass Media and National Ideology Formation and Propagation 

in Third World Nations 

by John A. Lent 
Professor of Communications
Temple University 

A phenomenon that has swept through the Third World during the past 

decade has been that of development communication--thesystematic use of 

communication in support of national development. An expansion of the 

more objective and indepth development journalism of the 1960s, the concept 

today is considered the main propaganda technique of numerous developing 

countries. It also is at the top of the list of action prerogatives of com-

munications-oriented organizations such as UNESCO, Asian Mass Communication 

Research and Information Centre (AMIC) and the International Broadcast In-

stitute, and the bane of other agencies such as International Press Insti-

tute (IPI) and Inter American Press Association (IAPA), traditional de-

fenders of press freedom. Academic programs in development communication 

have sprung up in at least Asia and the Caribbean, and many regional or-

ganizations, publications and conferences are dedicated to the propagation 

of the concept. 

The purposes of this paper are to: 1. discuss the evolution of de-

velopment.journalism into development communication, concentrating in the 

process on what has happened to government-media relationships and tradi-

tional freedom of the press notions as Third World presses are subjected to 

guidance policies and galloping authoritarianism; 2. look at the use of 

I am indebted to Bob Roberts of Temple University for providing materials for 
this paper. 



mass media in the formation and propagation of national ideologies and cam-

paign; 3. analyze the support given to development communication and the 

creation of national communication policy by supranational agencies. 

Evolution of Development Communication 

The individuals who conceived development journalism in the 1960s believed 

that because national development depends so heavily upon economics, there 

should be better trained and informed economics specialists among journalists, 

to cover and report fully, impartially and simply the myriad problems of a 

developing nation. Development journalism came out of Asia--more specifically 

the Philippines--through the efforts of journalists such as Juan Mercado and 

Alan Chalkley. Mercado, director of the Philippine Press Institute from 1963, 

was using this organization in the mid-1960s to sponsor numerous seminars on 

developmental topics and, in conjunction with the Philippine News Service, to 

implement policies on news coverage which helped report development. For example, 

ono such project of 1968 involved sending PNS reporters into libraries to 

abstract and write in layman language about current research carried out on 

development subjects by scholars. Chalkley, in the meantime, was conceptuali-

zing development journalism at various seminars and writing the first manual 

on the subject. 

Elsewhere in Asia, others such as Chanchal Sarkar, director of the Press 

Institute of India; Amitabha Chowdhury, head of the Asian Programme of IPI; 

Maasaki Kasagi of Nihon Shinbun Kyokai, and Mochtar Lubis, editor of Indonesia 

Raya, recognized that new directions were necessary in reporting Asia because 

of the "cumulative effect of the growth of national economics, changes in the 

character and profile of the audience and, above all, the results of peoples' 

experiments and frustrations with new politicaj. systems." The result was 

the formation of the Press Foundation of Asia, an organization endowed by Asian



newspapers and Ford Foundation, which from its inception in March 1967, 

was dedicated to promoting development journalism. In fact, PFA coined 

the term "development journalism" when, in 1968, it brought to completion 

its first long-term training course for a group of economics writers. By 

mid-1969, the PFA had spelled out the target for its program in development 

journalism; 

This was to offer 250 newsmen over the next three years an 

opportunity to train themselves at Asia's first corps of develop-

ment journalists. To back up the training given in seminars, they 

will be fed on a weekly news and feature service offering exemplary 

copies on the same news beat--development. 2 

The idea was to use a news agency operation as a training device; the 

agency, DEPTHnews, an acronym for development, economics and population 

theme concentrating on indepth reporting, had over 200 outlets by the early 

1970s. DEPTHnews, through the work of Mercado and Chalkley, experimented 

with a news style that eventually stood out as a symbol of new journalism 

for developing countries. In 1972, PFA signed contracts with the United 

Nations Fund for Population Activities to insure that population be told as 

a development story. Among the programs that resulted were seven additional 

editions of DEPTHnews in different Asian languages, a pictorial edition of 

DEPTHnews, more training courses to produce development journalists and a 

weekly reference bulletin (Data for Decision) to help journalists put their 

daily stories in the context of national and regional developments. 

In summary, development journalism was initiated by journalists and 

funded by non-government contributions to insure that the development story 

was covered indepth, but simply enough for mass consumption. 

In the early 1970s, however, as Third World governments realized that 

development journalism could be useful in pushing their ideologies and cam-

paigns, the term was transformed into commitment journalism systematically 



applied to a nation's problems. At the same time, it was widened to include 

all aspects of communication, as evidenced in this commonly-used definition: 

Development communication is the art and science of human com-
munication applied to the speedy transformation of a country from 
poverty to a dynamic state of economic growth that makes possible 
greater economic social equality and the larger fulfillment of the 
human potential. 3 

Various government ministries, with support from the United Nations 

and other multi-national and outside funding agencies, encouraged integrated 

national communication policies to tackle problems of poverty, population 

and health. Supranational agency "experts" became modern day Johnny Apple-

seeds, sprinkling the notions of development communication and development 

support communication throughtout the Third World. 

The change that occurred moved one of the original thinkers on the 

subject, Alan Chalkley, to lament that development journalism had been used 

by government to mean "government-say-so journalism," having been "over-

shadowed by administrative blight" and "official flackery."4 

Development Communication and Media-Government Relationships 

The emphasis on development communication definitely changed mass media-

government relationships. Government; realized that if media were to be 

used to implement national development strategies, then the authorities had 

to have control of them. The results were more employment of subtle guide-

lines issued to media and redefining of traditional machinery that could be 

used when necessary. 

