- DOCUKRENT RESURE

ED 137 821 Cs 203 327

A JTHOR Boyd, Douglas &, _

TITLE -Edyptian Radio: Tool of Political and National
. Uevelopment. Jounrnalise Monographs Yo. 48.

INSTITUTION 2ssociation for Education in Jourmaliise.

PUB DAETE Feb 77 ’

NGTE 3€p-

AVAIIABLE YROM Prof. Harold Wilsom, ARJ Publications Hanager, School
of Journalism and Mass Coegrunications, Univ. of
Minnesota, Minneapolis, Minn. 55455 ($2.50)

EDRS PRICE HF-30.83 HC~3$2.06 Plus Postage. .

DESCRIPTCLS *Broadcez* Industry; *Internatioral Relations; Hacs
M2dia; *Political Influences; *Political Issues;
*Radio; Radio Technology

TDENTIFIERS . *Egypt

|
ABSTRACT .
The expansion of Egyptiam radio and television, with
underlying political motivation dating from the 1952 revolution, is
due to extensive resources committed to the establishment and
prograuming of radio and television systems. Television, introduced
almost ten years after the revolution, remains a limited and urbaan
medium, while Egyptian radio has become the most extensive system in
any dereloping country ipn Africa and the Middle East. This study
focuses oa Egyptian radio, examining radio's role both in Egypt's
national and political development and in Egypt's attempts to
disseminate the gcvernment's view of what is best for the 2Arabs.
Discussion topics inclunde postrevolution history, broadcasting
facilities, radio receivers and listening patterns, radiec services, -
domestic and regional services, and international beamed broadcast.
(JH)

sk e ke o sk ok ok ok e o ok o ok sk ok Sk ok ok kol ok sk ok ok ek ok ok ok 3 ok ok ok sk ok ok ook ksl skok ok ok sk ook ok ok ok ok ke
* Documents acquired by ERIC include many informal unpublished *
* materials not available from other sources. ERIC makes every effort ¥
* to obtain the best copy available. Nevertheless, items of marginal *
* reproducibility are often encountered and this affects the quality. *
* of the microfiche and hardcopy reproductions BRIC makes available *
* yia the ERIC Document Reproduction Serwvice (EDRS)}. EDRS is not . ¥
* responsible for the quality of the origirmal document. Reproductions *
* *
* *

supplied by EDRS are the best that can be made from the original.
sk ok ook Sk sk ook ok sk ok sk okok skl ok sk ok ko ok ok ok ok ook ek o o ok ok ek kol Aok ek sk koK ok ook a0 X okokok ok ok




O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

CULJIOG=

S

LS

< g

US DEPARTMENT IF HEALTH.
EDUCATION LW TLFARE
NATIONAL MNSTIYUTE OF

EDLIATION

Tes DCLUMEMT «ay BEEN KREPROD-
DUCED EXACTL™ AS RECEIVED 7 ROMm
TrE PERSON OR ORLANIZATION CRIGIN-
ATING 17 POINTS OF ViEN O2 OPINICNS
STATED DO NOT NECESSARILY REPRE-
SENTUTFICIAL NATIONAL INSTITUTE OF
EDUCATION PIL:TION QR POL Y

DOUGLAS A. BOYD

Egyptian Rad:o: Tool of Political
and Natioy:! ‘sz'c’/o/)mezzt

(Copyright 1977 by The Association for Educatio in journalismn)

PERMISSION TO REPRGDUCE THIS COPY.
RIGATED MATERIAL MAS BEEN GRAMIED BY

The Association for

Education in Journalism

TO ERIC AND ORGANIZATION. OPERATING
UNDER AGREEMENTS WiTH THE NATIONAL IN
STITUTE OF EDUCATION FURTHER REPRO
DUCTION OQUTSICE THE ERIC SYSTEM RE
QUIRES PERWMISSION OF THE COPYRIGHT
OWNER

DOUGLAS A. BOYD is an assistant professor in the Department
of Communication at the University of Delaware. Research for
this prcject was made possible by a University of Delaware Fac-
ulty Research Grant.

P

/

)



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

JU URKRINALISIVL

- MONOGRAPHS

NUMBER FORTY-EIGHT e FEBRUARY 1977

BRUCE H. WESTLEY. Editor

'EDITORIAL BOARD

THOMAS A. BOWERS. JAMES W, CAREY. STEVEN IL CHA FFEE,
DAVID G. CLARK, PETER CILARKE, RICHARD R, COLE, EVEREITE
E. DENNIS, S, WATSON DUNXN, RICHARD AL ER. RONALD T, FAR-
RAR. BRADLEY 8, GREENBERG. GERALD L. GROTTA, THHOMAS H.
GUBACK, WILLIAM A, HACHTEN, HANNO HARDI, KRURT F. M
RENT. LAWRENCE W LICHTY, L. JGUN MARTIN MANWELL E.
MCOMBS, l.‘\(.’K M. MLEOD, JOIN T. McNELLY, MICHAEL L
FETRICK, IVAN L. PRESTCN, GALEN RARICK, KEITH P.SANDERS,
T. ;\l()SF.l‘H SCANLON, LAWRENCE SCHNEIDER, BONALD L. SHAW,
JOHN D. STEVENS, DWIGHT L. TRET ER, DAVI I WEAN SR.MARY
ANN P.YODELIS.

Members  of  the  AE]  Publications  Commiltes. EDWIN EMERY
(Chairmen), DONALD R. GRUBB. ROBLRT V. LEUDSON, JOLIN
STEVENS, MAXWELL E. McCOMBS, WILLIAM L. RIVERS.

Publishied serially at Lexington, Kentucky, by the Assoc iatien’ for Fdu-
cation in Journalism with the support of .he American Associatior of
Schools and Departuments of Journalisnt.

Manuscripts and other editorial conespondence should be addressed
to the editor, Prof. Bruce H, Westley, School of Journalism. University
of Kentucky, Lexington, Kentucky 40306, Business correspowdence, -
cluding subscriptions, should be directed to AFE] Publications Manager,
School of Journalism, University of Minuesota, Minncapolis. Minnesota
55455.
Subscription rates: $10.00 per vear, $I0.50 outside the United States
and Canada. Checks should be made ont to Jourualisnt Monographs.