Thus, guidance and cooperation became the key words in media relationships 

with government. The explanations from Third World leaders went something 

like this: Because Third World nations are newly emergent, they need time 



to develop their institutions, During this initial period of growth, stability 

and unity must be sought; criticism must be minimized and the public faith 

in governmental institutions and policies must be encouraged. Media must 

cooperate, according to this guided press concept, by stressing positive, 

development-inspired news, by ignoring negative societal or oppositionist 

characteristics and by supporting governmental ideologies and plans.5 The 

result was that two value systems hit head on. In the traditional one, the 

press is the watchdog of government and supervisor of the public good; in 

the newer one, the press is the tool of development, deferring to authority 

and usually propagandizing for officialdom.6 

The split in ideologies that this forced cooperation of media with govern-

ment has evoked is evident in numerous places. A European editor pointed out 

the shortcomings of this cooperative spirit in these words: 

The arguments are very seductive that what such (developing) a 
society needs is calm progress and that this can best be achieved if 
the faith of the people is maintained in their government and society, 
At its extreme, this doctrine equates anembarrassing truth about 
government failure with an attack on national security. This doctrine 
must be resisted...There are two reasons of especial importance for 
a developing society to be skeptical of censorship. Where there is no 
criticism, the quietness is that of stagnation. Secondly, if there 
cannot be change, by free discussion--with all its embarrassment--
there will be change by violence. 7 

At the 1974 Asian Regional Mass Media Conference in Kuala Lumpur, for example, 

independent pressmen clung to Western concepts of press freedom, while govern-

ment media personnel believed that "the Press should note the special condi-

tions (immature democracy) in which they were working." 

To overcome this dichotomy of values, Third World leaders have resorted 

to redefining concepts such as democracy and press freedom to meet Third World 

goals. They say that in their efforts to help their people and to strive for 

national unity, they cannot afford an irresponsible press which determines 

their efforts. In effect, they say, "he who is not with us is against us."8 

As one writer recently noted: 



Developing economies needed to marshal all their resources, in-
cluding human ones, in the national task of achieving progress towards 
prosperity, so that anyone who opposed or even questioned national aims 
was impeding that progress and was thus at best unpatriotic and at worst 
a traitor.9 

At other times, the explanation is that press freedom is not a top priority 

of a developing nation, that the emphasis must be on a satisfying immediate 

material needs--food, shelter, health. Another reason officials give for 

not accepting the "luxury of Western style press freedom" is that developing 

10
nations face internal and external threats of instability.  As a Nigerian 

editor explained: 

A news item or editorial concerning government that would raise 
eyebrows in London can incite inter-tribal riots or violent anti-govern-
ment demonstrations in a African country. It may bring down a govern-
ment, and when there is no organized opposition party, or where it is 
not ready to be the alternative government, there will be anarchy.11 

Investigative and critical journalism, as practiced in the West, is in-

hibited in the Third World, other officials explain, by cultural traits such 

as respect for elders. As one writer said: 

But in practically all developing countries where there have been 
strong traditional groups, village or tribal, the idea that there should 
be universal freedom of expression is often impossible for the individual 
to accept. From infancy he will have been conditioned by that attitude 
that it is wrong to speak and sometimes even to think privately, until 
duly honoured elders and superior persons have voiced their views-. Since 
he himself expects that in the fullness of time he will become an elder, 
he sees little purpose in changing this tradition in favour of corporate 
equality of expression of opinion. 12 

African editors, according to Lateef Jakande, a Nigerian editor, are 

often told that because they serve nations with lower levels of education, 

voices of dissent cannot be tolerated. It is further explained to them that 

13
Western concepts of freedom of press are "alien to Africa." 

Among Third World leaders, Adam Malik, foreign minister of Indonesia, 

in a 1974 speech before the International Press Institute, subordinated press 

https://anarchy.11


freedom to the duty of implementation the "national consensus" and preserving 

the "existing value system" of the community,14 while Indira Gandhi has voiced 

similar statements as those above, saying that the press should act as the 

guardian of the weaker sections, taking a role in family planning or rural 

problems.15 And, Forbes Burnham, prime minister of Guyana, has said the press 

must be "an agency for pushing the development of the nation in the context 

of government policy," and that media must understand the objectives of the 

"16
state and abide by those objectives "as any other citizen has to. 

Authoritarian Trends 

Simultaneous with these exhortations from government officials has been the 

growth of a wide variety of authoritarian tendencies in the Third World. One 

dominant trend is towards centralized government, with one strong person rule 

and in-family power concentrations. These ruling cliques, when they find they 

cannot cope with communal strife or dissent, simply shuffle aside constitu-

tional guarantees by issuing emergency or martial law decrees. This is preva-

lent in all parts of the developing world; nearly all Asian nations have gone--

or are going--through this phase, and the large number of military governments 

17
of Africa and Latin America attest to these measures having been used there. 

Under such trying conditions, maintaining an independent press becomes 

virtually impossible as governments promulgate and alter press laws, suspend 

newspapers and arrest journalists, restructure media to include more official 

management and ownership, levy economic sanctions against mass media and con-

trol foreign correspondents and the images they impart of the developing world. 

A few examples of the insecure nature of the press in the Third World are 

in order. Licensing of newspapers has become the norm in many parts of Asia, 

Africa and the Caribbean; precensorship has been used to harass editors in 

numerous nations (especially in India until the recent elections), and infor-

mation about government is more difficult to obtain generally, except that 

https://problems.15


provided by government information services in the guise of development news. 

For example, in Brunei, no statements are issued concerning cabinet meetings; 

in most of the Caribbean, press conferences are nearly non-existent. In 

Kuwait, even private citizens are prevented from giving interviews unless 

arranged by government. Foreign publications are censored or withheld; press 

councils are set up by governments, rather than by media, to regulate the 

press (the latter is especially true is Egypt and parts of Asia such as 

Philippines, Sri Lanka, Pakistan and Burma); editors are arrested, injured or 

killed for what they write and newspapers that do not toe the government line 

are suspended. In some cases, such as Indonesia in 1965, Philippines in 1972, 

Thailand in 1976 and Indochina in 1975, entire segments of the newspaper industry' 

have been-wiped out by the officials. 