3



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

EGypT nos probably committed more  re-
sources to the establishment and programing of its radio and
television systems than any other developing country. Developing
countries often have adequate broadcasting systems, but Egypt has
built a powerful and relatively well programmed system to serve
its citizens, Situated in the northeast corner of the African conti-
nent, at a crossroads of the Arab world, Egypt is a relatively furge
country—387,000 square miles, or about one and one-hali times
the size of Texas. The majority of Egypt’s approximately 35
million inhabitants reside within a 15,000-sguare . mile arca of
arable land mn the Nile Valley and Delta regions, an arca casily
served with a single reliable radio signal. But Egvpt's radio trans-
mitters additionally serve & regional and international community;
there is hardly a placc in the Arab World which is not reached by
one of Egypt’s Arabic services.

No broadcasting system, particularly one in the Middle East,
can be meaningfully studied outside its physical and cuftural
context. Weather, geography, language and religion have had a
pronounced effect on media development in the Middle East. The
expansion of Egvptian radio and television, however, has had an
underlying political motivation which dates from the 1952 Egvp-
tian revolution., '

This study concentrates on Egyptian radio. While television was
introduced almost ten years after the revolution, it has not had the
domestic or regional impact that radio has had. Television remains
an essentially urban medium, its audience restricted to those who
cant afford scts and have access to clectricity; it 1s Egyptian radio
that reaches rural Egypt aund can be heard throughout the Arab
World. The study examines radio’s role in Egypt’s national and

* political development and its role in Egypt's attempts—primarily

under Nasscr—to disseminate the government’s view of what is
best for the Arabs.

ey



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

Politizal Developments

To understand Gumal Abdel Nasser's rise to power and the
popularity he enjoved in the Middic East, it is important to
recognize that befure the July, 1932, revolution deposed King
Farouk, Egypt hud been ruled or dominated by foreigners for
several hundred vears. Followin: Napoleon’s arrival in Egypt in
1798, ar Albanian named Muhammad Ali founded a roval family
whaose descendants included the deposed Farouk. The roval
family. however, was not always in commund of the country.
France and Britain either directly administered the country’s fi-
nancial affairs or had outright political control. While several
movements were started in the first half of this century to free
Egypt from colonial domination, they did not-succeed in attaining

-complete freedom. After Wor'ld War 1I, British troops stayed in

Egypt in support of the United Kingdom's obvicus interest in
remaining in proximity to the-Sucz Canal, a financial assct opera-
ted by an international European corporation.

it was a group of Army officers, including Gamal Abdel Nasser
and Anwar Sadat, who felt that their positions in the Egyptian
Army provided a sufficient power base to overthrow the Farouk
regime. The rationale for the revolution included a desire to bring
Egyptian rulc to the country, an intense dislike for the British
presence in Egypt, the Farouk government’s handling of the Egyp-
tiun participation in the 1948 Palestine War and Farouk’ messy
persenat life. The Free Officers® movement brought an end to a
corrupt regime and started Egypt on a course which would make
frer both a regiona and a Third World power.! )

After the revolution of July 23, 1952, Mohammed Neguib, one
of the older, more experienced officers, was named the Republic’s
first President. The man who actually held the power was Nasser,
who became President in 1954 and served as Egypt’s leader until
his dcath in 1970. While Nasser’s measures to gain and hold
political power gave him the name “strongman,” he was a gifted
propagandist. Probably better than any other Middle Eastern

leader, he understood the uses to which the mass media, particu-

larly broadcasting, could be put for political advantage. While
Nasser’s role in Middle East and specifically Egyptian history is
both applauded and scorned,? he is remembered as a man who

Lo

e e



tried te bring Egypt und the rest of the Arab Middle Ezst a
measure of strength and unity.

Radio Broadcasting

Egyptizn broadcasting did not begin as o government-operated
monopoly. Its origins are not unlike those of systems in some
Western countries, including the United States, where radio ama-
teurs who werc interested in experimenting with radio and entre-
prencurs who wuanted it develop the medinm for adverusing
purposes began building transmitting statiens. -During the 1920s
more than a hundred of these stations were reportedly in opera-
tion in Egypt? but most of the transmissions had ceased by 1930
when mterest on the part of amateurs had diminished and eco-
nomic condions were such that radio as an advertising medium
could not support a vrible services there were just too few setsin
operation by that time.* The scts which did exist were owned by
members of the upper class in cities where chkectricity was avail-
able, mostly Cairo and  Alexandria. Apparently muany early set
owners were not solely interested in Fevptian broadceasts and
preferred to listen to Furopean short-awave broadeasts.

No offictal regulations for broadeuasting stations existed in 1930,
so radio had an unofficial status. One report from the early 1930s
stated that [t} he identity of [the two Cairo stations] is known
to the public, but officials are careful to avord 'lc;u'ning officially’
of them since any cognizance would probably necessitate closing
“the stations.”®

In 1931 the vovernment reacted 1o this chaotie situation by
closing the private stations, and for 2 time Favpt had no radio
service, Official Egyptian radio historians sce these carly stations
as having operated with “no national objectives for the public
interest ... [ A} they were interested in was material gains.”™

Rather than leaving broadeasting 1o the private sector and
attempting to regulate it the Egyptian government decided that
radio should be a state activity. However, the country did not then
possess the technical expertise to construct and operate a radio
factlity. On July 15, 1932, the Ministry of Communication sent a
memorandum to the Council of Ministers requesting permission to
begin a radio service and suggesting that the Marconi Gompany of
the United Kingdom be considered as the contractor for the

e ; e

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

service.” Once week later, the Ministry request was approved and
shertly thereafter the government signed u ten-year rencwable
contract with Marconi. The contract stipulated that Marconi
should build and operate a non-commercial broadcast facility to
be financed by recciver license fees collected by the government.
Sixty per cent was to go to Marconi, 40 per cent to the govern-
ment.® On Mav 31, 1934, the new Marconi-run Egyptian radio
service hegan.” .

From a small studio complex in Cairo'® Egyptian radic pro-
graming over a 20-kitowatt medium-wave transmiiter began to
take shape. Almost from its beginning until the present, Egyptian
broadcasting has presented programing which cither appealed to or
was designed for the Western community (e.g., Western music and
French und English newscasts). While Egyptian radio got started
quite late by Western standards, the Egyptian service was among
the first viable operations in the Middle East. Egyptian programing
was raised te a relatively sophisticated level, due in part to its
location in a country with an abundance of acting and musical
talent. Egvptian motion picture production was thriving by the
1930s and -thus provided a large talent pool from which radio
could draw. Even so, the service was heavily influenced by the
Westerners Marconi brought to Egypt as managers and consultants.
The high quality of Egyptian radio personncl came to the atten-
tion of the British Broadcasting Corporation, which brought Egyp-
tians to London when the BBC started its Arabic Scrvice in
19381

The Marconi-run radio service proved to be popular with Egyp-
tians, aud by December, 1939, the number of radio scts in Egypt
wits estimated at 86,477, with a vearly license fee equivalent to
$4.'* While the license fee alone put radio ownership out of reach
for the average Egyptian, sets were located in public places, such
as coffee houses and cafes, where those who did not have sets
could gather for inforination and entertainment.

The reulation of Egyptian radio was handled by several govern-
ment bodics. It remained under the Mini:try of Communication
until Aveust 20, 1939, when 1t was placed under the Ministry of
Social Attairs. During World War II, for “public security™ reasons,
it was placed under the control of the Ministry of Interior. In
November, 1943, Marconi's ten-yvear contract was renewed, but

7



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

the new contract required that Egqvptians’ take a more active part
in their radio service by stipulating that 75 per cent of saluried
emplovees und 90 per cent of hourly employees be Egyptian. The
renewed contract gave Marconi operation of the facilities until
December 31, 1949, at which time they would brcome govern-
ment property.!

After World War 11, and in response to a2 growing feeling that
Westerners should not be in charge of this important national
asset, the government terminated the Marconi contract because of
“nattonal considerations’ and the Ministry of Social Affairs offi-
cially took over the radio sernvice on March 4, 194713

After the termination of the Marcont contract, a period of
Egyptianization followed and the government tried to find the
best means of fitting broadcasting into its burcaucratic structure.
The Mmistry of Communication was given the responsibility for

" the technical aspects of the radio service while programing was put

In a separate department under the Ministry of Social Affairs. The
government soon began to realize that because of radio’s unique
nature it could not be run in accordnace with established civil
scrvice and stace financial regulations. Law No. 98, promulgated in
1949, attempted to give radio more freedom by assigning it
independent status under the Council of Ministers. The faw.gave
operational responsibility to a board of dircctors and it stipulated,
for the {irst time since the inception of Egyptian broadcasting,
that the official language of the service would be Arabic. !
Programing also underwent some changes with the emergence of
two distinet services. The madn program, in Arabic, was broadcast
cleven hours 4 day and the Furopean Program was broadeast four
hours a day.'® While programing on both services wos varied,
entertainment and cultural programs tended to predominate.
During the Marconi cra, signal strength remained relatively low,
with a total medium-wave power of 22 kilowatts. There were no
short-wave facilities.!” Between the 1947 takeover and the 1952
revolution, plans were inttiated to increase the medium-wave
power of the service by the addition of a 50-kilowatt American-
made RCA transmitter.!® Since this transimitter was in service by
the time of the revolution, the 19532 medinm-wave power is
officially given at 72 kilowatts—a figure which should be noted
because of a dramatic increase in transmission power to come.

8



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

6 DOUGLAS A, BOYD
Post-Revolution History

When the Free Officers signalled the beginning of the July 23,
1952, revolution, one of their first targets was the Cairo radio
station—a comman practice in revolutions. While Neguib and
Nasser set about transforming Egypt into a republic and initiating
improvements in cducational and health facilities and land tenure,
Nasser was beginning te solidify his plans for the politicul role he
wanted Egvpt to play in the Middle East. Africa and the Third
World. In Philosophy of the Revolution. Nasser noted three areas
of mfluence in which he felt that he and Egvpt could function in
the battle against imperizlism and colonialism. He called these
“circles™t the.Arab circle, “the most important, . . . the one with
which we are most closely linked:” the second circle, the African

—continent on which Egypt is located and where Nasser described a
strugele in progress between five million whites und 200 million
Africans: and the third circle ““which circumscribes continents and
oceans and . . . is the domain of our brothers in faith,”” the Islamic
circle.’ He would later invoive Egypt in vet another “circle”—the
Third World. Nasser's book would serve as a general blueprint for
his political ambitions and for the broadeusting services which he
would establish to promote these ambitions.

Almost from the beginning of the Republic, the government
sought to control the. mass media. Egypt hud had an active press
before the revolution and, while the government did not officially
take over publicution establishments until 1960, there was only
minor opposition to Nasser's policies while the press was “free.”"?0

Because radio was a governiment service prior to the revolution, it
immediately became the Free Officers’ und later Nasser’s official
voice. The broadeasting niedia have been -hifted to several burcau-
cracies within the government and reorganized many times. never
achieving autonomy. They have cither been under direct control
of the President’s office or positioned in such a way as to allow
him day-to-day contact through 4 mmister.

In November, 1952, radio was placed under the newly formed
Ministry of Public Guidance. Later. in 1958. it was placed directly
under the Office of the President.?’ During the 1958-1961 union
between Syria and Egypt. the United Arab Republic,?? Fgypt’s
I)r<);t(lc;1§li11g system was incorporated into the UAR. Broadcast-
ing System. There was some sharing of personnel between the two

9 . ’ -



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

Egyprian Kaocio \ 7

countries, but Egypt, with a more develeped and better equipped
radio svstem, exported experts to Syria or brought Svrians to
Cairo to receive training and to work on projects of common
interest to both countries. The Union appears to have had little
effect on Egypt’s broadcasting system, but the 1938 1o 1961
period was nevertheless an important one for Egypt. It was during
this timc that broadcasting facilities were greatly expanded, an
Importrnt reorganization took place, and television was started.