Newspapers and other media are joining broadcasting as government proper-

ties, this being especially evident in Bangladesh, Afghanistan, Burma, Guyana, 

Sierra Leone, Ghana, Uganda, Tanzania, Malawi and Zambia where all newspapers 

are state owned. The 1975 takeover of the Times of Zambia by Zambian authorities 

left only two dailies in the Commonwealth East and Central Africa in private 

hands.18 That same year, New Nigerian and Daily Times were confiscated by Ni-

gerian military officials. In Latin America, the Peruvian government has con-

fiscated six independent dailies in Lima in recent months, and of Sri Lanka's 

three major newspaper groups, the government has closed one and gained control 

over the other two. Similar threats of delin king India's groups and placing 

them in government hands have been voiced since 1975. 

Asian and African nations also are controlling domestic and foreign infor-

mation flow through management and ownership of news services. In most of 

Asia, the trend has shifted to one national news service, often government 

owned and controlled, which screens all domestic and foreign news, including 

https://hands.18


that from international services. In nations with more than one news service, 

the trend is for governments to urge merger for easier scrutinization. In 

early 1976, the four major agencies of India "agreed" to merge into Samachar; 

the South Korean government in 1974 merged three major services in Seoul, and 

the government owned news agencies are, for the most part, government owned, 

and in 1976, there was fear that the new Nigerian news agency would be similarly 

controlled.19 

Bent on creating favorable international impression, many Third World 

countries have begun to pay closer attention to the foreign correspondents in 

their midst--chastising them for screening developing nations' events through 

Western biases; favoring those who are sympathetic to local governmental poli-

cies; punishing those who are not. Penalties include stiffer entrance require-

ments, denial of access to newsworthy persons and events , pre-publication censor-

ship and expulsion from the country. 

The rationale given by Third World leaders for these actions has been 

that the much vaunted free flow of information has become a one-way movement, 

and that, as pointed out in the New Delhi meeting of information ministers 

from non-aligned nations in July 1976, "the majority of countries are reduced 

to being passive recipients of biased, inadequate and distorted information." 

A result has been efforts in Africa, Latin America and the non-aligned nations 

generally, to pool news service resources. A Pan-African news agency has been 

proposed in cooperation with member nations of the Organization of African 

Unity; a Latin American and Caribbean news agency of consortium of national 

news agencies was proposed at a controversial UNESCO-sponsored meeting in 

Costa Rica in 1976. (See discussion later in paper.) 

Promotion of National Ideologies and Campaigns 

Given the increased use of guidance as a subtle means of directing the 

https://controlled.19


press, supported by trends towards authoritarianism, Third World nations find 

it conducive to employ media to form and propagate national ideologies and 

campaigns. Some of these countries look to China as a model, with its heavy 

dependence upon interpersonal communication, use of nearly 20 million cadres, 

emphasis on local community management of mass media (with its serious dedi-

cation of development), unity of communication (where everything carries the 

message), and the educational system.20 Other nations develop their own strate-

gies and techniques, sometimes promoting a general ideological campaign, other 

times specific short-term programs. 

A nation that has successfully implemented mass media to promote national 

ideological campaigns is Malaysia. There, mass media are implored to promote 

goals written into the Second and Third Malaysia Plans and the Rukunegara 

(National Ideology). The Rukunegara is based on the beliefs of a united nation, 

democratic, just, liberal and progressive society, and the principles of 

loyalty to king and country, belief in God, upholding of the constitution, rule 

of law and good behavior and morality. In carrying out the Rukunegara, mass 

media practice strict self-restraint, steer away from investigative reporting, 

fill pages with government speeches and campaigns, ignore the opposition and use 

a high ratio of government press releases. 

For example, a survey of ratio dramas in the "Panggong Drama" (Drama 

Theater) series between April 1 and June 25, 1973, showed that all 12 plays 

21
promoted one or more of the principles or beliefs of the Rukunegara. Writers 

of broadcast scripts are encouraged to stress specific goals, and rewards accrue 

to those who abide by these guidelines. In 1975, Radio Television Malaysia 

announced that script writers that year should emphasize the spirit of self-

reliance, thrift and self-improvement.22 Malaysian print media also play up 

developmental news through statements made by officials and press releases 

issued by the Department of Information, press agents of the various ministers 

https://self-improvement.22
https://system.20


and the national news agency. Studying 24 issues of the largest English 

language and two largest Bahasa Malaysia dailies, one researcher reported 

that these newspapers devoted between 32 and 52 per cent of their content to 

national development.23 Other studies show similar findings that media are 

24
very supportive Of governmental ideologies and programs. 

Singaporean newspapers are advised by authorities to meet the needs of 

a developing country, to promote the campaigns of Lee Kuan Yew and to act 

solely as government mouthpieces.25 Newspapers in Singapore are used by govern-

ment to "uncover" subversive elements; but refrain from investigating matters 

potentially embarrassing to the leadership. Indonesian media promote Pancasila 

(National Ideology), a set of beliefs similar to those of Malaysia, and take 

guidance from both government and military officials. Philippine media con-

tents since martial law reflect the goals of the New Society, and as in most 

guided nations, promote the cult of personality of the leadership. Pakistani 

newspapers operate under "press advice" which are telephoned guidelines pro-, 

vided by the administration. As part of the present development policy, Pakis-

tani dailies are asked to display Bhutto in their advertisements to project him 

as a popular leader. The campaign under which media operate in Nepal is called 

"Communication for Development." 

August 1976 media regulations by the Burmese officials stress promotion of 

socialism as part of the national ideology. A Central Press Registration Board

encourages the publication of literature which "educate and inspire the 

people for active participation in socialist construction." Also in August 

1976, the Burmese minister of information revealed a nine-point set of guide-

lines for movies and drama, requiring films which uphold Burmese culture, 

promote socialism, foster national unity and help eliminate "cultures repugnant 

to Burmese Society."26 The next month, the minister of, information met with 

editors and publishers and conveyed a set of policy guidelines laid down by 

the Burma Socialist Programme Party, the main one requiring the press to con-

https://mouthpieces.25
https://development.23


form with socialist policies and programs. In Tanzania, the current stress 

is on decentralization and participation and a new movement towards socialized 

development. Media are provided clearly-defined guidelines in which to work; 

some of the concepts which they are required to promote are community, family, 

socialism and cooperation.27 

Role of Supranational Organizations 

The major impetus for the adoption of development communication and 

national communication policies has come from supranational agencies, chief 

of which is UNESCO. 