After the dissolution of the Union, Egypt moved to create a
semil-autonomous broadcasting entity which allowed the sale of
commercial time. The organization had very limited autonomy,
and 1ts assoctation with the Ministry of National Guidance contin-
ued.

Before the 1952 revolution broadeasting officially had no na-
tiona! goals. Since the revolution the government has attempted to
usc the media to develop Egvpt, as well as the rest of the Middle
East, both politically and culturally. The 1959 Presidential Decree
reorganized broadeasting and gave it an “economic character.” It
also estublished o series of goals for the radio and television
services: '

1) Elevating the standards cf the arts.

2) Strengthening national feeling and sccial cooperation, spreading solidar-
ity between social groups and supporting accepted traditions.

3) Participating in the spread of culture among the masses.
4) Discussing social problems and strengthening spiritual and moral values.
5) Reviving the .~\rabic'lilcrary, scientific and artistic heritage.

6) Informing the public about the best products of human civilization.

7) Enlightening the public about boath internal and international news.

8) Informing foreign countries about the U.A.R. and the Arab World.

9) Encouraging talents in different areas of thought and creativity.

10) Strengthening relations between national residents and expatriates.

11) Providing public entertainment.??

In 1966 broadcasting was again rcorganized and radio, television

and  brouadcast-. engineering weie given separate administrative
status under the Ministry of National Guidance. This arrangement

10



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

8 - o DOUGLAS A. BOYD

was a forerunner to the present structure which wus formalized by
a decree issued by President Nasser on August 13, 1970. The
Egvptizn Radio and Television Federation was established,** but
broadcasting muintained its association with the Ministry of Na-
tional Guidance,™ and the Minister's relationship with the organi-
zation was clearly defined. The Federation s headed by a Council

of Sccretaries, the Chairman of which has ministerial rank and 1s

appointed by the President. The Federation has four main divi-
sions: Radio, Television, Broadcast Engincering und Economic

AMatters. The decree gives the Federation complete responsibility

for all matters relating to broadeasting, internally and externally,
and grants it some independence with respect to budget planning
and equipment acquisition.®

[t is interesting to note that the ubjccli\’cs of the Federation as
specified in the Presidential Decree are somewhat more spectfic
than those outlined in 1959:

1) Providing efficient performance of broadcasting to insure service to the
people in the national interest.

2) Developing the concept of ¢thical news broadeasting.

3) Creating the proper climate for the development of creative talent and
the free expression thereof.

4) Expressing people’s daily problems and demands.

5) Increasing the standard of broadcasting beamed abroad.

6) Promoting the vocational and technical standards of those associated
with broadcasting.

7) Applying scientific knowledge to broadcasling.”

While the implementation of the reorganization decree was
temporarily delayed by the transition between the Nasser and
Sadat governmenis, the organization existing in 1975 is expected
10 endure in the foresceable future. Some expansion will probably
continue, but broadcasting in Egvpt has attained what many
officials belicve to be an optimal level of development. The various
changes which took place before 1970 resulted, in part, from
inadequate, piccemeal planning and confusion as to how and
where broadcasting should function within the burcaucracy.

Financial considerations were important, too. While there has
been little challenge to the decision of the carly 1930s that



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

Egypticn Radio ' g

broadcasting would be a state function, the mezns of financing the
activity has been a matter of controversy. Nusser's decision to
allow the suie of a limited amount of commercizl time did not
bring substaniis! revenue to the mediz, partly because his own
conomic policies stressed increasing gorernment acivity in the
*public sector™ of the economy. The severe limitation on products
which could be imported tended 1o discourage foeeign companies
from trading with and advertising m Ky

avpt. During the Nasser
presidency radio license fees were discontinued and at one point
Egvpt resorted to a unique means of financing radio broadeasting.
A fixed amoun: was added to individual clectric bilis. This 1
surprising when one considers that electricity is provided to urban
arcas only, and that a large percentage of radio receivers are of the
portable transistor varicty. For a time there was a yearly hicense

“fee on television receivers, but this, too, has been discontinued.

License fees in Egypt were difficult and expensive to collect and
tended to discriminate azainst those who could benefit most from
the mediua. i _

Another concern of the Nasser presidency was to organize the
media so that thev could be carefully monitored by the
Presidential Office. However. broadeasting expunded at such a
rapid rate under Nasser that cffective administrative control be-
came increasingly difficult.

Broadcusting Facilities

As previously noted (Note 10) the first Marconi-built studio was
a modest facility which served the nceds of Egypt's pre-war
service. The original facilities were later expanded but 1t was not
until after the war that the 16-studio complex krown as Sharatuin
was constructed to serve the nceds of the government’s initial
expansion program. While some of the Sharafain studios are still
used, the need for additional studio space, the desire to centralize
radio production and administration, and the decision to begin d
television serviee all resulted in the construction of the radio and
television building located in the heart of Cairo on the cast bank
of the Nile, The studio facilities are housed on seven floors of the
large circular structure, the center of which is a 28-story adminis-
tration building. The complex was completed during the carly
1960s and contains more than 30 studios ranging in size from



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

small correspondents’ studios to studios large enough to accom-
modate orchestras.?® While the building itself suffers from lack of
maintenance, the studio equipment, most of which is German
(except for recorders, which- are mainly ‘Ampex), appears to be
well maintained. The building and the studios serve ‘as tangible
evidence of the commitment which Egypt under Nasser made to
broadcasting.

This commitment to the medium is pulmps best measured by
the rapid increase in transmission power which has taken place

since 1952, (Table ).

TABLE 1
’ Medium- and Shor:-Wave Tran«r

1952-197°
Year _ Medium-Wave KW Total
1952 C72 72
1953 74 Y 214
1954 g 176 270 446
1955 - 180 380 560
‘1856 180 © 380 560 .
1957 202 : 380 B82
1958 T 544 530 1074
1959 834 500 : 1334
1960 834 - 540 1374
1961 834 740 1574
1962 834 790 : . 1624
1968 2188 . 1700 3888

1969/1970 2188 1850 . 4038

Source: See Note 29.

Since the statistics shown in Table 1 werc comnpiled, an addi-
tional one million watts have been added (100 kilowatts medium

‘wave and 900 kilowatts short wave), thus bringing total trans-
‘mission cdpabllxty above five megawatts.?® Egypt appcars to have

the personnel to’ operate and maintain these broadcast facilitics.

. Excluding television production personnel and camera opérators,

the Broadcast Enginecring Section of the Egyptian Radio and
Television Federation meloys morc than 5,000 people.

Egypt’s incréasc in ‘medium- and short-wave power has been
impressive, but it 1s xmp()wblc to determine accurately how this

13



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

TN & at e TR E A TR . s

 power has been used. In the following sections discussing specific

radio services, mention is made of transmission power used for
these services, but all radio broadeasts, with the exception of the
Alex: lndlht\l%ll service, are routed through master u)nu()l in the
Cuiro Radio 1 lLVlSl()n Building. In o time of crisis, for example,
transmitters whl(.h arc used for beamed international as well as for
local services have been used to expand regional services.

Untit 1956, most of l",_g%yl)l’s transmitters were located at Abu
Zabal near Cairo, the site of the original Marconi gransmitter. But
the 1956 Sucx War demonstrated the necessity of diversifying
transmitter and antenna sites. During its opening hours when
British planes began 1o attack installations in Egypt, the Abu

Zabal site was bombed, presumably to knock Egyptian radio,

particularly the “Voice of the Arabs,” off the air. The interruption
of service was brief, but the lesson was pLun Faypt . :

“diversify its transmitter sites,3!

The government is hesitant to discuss exact numbers & 77 1
tions of its radio transmitiers, but it is known that facilitics are
scattered among several locations and that others are ready at
undisclosed Tocations so that an attack would not completely stop

tr;msmissi(m.

!
Radm Receteers and Listening Patterns

Brunner, in discussing radio listening patterns in the Arab World

-during the carly 1950s, noted the pervasiveness of group listening

in coffechouses, restaur: ants and other public places, particularly in
rural arcas.>? In the Arab World, hospitality extends to the sharing
of one’s radio. receiver, the acquisition of which-is often a status
symbol to those of low income. In Egypt, receivers have been
made available 'to listeners under various government programs,
and the rapid expansion of Egyptian radio in the late 19505 and

carly 1960s coincided with ‘what has been called the transistor .

revolution. The availability ol inexpensive battery-operated radios
in Iq\pl and the rest of the Arab World, together with the custom
of group listening, has helped assure widespread reception of
Egyptian radio broadeasts both inside and outside its borders. ,
UNESCO figures put the number of radios in Egypt at 144 per
1000 population, about average for the Middle Fast but among the
highest in Africa® (Such a statistic does not, of course, take into .

7. | S

-



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

consideration the large number of people who arc likely served by
cne radio sct.) Some of these receivers have been assembled in
Egypt under various licensing and trade agreements, and it has
been to the government’s advantage to encourage the importation
of radios from Europe and the Far East. N

Radio S crvicv.s‘

In any (hsulsmon of Egypts radio scervices, it is important to
note that Egyptian intemational services, beamed over short-wave
facilities for the most part, can be clearly identified as intended
for specific target ‘arcas but the same is not truc of local and
ngon‘zl services. ‘The US.’s Foreign Broadcast Information Ser-
vice (FBIS) Ll.msmcs Egypt’s radio scrvices in three categories:
Cairo International Services (including regular international ser-
vices and the “*Voice of Alrica™ service); Cairo Arab World Ser-

vices - (including Koran Scr Middle East Scrvice, and the
“Voice ol the Avabs,” all " hroadcast in Arabic); Egyptian
Domestic Services (in g sin and Sccond Programs,

People’s Scwicc Euwrope. and the Alexandria Domestic
Service).** Distinctions between cegional and local services cannot
be clearly niade duc in part to the fact that they are all broadcast
in « form of Arabic which is generally understood throughout the
Middle East. Also, a powerfnl medium-wave signal from Cairo can
be heard in many parts of the. Middle East during the day as well
as during the evening hours when medium-wave signals travel
greater distances. The region’s terrain, climate and proximity make

-1t possible for much of the Arab World to hear the Main Program,

which is cssmtmll) a domestic service. The effect is. to make
Egyptian radio broadcasting widely available and "listened to
throughout the Middle Fast. Of course, the same conditions allow
other countrics a similar opportunity. But it was Egypt which
scized the mllmlwc, and it established a clear lead before olhc
(ounlncs entered the field.

The powerful transmission facilities the gaovcrnmcnt built were
only part of the story. Egypt was in a position to dominate the
Arab World in- the broadcasting ficld partly becanse of its large
pool ol talent. Long considered to be the intellectual and cultural

cénter of the Middle. East, Egypt had an abundance of actors,



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

LEypLn naaio: : ; - 13

musicians and writers, many of whom had worked'in the movie
industry. Many of these people brought with them the same
revolutionary zeal which Nasser exhibited and were willing 1o
work diligently to apply the media to dcvclopmcnml and political
goals. ‘ .
Specific Egyptian radio services are difficult to identify because,
when the various services are. identified on the air, whether in
Arabic or a foreign language, Cairo is usually mentioned as the city
of origin. For example, even the local European Service when
broadcasting in English begins every newscast: “This is Cairo.”3
The “Voice of the Arabs™ is clearly identified as such in Arabic,
“Sawt al-Arab.” However, it is also usually noted that it is origi-
nating from Cairo. Thi$ is probably the main reason that Radio
Cairo, a terin often used to describe a specific radio service, is not
an accurate identification. Egyptian broadcasting officials, who
associate the term Radio Cairo with the Egyptian Main Program,
do not appear to be aware of the problem. It is more accurate to
say that all radio o e the exception of the Alexanc
local service, ho Cairo: e, any transmis.. m
which originatc. o the CGairo Radio Television building. It
would be accurate, then, to identify “Voice of the Arabs” as
“Radio Cairo’s ‘Voice of the Arabs,”” A distinction not alwavs
clearly made by previous rescarchers. _
Because the distinetion between regional and domestic services

“cannot clearly be made, the following discussion is based on a

two-fold classlﬁutum of Radio Cairo’s services: Domestic/Region-
al and Intérnational.