At a 1971 UNESCO meeting in Paris, it was proposed that in each country, 

a national communication policy council be formed, "made up of opinion leaders 

in political, economic, media, and educational sectors, and that ultimately, 

communication planning units evolve."28 UNESCO thinking was that through 

integrated communication policies, waste would be eliminated. In short, all 

communication planning in any given nation would be systematized to act as 

án agent of planned educational and social change, and UNESCO would serve as 

"coordinating agent, free of political or commercial taint, at the planning and 

research level."29 Explaining the philosophy behind the UNESCO plan, Alan 

Hancock, in 1972, assured that: 

Such a policy is not visualized as a piece of legislative censor-
ship; nor is it seen as a planning mechanism which can be applied to 
the public sector only. It is intended to be a pragmatic design, in 
which channels and media, under both public and private. ownership, are 
taken into account, with no more attempt to impose an autocratic structure 
than the culture and tradition of the country endorses. The policy pro-
ceeds from two premises. First, it must be based upon a view of the 
communication process as a total process, looking at media in the widest 
possible economic, social, and political setting, and dealing with 
questions of utilization and response, as much as with production and 
distribution channels. Second, it must be based upon a complete review 
of the character and capacity of the country's communication networks.30 

This UNESCO philosophy, discussed in a series of conferences on regional 

levels in Latin America and Asia, has, taken a beating since 1975, as organiza-

tions defending press freedom, such as International Press Institute (IPI), 

https://networks.30
https://cooperation.27


Inter American Press Association (IAPA) Freedom House and La Federation des 

Editours de Journaux et Publications (FIEJ) have accused UNESCO of threatening 

freedom of expression. The IAPA, attacking UNESCO for inducing governments to 

tighten their media control, issued a statement in April 1976, saying it faced 

a new challenge in Latin America: "not just restrictive measures by individual 

governments but a threat by a world organization where authoritarian governments 

consistently outvote western democracies."31 Some IAPA members said freedom of 

the press is guaranteed in many national constitutions of Latin America, and 

that any attempts by governments or international agencies to establish norms 

and guidelines are unconstitutional. 32 

Freedom House, an organization that monitors press and other freedoms, 

came down hard on UNESCO and its stand on development journalism, claiming the 

latter "distorts and exploits the thoroughly laudable goals of economic, po-

litical and educational development. 'Development journalism,' like deferred 

political freedom, presupposes--erroneously, we believe--that citizens of 

developing nations cannot be trusted to examine competing facts ox viewpoints 

but must hear only a single voice."33 Also, IPI and FIEJ signed a joint state-

ment in October 1976, opposing any UNESCO move to sanction state control of 

information. 

The testing ground for the implementation of the UNESCO model of national, 

communication policies became Latin America. In July 1974, a UNESCO-sponsored 

meeting of 16 "experts" (from 13 nations) on communication policies in Latin 

America, held in Bogota, concluded that freedom of expression, when "closely and 

especially linked to free enterprise," constituted an imbalance in society. 

Commercially-owned media imposed alien cultural traits or conformity, both 

of which slowed social change, the conferees said. The key recommendation 



of the Bogota meeting was the formulation of national communication policies 

which "should be the exclusive concern of the State, acting as it does on be-

half of the national community."34 The Bogota "experts" recommended four 

options for adoption as government policy, ranging from outright expropriation 

of media to direct and indirect controls. 

Another UNESCO-sponsored meeting in Quito the following year dealt spe-

cifically with international news agencies, considered by the delegates as 

distorting news on behalf of international interests or promoting "cultural 

imperialism." Recommendations of the Quito group called upon Latin American 

governments to insure by law that government controlled national news agencies 

would be "exclusively empowered" to disseminate news from outside the region 

35referring to the internal affairs of each country,  and to create a Latin 

American and Caribbean news agency with governments taking legal measures "to 

"36
provide a defense against the competition of agencies outside the region, 

and to eventually link up with a Third World newspool. 

As the results of these conferences were disclosed, UNESCO officials in-

sisted that the agency was impartial on the role of mass media, that it only 

attempted to point out trends and offer alternatives. UNESCO spokesmen told 

LAPA and Freedom House that the recommendations of the conferences were based 

on personal opinions of "experts" never officially distributed by UNESCO, 37 

and that UNESCO, was not careful in choosing its "experts."38 However, others 

such as former UNESCO Director of Public Information, Joel Blocker, thought 

UNESCO was taking a new.,direction--a political one--under Director-General 

Amadou Mahtar M'Bow, portrayed as being against the Western press (which he 

considers is irresponsible and a supporter of the status quo) and for the Third 

World view that mass media should be "used to mobilize support for a new in-

39
ternational economic order that would redistribute the world's resources." 



Whatever the justification or repudiations of these statements were, it became 

clear, according to IAPA, that some governments of Latin America at least, were 

already adopting the conferences' ideas. For example, Mexico has established 

a Centres. Communications Office whose aim is "to nationalize public opinion"; 

the Costa Rican legislature is considering a law to establish the right of 

the state to regulate media as public services; Venezuela unsuccessfully sought 

to adopt a "Cultural Law" that implied press controls and is now considering 

a law to control advertising, and Peru has established an official news agency 

40
and controls advertising and newsprint. 

,At another conference of international "experts," sponsored by UNESCO and 

held in Paris in December 1975, a draft resolution was prepared, entitled

"Draft Declaration on Fundamental Principles Governing the Use of Mass Media 

in Strengthening Peace and International Understanding and in Combatting War 

Propaganda, Racism and Apartheid." At that meeting, Zionism was defined as 

racism, a statement that prompted a Western walkout. The remaining group 

removed from the 1948 United Nations "Universal Declaration of Human Rights," 

a paragraph which placed international tedia under the protection of "relevant 

international agreements," substituting a statement to the effect that indi-

vidual states themselves are responsible "for all mass media under their juris-

"41
diction. 

The findings of the Bogota and Quito meetings of "experts" were to be pre-

sented fortranslation into government policy at a UNESCO-sponsored Inter-

Governmental Conference of Latin America and the Caribbean, scheduled for 

June 1976 in Quito. Meanwhile, the LAPA, at its mid-1976 session in Aruba, 

denounced the UNESCO recommendations as "totalitarian" and refined means in 

UNESCO's part to restrict press freedom. Simultaneously, LAPA and the Inter-

American Broadcasters Association issued a joint statement on April 27, claiming 

the Inter-Governmental Conference was contrary to the UNESCO Charter and indi-

vidual national constitutions.42 The effect of the protests was that the

https://constitutions.42


Ecuadorian government pulled its invitation to host the conference, and it was 

held instead in San Jose, Costa Rica, July 12-21, 1976.. 

In an effort to cool down criticisms, the UNESCO,Secretariat prepared a 

paper for the Costa Rica meeting (at which 21 nations were represented), stating 

its purpose was to discuss measures to stop one-way flow of information into 

developing nations. UNESCO explained that this was the first of a series of 

intergovernmental conferences on communication policies, called to "consider 

the estal?lishment of government administrative, technical, research and training 

infrastructures at the national and regional level for the formulation, imple-

mentation and evaluation of communication policies."43 But, other papers pre-

pared by the "experts" called for alternatives such as: government-run news 

agencies "exclusively empowered" to disseminate information from outside the. 

country; legal measures permitting arrests of correspondents from international 

press organizations if their papers or news services published anything critical 

of the country where the córrespondent was stationed, and nationalization of 

44independent print and broadcast news.  Again, UNESCO explained that these 

were not the agency's positions, but simply views of people who prepared papers. 

But, IAPA, after meeting with UNESCO personnel, remained unconvinced. 

The major thrust of the 32 draft resolutions which emanated from this 

conference was to reduce the dependency of the region on information and en-

tertainment generated by a few wealthy nations. Conferees were concerned 

about existing agencies' inadequate coverage of developing nations, accusing 

them of "culturalaggression designed to keep the Third World in a dependence 

state to the big powers.45 One of the resolutions reiterated the call for a 

Latin American and Caribbean news agency and pool; others allowed limitations 

to be placed upon content of news dispatches received by satellite, urged the 

development of national councils within each country that would issue guidelines 

to the press (proclaiming that member stations have the"urgent need to 

https://powers.45


integrate mass communication media with national planning"),46 and recognized 

the "need for state investment in the mass communication sector in accordance 

with that sector's priorities and responsibilities within over-all development 

planning." 

Other recommendations of the Costa Rica conference, which have not been 

emphasized in subsequent reports, do take into account freedom of expression 

and public access. According to one source: 

Other recommendations deal with the mass media as instruments for 
development and the need to increase access and participation for dis-
favoured sectors; the defence of the freedom of communication; the right 
of reply at the international level; the need to include the mass commu-
nication and information sector in the planning of social and economic 
development; principles to be taken into account in defining general ob-
jectives covering mass communication policies; the establishmentof 
national councils for communication policy in which interested groups 
and basic social sectors will participate; comprehensive studies of mass 
media legislation in the area; and measures to make available readily 
accessible, low-cost means of communication. 47 

The results from the Costa Rica conference were referred to the UNESCO biennial 

General Conference in Nairobi in October-November 1976. 

By summer of 1976, reaction to the UNESCO conference was very bitter. 

LAPA accused the Latin American conferences of spurring the Panamanian military 

government into appointing a national information coordinator and national 

information commissioner, whose job was to define information policies. Later, 

at its October 1976 meeting, IAPA passed four resolutions condemning UNESCO 

actions.48 Freedom House, Washington Post and London Times reports, among 

others, stated that UNESCO was being used quietly by the Soviet Union to curb 

freedom of the press.49 Steibel, writing in Freedom at Issue, typified the 

latter sentiment, saying, "putting UNESCO's imprimatur on the concept of govern-

mentally-dictated information flow would be a great step forward for Soviet-

50
type thought control." 

https://press.49
https://actions.48


The criticism to the contrary, the momentum of the UNESCO philosophy on 

development communication seemed beyond stopping by 1976. Groups such as AMIG 

in Singapore and the East-West Communication Institute,ín Honolulu held con-

ferences on communication policy and planning for develópment, and lent research, 

planning and supervision support to UNESCO; and funding agencies for Third World 

projects, such as Friedrich-Ebert-Stiftung, seemed to acquiesce to the new 

thinking, while non-aligned nations met in New Delhi and Colombo to develop a 

Third World Newspool. 

At an East-West Communication Institute conference in April, a UNESCO 

official sought the assistance of interested institutions in Asia on "identi-

fying policy issues and options, developing planning tools and methodologies, 

examining alternative structures for policy formulation and planning, pre-

paring programmes for the training of communication planners and promoting and 

51 assisting action in all the areas."

In October, at a UNESCO-sponsored meeting of "experts" on communication 

policies and planning in Asia, held in Manila, it was decided that "a national 

communication policy would therefore create in a country the climate and the 

spirit of common endeavour and would help ensure the maximum, systematic, econo-

u53
mical, integrated, and rational use of the communication resources of a country. 

Therefore, the issues dealt with paralleled those discussed at the first such 

meeting in Costa Rica. The Manila meeting followed on the heels of a feasi-

bility study of the introduction of training for communication planning in 

Asia, carried out for UNESCO by AMIC, an organization that was also affected 

by a controversial shift of power and emphasis in 1976. 