Domestic/Reglonal Services

The Main Program. This service is a direct” outgrowth of the
original one started’in 1934 The cleven hours a day which were
broadcast at the time of the 1952 revolution have been greatly
expanded unidl the 1971 transmissi o time was 20 hours and 12
minutes a day.™" -opping short of GHecoing a 24-hour service, it
has remained ai cssentially the 197 figie. ¢: total hours per day in
1974 was 20 he o V7 S

When the re ooationary government under Nasser wanted to
expand the rea o of Egyptian radio quickly, both hours of service
and transmissic n strength were inereased. Powerlul medium-wave

16



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

transmifters were added, improving domestic as well as Arab
World reception. Then, when Nasser decided during the mid-1950s -
o insure greater regional coverage, short-wave transmitters were
added, making the service regional. In terms of total transmission
hours of domestic/regional services, the Main Program is sccond
only to the Voice of the Arabs with about 16 per cent of total
program hours, '

This §ervice’s programing can be best characterized as “‘general,”
a description supported by media officials aud listeners alike. The
survice is sometimes referred to as the General Program, While 1t is
often difficult to separate the informational and entertainment
aspects of programing—a play will often be built around a theme
such as children’s respecting their parents, for example—Egyptians
classify much of their programing as entertainment. When aver-
aged, programing ch the regional and domestic setvices is about
hall entertainment.™ The government has sanctioned a relatively
heavy entertainment diet overall, but the Main Program takes its
responsibility as the “leading’ scervice to Egypt rather seriously,
particularly in terms of maintaining contact with its listeners.

As with other radio service | news is an important part of
programing, For all of 1" ¢s radio services it originates from a
central news operation, thus facilitating coordination aniong the
various services. Most observers agree that Egypt is not atypical of
countrics where news is cither controlled or supervised by a
government agency: news, commentary and editorial comment are
not casily scp.u;{l)lc. The tone of the Main Program, as well as
other services. has become less political since the 1967 war and
particulariy s'nce My, Nasser’s death he service still has several

Y

important goi ; |
the most impor. 1« whic are the supportative mzu'n'_cnhn:t:c of the morale
of the audience .. ...o- ready and alert fur the battle [agéiinst Isracl] and
awareness of the ‘uray, Jime o sions, goals, and means of psychological warfare,
and the strength: - of the relationship between the masses and the active
army on the front. " s

Radio Cairo’s \aii  Program continues to be heard in other

Arab’ countrice. We n o assume that the distinction between

Radio Cairo’s Mlan ' oworam and the other services was clear to
both rescarcho- © spondents in a 1965 survey in which the
Main Progran : { 1o be the service histened to by21.5 per

17




O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

cent of respondents in Riyadh, Saudi Arabia.*® In a 19738 survey,
18 per cent of respondents in Bahrain said they listened to Rddlo

Cairo at least once a week. ¥

“Voice of the Arabs. The Voice of the Arabs is probdbly the best
known of the Egyptian services and is the one Nasser used most
frequently to promote his political philosophy and goals. Voice
broadcasts began less than one year after the revolution, on July 4,
1953.%7 From its modest half-hour-per-day beginning, the Voice

- grew to a 24-hour-a-day secrvice whose far-reaching medium- and

short-wave broadcasts could be heard in all parts of the Arab
World. It was the prominent means of reaching the first of Nasser’s

“circles”—the Arab Circle. Over the years, the Voice of lhc Arabs
developed programing designed for specific countries or gcog raphi-
cal arcas. During the carly. pcnod of its development the broad-
casts.tended to concentrate on the Maghrib (Algt ria, Mordcco and
Tunisia). It was also during this time that Egypt ddopted the .
policy of allowing leaders of African and Middle EdSlCl‘l] revolu-
tionary movements to establish offices in Cairo and to usce Eg,ypl s
broadcast facilities to further their causes, a privilege cnjoycd by
representatives of the Algerian revolutionary movement,*® f{or
example. During the latter -half of the 1550s Presid¢nt Nasser's
stature in the Arab World was greatly enhanced by dCllOﬂb starting
with the nationalization of the Sucz Canal Company and contin-
uing through the overthrow of the Iraqi govunmcm in the
summer of 1958. It was during this period that Egypt éngaged in

-several harsh propaganda wars with Jordan and Iraq—wars which
Egypt appears to have won.** In the 1960s the Voice’s broadcasts

secmed to lose some of their effectiveness as they concentrated on
the peninsula countries, most notably Jordan, Saudi’ Arabia and
Yemen. Saudi Arabia in particular was portrayed as “unprogres-
sive”” and even as an cnemy when the Kingdom supported the
Royalists during the Yemen war, »

Arabs.. is Faysal an Arab or a British King? Arabs, is Faysal a King of the
Muslims’ Holy Land, or a King of the Jews and thé Saxons? Arabs, by God,
Arabs, what is the people’s verdict, what is God’s verdict on such an agent

King? We know the verdict and wait for the execution..For the people ahways
convict agents; and always inflict the traitor’s destiny on all agents.®

Ahmed Said, who was director of the service for many years,
became a popular commentator ‘in the Middle East, but he ap-