The AMIC controversy also revolved around the topic of implementation of 

development communication. AMIC has functioned since 1971 with support of the 



+ Singapore government and funding of Friedrich-Ebert-Stiftung, a West German 

organization which has bankrolled or otherwise aided development communication 

1\ projects such as CEPTA-TV in Singapore, the Caribbean Institute of Mass Commu-

nication in Jamaica and CIESPAL (Research and Higher Journalism Center for 

Latin America) in Quito. When the funding agreement between Friedrich-Ebert-

Stiftung and AMIC expired in December 1974, ways were sought to co-fund AMIC 

by bringing in a Singapore institution with funding possibilities. A Singapore 

government representative offered continuing support through cooperation with 

Nanyang University and a five-year letter of agreement was signed in October 

1975, in which the preservation of AMIC's regional character (an issue which 

had worried AMIC membership) was assured.54 In the meantime, AMIC Director 

Lakshmana Rao and six other professional staff members left the orgination. 

Rao game this version of the incident: 

For the past few years, Friedrich-Ebert-Stiftung kept assuring 
us that they did not plan to quit funding AMIC. Then overnight, in 
early 1976, they sold AMIC to the Singapore government for S $5,000. 
Friedrich-Ebert-Stiftung said they needed a co-funding agent which 
the Singapore government was to be. But Friedrich-Ebert-Stiftung 
now plans to fund AMIC at the same rate as before. Friedrich-Ebert-
Stiftung acted like a colonialist--selling a whole organization for 
virtually nothing. They lost in the AMIC General Assembly and other 
committee sessions in their bid to nationalize AMIC so they asked me 
to resign. When I refused, they fired me. I feel AMIC will now be 
a training center for Singapore media personnel. Outwardly, the or-
ganization will look like a regional training and documentation center, 
but it will be run by Singaporeans.55 

Under the new arrangements, AMIC shifted the emphasis of its publicatio:ts 

and seminar programs "towards development communication aid related fields."56 

Apparently Friedrich-Ebert-Stiftung gave in to government pressure for 

an emphasis on development communication, not only in Singapore, but in Latin 

America as well. One of IAPA's October 1976 resolutions claimed that CIESPAL 

(established by UNESCO and the Ecuadorian government and funded by Friedrich-

Ebert-Stiftung, newspapers and the Organization of American States) had 

adopted the concept that the state should promote private owned commu-

nication systems paralleling "a State-communications system which would 

https://Singaporeans.55
https://assured.54


foster the aims of government." LAPA resolved: "To request its members to 

pay greater attention to the activities of CIESPAL and to inform the OAS 

and Friedrich-Ebert Foundation of the IAPA's concern regarding CIESPAL's 

ideological positions and its teachings." 

) A decisive point in initiatigg implementation of at least one suggestion 

of the UNESCO conference was reached in July 1976, when 36 information minis-

ters and 31 national news agency heads from a total 58 non-aligned nations 

met in New Delhi to form a pool of their national news agencíes.57 The idea 

for the newspool was first mooted at the fourth summit conference of non-

aligned nations at Algiers in September 1973; it was made into a resolution 

at the conference of ministers for foreign affairs of non-aligned nations at 

Lima in August 1975.58 Prime' Minister Indira Gandhi, who drastically changed 

the picture of Indian mass media in mid-1975, gave the welcome speech at the 

New Delhi meeting, saying, among other things, "We want to hear Africans on 

events in Africa...You should similarly be able to get an Indian explanation 

59
of events in India." 

In August 1976, the Third World newspool was endorsed at the fifth summit 

conference of non-aligned countries held in Colombo. The summit's political 

declaration is worth noting; it declared that a new "international order in the 

field of information and mass communications" is necessary and that "the emanci-

pation and development of national information media is an integral part of the 

overall struggle for political, economic, and social independence for a vast 

majority of peoples of the world who should not be denied the right to inform and

60
be informed objectively and correctly." 

When UNESCO held its nineteenth General Conference in Nairobi in October-

November, many of the resolutions from the Latin Americán conferences and the 

non-aligned summit were on the agenda. The most controversial item was still 

https://agenc�es.57


the "Declaration on Fundamental Principles Governing the Use of the Mass Media 

in Strengthening Peace and International Understanding ánd in Combatting War 

Propaganda, Racism and Apartheid," article 12 of which said, "states are re-

sponsible for the activities in the international sphere of all mass media under 

61
their jurisdiction. "  Western nations, especially the United States, Great 

Britain and France, opposed this and other articles which, by then, were ob-

viously supported by the Soviet bloc, as previously charged.62 After much de-

bate,63 the declaration was referred to a special negotiating committee, ending 

consideration of it until the next general conference of UNESCO in 1978. 

Conclusion: It's Question Time 

As development communication becomes more solidly fixed in Third World 

nations, a lot of questions are begging for answers. First, in the realm of 

media-government relationships, it is obvious that traditional concepts of 

freedom of press have been changed in light of the stampede for the develop-

ment communication bandwagon. In some instances, government ministers have 

tried to temper the resultant criticism by promising to allow more freedom 

of expression once their nations reach their development goals. The obvious 

questions: Who decides that a nation has reached that goal? Assuming it has 

reached its desired state of development, will that nation's ruling clique, 

who has grown fond of hearing only good things said about it, be willing to 

allow the media to criticize constructively? And even if the rulers do allow 

for this criticism later on, will the media, after years of guidance and 

self-restraint, be trusting, prepared and bold enough to accept the challenge? 

Concerning the use of communication for promoting national development pro-

jects in the hands of government ministries, often authoritarian ones, are 

the media promoting the development programs or the personalities and campaigns 

of the officials behind them? Where is the thin dividing line between the 

https://charged.62


two? What impact can messages disseminated by government media have in the 

many societies of the Third World where the people are generally suspicious 

of officialdom, having witnessed so much government inefficiency, corruption 

and insincerity in the past? If the critical function of the mass media has 

been stifled, how will government and the public be able to determine and 

respect sound and useful ideologies and campaigns and spurn vague and useless 

ones? 