13



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

‘parently only voiced certain themes which appear to have been

passed directly from President Nasser.®® While the aims of the

Voice now include “pcxsomf"mg the national thought of the Arab |

masses, presenting the Cairo viewpoint to the Arab populace; and.
cmphd.smn;, the relationship between the future of Egyptand the
Arab nation,”?” the Voice’s ainis were not always so altruistic,
particularly when the service called for violence and assussinations.
Allhoug,h it is difficult to draw a clear distinction between the
programing policies of the two main regional services, the Voiee of
the Arabs has tended to be les restrained in terms of calling for
changes in governments within ¢ region. Charles Issawi pr()b‘lbly
best deseribed the Voice when b observed in 1963 that it “has to
be heard to be believed: for sheer venom, vulgarity, and indiffer-
ence to truth it has few cquals in the world.™® The service has ’
since moderated its tone a great deal, and obscrvers have even
called it “tame.” An important change oceurred in 1967, shortly
after th Six Day War. Egyptian broadceasts were dnupln'c regard-
ing Egypt’s losses during the first few days of the conflict; Ahmcd
Suaid repeatedly told listeners that Egypt had achieved military
victories. The 1zt 't was mnorally disastrous to the Arab World..
When the truth became known about how extensively Egypt had™
lost territory, cquipment and lives, it was a scrious letdown for
listeners who looked to Fgyvpt as the leader among countries in the
“struggle” against Isracl. Said additionally lost credibility at home, '
where listeners knew too well that the victorics were fictitious.
Said was dismissed from his position ar Voice Director in the hope
that his removal would help eliminate self-deception as a factor in
the stigma of Egypts defeat. King Faisal of Saudi Arabia, who
well rememibered Said’s broadeast thrusts against the Saudi royal
family, reportedly asked for Said’s disnissal during the Khartoum
Summit following the war as a precondition to graiting financial
aid to Egypt.

The Egyptian mass media have shown a mar ked interest since
the 1967 war in incre.sing the accuracy of: news reports. and

decreasing the role of the media as the disseminator of political
propagand... The Voice's - oals, as of 1971, appeared to admit

some past dcucluuuns th.  now include “‘adher[ence] to the
scientific interpretation ot language jand| purif]ication’of} that

44 -

lanignage |of] repetition, o uggeration, su )crhuahl , llnd unpre-
, guag 58 +

peredness.”



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

It has been within the fmrﬁcwork of the Voice i’of the Arabs that

specified transmission hours have been devoted to the Palestine

Program. Facilitics have been provided to representatives of vari-
ous Palestine organizations such as the Palestine Liberation Organi-
zation to broadcast their views to the Arab World: The amount of
programing time, or in fact whether any tim¢ is allotted, depends
on the Egyptian government’s rclations with these Palestine organ-
izations. For example, after the September, 1975, Isracli-Egyp-
tian, Sinai agreement, Egypt revoked the PLO’s broadcasting privi-
leges because it was using the facilitics to criticize the agree-
ment.*

Curiously encugh there is a foreign-language service attached to
the Voice of the Arabs rather than to the Foreign Language
Programing Scction. Hebrew broadcasts to Israel began in the
1950s but they were not significantly expanded until the late
1960s. As of 1974, there were 16 hours a day of Hebrev. o 1 ¢
breadeasts to Lo ™

The Voiee’s sigioa strength seems to be effective in delivering
programing to other Arub countries if the 1973 USIA Bahrain
survey Is any indication: 25 per cent.of respondents indicated that
they listenied to the Voice at least oncr a week, 2 ,

Peoples Program. In May, 1959, the government started the
Pcoplc’s Program for a specific audicnce and for specific rcnsd_ns.
That audience is the mostly illiterate, primarily rural people (fel-
luheen) who make up the majority f the Egyptian population.
The main purpose of the service is the promotion of development’
among this target audience, particuzrly in the general areas of
fiteracy triining and population contol.’® This service appears to

have been used, as have other E-ptian domestic services, to

promote : semse of nationhood among the fellaheen, who tradi-
tionally save little knowledge of und respect for the national
government,® It was felt that the other radio programs were too
concerned with cultural, informationa: and entertainment pro-
graming to present the types of educat: hnal materials needed by
rural iliterates who often live at the ubsistence level. In this
respect, Egypt has probably done m. re than ‘any other Arab
coungry to promote educational radio programing for rural citi-
Zens.

20



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

Progmmmg 'starts in the dftcrnoon and lasts until the carly
hours of the morning. The full-time staff of approximately 75
persons tailors programs for the “masses,” in part by restricting

the vocabulary -used -and concentrating on the spoken colloquial .

rather than the nco-classical langnage used throughout the Middle
East in both clectronic and priht’medid The service often uses
what is ostensibly entertainment in order to present an cduc-
ational theme, c.g., a dmmdtlc sketch in a local dialect showing
how a farmer’s life can be bettered by a(loptmg a particular
farniing tcchmquc Egypt has used this service to present Farm
Forum programs. Fawzia Al-Mowaed, the Dircctor of the People’
Program, first learned of the format after at*ending a meeting

Rome where a delegate from India I o' his experience wita
India’s farm forums. 'The Egyptian ‘v first stavted on a
modest scale with six clubs in one geographical arca. The number .
of these listening clubs has increased only slightly due to limited

programing and field staff. For a time, both radio and ‘clevision

were used to provide media input for forum discussion groups.
The radio forums were aired at 8 p.v. on Tuesday . Then a
discussion period was followed by a tefevision program Cxmonstra-
ting a product or process which had deen introducéd by radio. To
implement this project, one thousand television sets were distrib-
uted to rural villages with electricity. However, problems common

“in developing countries—weather conditions, problems with sct

operation and adjustment and 'inadequate repair facilities—made
more than half of the sets inopf_‘mtivc.s.S Nonctheless, the radio
forums are still broadcast during the non-summer months. '

The People’s Program is broadcast only on medium wave and is,
intended primarily for domestic audiences. Nevertheless, people in
necighboring countries, such as Libya and Saudi Arabia, send mail
about 1ts programs. The government's support of thé service is .
shown in the increase in program hours between 1971 and 1974
from nine hours a ddy ,56 10 ten and one-half.5?