As to the dominant role supranational agencies are playing in helping 

set development communication priorities, many questions are in order. Is 

it not possible that supranational organizations are also practicing cultural 

imperialism and/or aggression in their attempts to integrate--homogenize or 

make similar--communication policies in nations with very diverse traditions? 

As the Third World bloc grows in numbers and strength, have not some of the 

supranational organizations found themselves--perhaps for fear of being termed 

pro-Western, racist or imperialistic--victims of Third World blackmail? Is 

it not possible that, as the Third World nationalized, and otherwise controlled 

larger segments of its mass media, the UNESCO panels of "experts" setting 

national and international communication policies are and will be made up 

of disproportionately-larger representations of government media personnel 

bent on promoting more stringent controls? 

These numerous other questions must be answered soon if a large part 

of the world is to be saved from the Orwellian big brother syndrome which 

some critics are predicting. For the tendencies are with us--tendencies towards 

the establishment of national communication policies to promote national 

ideologies, development plans and positive governmental and political news; 

tendencies towards redefinitions (similar to Newspeak?)'of press freedom, 

deomocracy and free flow of information, substituting instead guided presses 

and democracies and a balanced flow of information; tendencies towards 



regional and international integration and homogenization of communication 

policies and programs with the help of big brother in the supranational 

organization. 



Footnotes 

1 "Press Foundation of Asia and Its Evolution." New Delhi: Statesman Press. 

1973, p. 1. 

2 Ibid., p. 8 

3 Nora C. Quebral, "What Do We Mean by Development Communication?" Inter- 

national Development Review, February 1973, P. 25. 

4 Alan Chalkley, 'Development Journalism Is NOT 'Government Say So Jour-

nalism."' Media, May 1975, p. 27. 

5 See John A. Lent, "Press Freedom in Asia: The Quiet, but Completed, Revolu-

tion," forthcoming in Gazette. 

6 Media, June 1974, p. 5. 

7 Harold Evans, "Stewardship of the Mass Media." paper presented to One 

Asia Assembly, New Delhi, February 5-8, 1973. 

8 J. Clement Jones. "How Free Is the Press in the Commonwealth Countries?" 

Indian Press, May 1975, p. 11. 

9 Asia 1977 Yearbook, Hong Kong:Far Eastern Economic Review, 1977, p. 13. 

10 Ernest Corea, "Should Newspapers in Asia be Freed?" Media Asia. 1:2, 1974. 

p. 10 

11 Derek Ingram, "Commonwealth Press: The Years of Challenge in the New Frame-

work of World Information, "Commonwealth, February-March 1976. p. 6. 

12 Jones, op. cit., p. 10. 

13 Sig Gissler, "World Press Freedom: A Wingspread Symposium," Racine, Wiscon- 

sin: The Johnson Foundation, 1974, p. 15. 

14 Eduardo Lachica. "IPI Draws Back from the Brink," Media, June 1974. p. 5. 

15 D. V. Nathan, "Is Our Journalism Meaningful?" Indian Press, January 1977, p. 11. 

16 IPI Report, February 1976, pp. 1. 10. 

17 See Asia 1977 Yearbook, op. cit., pp. 19-20; also Lucien W. Pye. "The 

State of Freedom in Asia," Freedom at Issue, January-February 1976, p. 24. 



18 Ingram, op. cit., p. 6. 

19 IPI Report, August 1976, pp. 5-6. 

20 Godwin Chu, et al., Communication and Development in China, Honolulu: 

East-West Communication Institute, Communication Monography Vo. 1, 1976, 

pp. 90-97 (Chu and his colleagues present these points of discussion 

on how much of China's development communication experience is transferrable 

to developing nations: "1. The more similar the social system, the more 

likely that a specific part of the Chinese experience with development com-

munication can be satisfactorily transferred to it; 2. A non-similar state 

can borrow as much of the Chinese experience at it is willing to pay for 

socially and otherwise; 3. The lessons most developing countries can learn 

from the Chinese experience are more often likely to be general than to be 

specific ones." Chu et al., op. cit. p. 98.) 

21 Hamina Dona Mustafa, "Radio Drama and the Rukunegara: A Content Analysis," 

Seminar paper, Ohio University, March 1975. 

22 Penang (Malaysia) Star, December 29, 1974, p.8. 

23 Hamina Dona Mustafa, "A Comparative Analysis of the Use of Developmental 

News in Three Malaysian Dailies, " masters thesis, Ohio University, 1975. 

24 See John A. Lent, "Mass Media in Tun Razak's Malaysia," paper presented at 

Miswest Conference on Asian Affairs, Ohio University, Athens, Ohio, October 

25, 1975. 

25 See John A. Lent, "Lee Kuan Yew and the Singapore Media: 'Protecting the 

People,"' Index on Censorship, Autumn 1975, pp. 7-16; Simon Casady. "Leo 

Kuan Yew and the Singapore Media" 'Purging the Media."' Index on Censorship. 

Autumn 1975, pp. 3-7. 

26 Asia 1977 Yearbook, op. cit., p. 133. 

27 "A Critique of Development and Communication Trends in Tanzania, the Ivory 

Coast, and El Salvador." Stanford, California: Stanford University, Insti-

https://1975,.pp


tute for Communication Research, 1976, p. 1. 

28 Alan Hancock, "UNESCO," in John A. Lent, Broadcasting in Asia and the 

Pacific, Philadelphia: Temple University Press, 1977, p. 361. 

29 Ibid. 

30 Ibid. , pp. 360-361. 

31 "UNESCO Meeting Cancelled by Ecuadorean Government Following IAPA Protests," 

IAPA News, April-May 1976, pp. 1-2. 

32 Ibid. 

33 "Governmental Control of Press Advanced by UNESCO Conference," Freedom at 

Issue, September-October 1976, p. 2. 

34 William Korey, "Orwell at UNESCO," Midstream, October 1976, p. 5. 

35 Peter Kihss, "UNESCO is Accused on Press Freedom," New York Times, July 1 

1976. p. C-3. 

36 Ibid. 

37 Ibid. 

38 "UNESCO Meeting...," op. cit., p. 2. 

39 Korey, op. cit., p. 6. 

40 "UNESCO Meeting," op. cit. 

41 David Anable, "A Russian Threat to the International Press." Washington 

Post. May 25, 1976, p. A-15. 

42 Korey, op. cit., pp. 6-7. 

43 "Governmental Control...," op. cit., p. 2. 

44 Deirdre Carmody, "Press Worried by Third World's Move to Restrict Flow of 

News." New York Times, July 19, 1976. 

45 Deirdre Carmody, "Third World vs. Press," New York Times, August. 2, 1976. 

46 Harry F. Waters, "A Bow to Big Brother," Newsweek, September 6, 1976, p. 69. 

47 Intermedia, October 1976, p. 12. 

48 I. William Hill "UNESCO Efforts Blur Press Freedom Picture." Editor & 



Publisher, October 23, 1976, p. 10. 

49 See Gerald L. Steibel, "USSR Using Helsinki Accords to Kill Freedom 

Radios," Freedom at Issue, September-October 1976, p. 11. 

50 Steibel, op. cit. The New York Times reported that the original directive 

for the UNESCO policies was proposed by the Soviet Union and Byelorussia 

in 1972, adding that much of the Third World was joining the communist 

nations and closing itself off from critical inquiry. New York Times, 

July 19, 1976. 

51 E. Lloyd Sommerlad, "An Integrated Approach' to Communication Planning," 

paper presented at International Conference on Communication Policy and 

Planning for Development, East-West Communication Institute, Honolulu, 

April 1976. 

52 "AMIC Feasibility Study Paves Way for Manila Meeting," AMCB, September 

1976, pp. 19-20 

53 Interestingly, the keynotespeaker was Francisco Tatad, Philippine secre-

tary of information who was responsible for the transformation and 

control of that nation's press after 1972 martial law. 

54 "AMIC Annual Report for 1975"; "Background Paper of August 17, 1976, from 

AMIC Secretariat." 

55 Personal interview, Lakshmana Rao, Leicester, England, September 1, 1976. 

56 Letter from Reinhard Keune, AMIC consultant, to John A. Lent, December 11, 

1976. I have had a recent encounter with AMIC that bears out the shift 

in emphasis since a national government has become involved. In 1975, 

AMIC had accepted my monograph manuscript on Malaysian mass media in which 

I had questioned the status of press freedom in that nation. In a letter 

from Guy de Fontgalland of AMIC, October 8, 1976, I learned: "As for the 



monograph on mass media.in Malaysia, we had indeed been thinking Of 

publishing it, but we were not quite sure whether we should go ahead 

with the publication as it contained many observations which would have 

been seriously contested by the authorities in Malaysia." In my reply, 

I said: "Of course, government officials often contest criticisms madè 

of them....I feel, from my research, that the statements are accurate; 

I also feel the authorities have a right to contest the statements if 

they choóse. However, I do not feel it is right to stop a publication 

from appearing for fear of reaction from government." The letter from 

Reinhard Keune, already cited, explained that because of internal prob-

lems at AMIC and a certain amount of unrest among members, AMIC's posi-

tion as a regional institution has been rather uncertain in recent months. 

Keune added, "Under these circumstances, it would have been of no service 

for AMIC to enter into a dispute with its Malaysian membership which, to 

a large extent, represents government institutions." 

57 
Other newspools have been proposed or implemented along regional lines. 

At a Jakarta press seminar of ASEAN nations in February 1976, the estab-

lishment of an ASEAN News Agency to promote development journalism was 

called for, and at an African conference on administration and utiliza-

tion of information techniques in Algiers in December 1976, a Federation 

of African Information Agencies was suggested to "bring together develop-

ing countries of the continent for discussing information strategies." 

Indian Press, January 1977, p. 49. 

58 See Indian Press, August 1976, pp. 7-51, 55. 

59 See IPI Report, November_1976, p. 6, which discusses the cases for and 

against the newspool. 

60 Media August 1976, p. 2.-

51 "Item 69 of the Provisional Agenda, General Conference, Nineteenth Session. 

https://media.in


UNESCO, Nairobi 1976." 

62 London Times, November 2, 1976 P. 5; London Times, November 5, 1976, p. 7.. 

63 See speech of Ambassador John E. Reinhardt, chairman of United States 

delegation to Nairobi, in the Department of State news release of Novem-

ber 1, 1976. 

The Author. Dr. John A. Lent is professor of communications at Temple 

University. He was a Fulbright Scholar to the Philippines 

in 1964-65; later, he developed the first mass communications 

program in Malaysia at the Universiti Sains Malaysia, a program 

he coordinated. He has authored or edited eight books, many 

monographs and over 100 articles on mass media in Third World

nations. 'His latest books are Third World Mass Media and Their 

Search for Modernity: The Case of Commonwealth Caribbean, 1717-

1976; Broadcasting in Asia and the Pacific; Newspapers in Asia: 

Contemporary Trends and Problems; Asian Mass Communications: A 

Comprehensive Bibliography. He has lectured, chaired panels, 

presented papers at national and international seminars on mass 

communication in East Germany, United States, England, St. Lucia, 

Jamaica, Trinidad, Mexico, Canada, Malaysia, Thailand, Laos, 

 Singapore, Philippines, India. 


	Page 1
	Page 2
	Page 3
	Page 4
	Page 5
	Page 6
	Page 7
	Page 8
	Page 9
	Page 10
	Page 11
	Page 12
	Page 13
	Page 14
	Page 15
	Page 16
	Page 17
	Page 18
	Page 19
	Page 20
	Page 21
	Page 22
	Page 23
	Page 24
	Page 25
	Page 26
	Page 27
	Page 28
	Page 29
	Page 30
	Page 31