Second Program. This service, begun in May, 1957,%8 is similar
to the BBC’s old “Third Programme”’; directed to an educated
audience which enjoys serious music and literature. Broadcast for |
tkree and one-half hours each evening,®® the Sccond Program’s
lislchus are concentrated in, but not restricted to, the Cairo
metropolitan area. Because of its emphasis on serious music, FM

21



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

Egyptian Radio ' / S 19

.

Cage . . . : P
facilities would be more appropriate, but the transmissions are on

medium wave only.

the Voice of the Arabs in popularity.

Middle East Service. This service, which can be heard through-
out Egypt, is primarily intended to be regional. It was started in

May, 1964, for the.purpose f advertising international pre s
and services in the Mid ' Cserving to attract to t
badly needed  foreig Pogeoiing IS essent

“mixed-bag” of populi: my | “t rograms that de peud

on hght entertainment, creative style. wnd suspenseful material
that attract the listener to its programs.*%°

Becanse a strong signal is required to insure the wide coverage
advertisers demuand, the Alexandria megawatt mediuvm-wave lac-
thty s nsed to transmit the service dering hours whose number has
increased slightly since 1971 to thirteen®a day, usually two hours
carly in the morning, between 6 and '8, and the remainder during
the Late afternoon, evening.and carly morning hours.

The Middle East Service does not usually show up on USIA

Ssurveys outside Egypt. Such o survey in 1975 indicates that this

service - may be more popular within Fgypt than _prbviously
thought. Among local services listened to at least once a week, the
Middle East Service ranked behind the Main Prograni but ahead of
¢l The rescarch department
for Egyptian broadcasting has not conducted surveys of the ser-
vice's popularity in other countries,® which may be surprising in
light of the usual practice of basing advertising rates on number of

histeners. Egyptian officials insist they have no trouble attracting

sponsors,

Koran Program. In March, 1964, this religious service was
started to broadceast “'the Holy Koran and its interpretation to all
parts of the world.”™? Transmitted for fifteen hours a day over
both medinm and short wave, this programing is primnarily aimed
at a regional audience, although listeners in Egypt also have access
to the service, of course. ) , ‘

Mostly 1t features veadings, usually entire chapters and verses,
from tslam’s Holy Book, interviews and discussions with leading

Islamic schokurs. While the service was probably started for sincere

religions: reasons, ity establishment as a distinet regional service
A LT . . .

clearly had political niotivation as well. Communist 1deology and

the religion of Islim being considered . incompatible, President

o -
P

~



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

Nasser's close identification with the Soviet Union during the late
1950s and throughout the 1960s suggested the need for a re-
minder to Nasser’s admirers that Egypt had not lost its religious
oricntation. More obvious political implications are found in the
stated goals-of the broadcasts, including “the intellectual confron-
taticn to refute Zionist courses that fight the values and prmcxplu
that essence of revealed religions calls for, . .04

European Prograin. The European I’rog,mm is primarily designed
for domestic consumption and is not connected with the short-
wave broadcasts in European languages. Transmitted by medium

“wave, the service is intended for foreigners who restde in the Cairo

metropolitan arca where the majority of potential histeners live.
Additionally, the program scrves Egyptians of Greek, Italian and
French extraction and cducated Egyptians who usually have fluen-
cy in at least one European language. It doces not appear that the
service was expanded after the revolution to provide news for
members of the diplomatic corps in Cairo, as was the case in Saudi

"Arabia when the English service was started there in the mid-

1960s. Embassies which carcfully watch the Egyptian media for
clues to government policy shifts would be more likely to concen-
tratec on such influential newspapers as Al-Ahram or respected

~ Arabic-language radio commentators. The service is an outgrowth

of local programing in F rench and English which was started when
the Marconi operation began in 1934, The scrvice broadcasts
fourteen hours a day, longer on Friday and Sunday; the respective
Moslem and Christian sabbaths. It allots specific periods of time
for news, music and other features in the five languages the service
uses: Greek; Italian, English, German and French. Approximately
one-third of total broadcast time is devoted to news broadcasts in
the five languages. For example, the first hour dnd fiftcen minutes.
of the drlv morning transmisston, which starts @it 7, consxsts of
fiftcen-minute newscasts in these langugdgcs back-to-back.®

The program staff is entirely Egyptian, Enough local lanqu.lg&
trained talent is available to staff the service, a situation not found
in other. Arab countries such as Saudi Arabia.

Mustc Program. The newest of the' domestic/regional services is
the Music Program started in:March, 1968.%® Since then it has
gradually ¢xpanded to fifteen hours a day. Music is presented in
blocks of time devoted to Arabic and Western recordings. Western

23



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

Egyptian Radio T o [P 3

4 ¥
. .

music, mostly popular European and American rcco'rds,{“-gcls more
hours than Arabic music. (Western music is presented on a medi-
um-wave frequency separate from that of the Arabic music.)
Sudan Program. Fgypt and the Sudan have had close historic
ties which were further strengthened during the period of British
influence. The Sudan Program was stari .d in 1949 as one of the
“corncrs,” or features, of the Main Program. Beginning as a 30-
minute-a-week feature consisting of *a talk about Sudan, & Sudan-

L)

cse song and a commentary on the news,” the program was
gradually expanded until it reached 30 minutes a day in 1953.%7
In 1954 the government made the Sudanese program an entirely
separate service and opened an office in the Sudanese. capital,
Khartoum, to help provide programing.®® The content is primarily
concerned with maintaining good relations between Egypt and the
Sudan. It is intended to be heard in both countries on medium and
short wave. Transmission hours have shown a slight decreasce since
1971 to six hours a day.®”

Alexandria Broadcast. This scrvice, which began in July, 1954,
was designed to be the first of a series of local radio stations in

various cities and regions in Egypt. It is the only local service

which originates outside the Cairo broadeasting complex. A

The concept of local radio was not pursued for reasons primar-
ily financial and political; the government preferred to centralize
opcerations conveniently in Cairo. “Alex” is an ideal location for a
local service. Egypt’s second largest city, and a major scaport and

-summer recreation arca, its climate and flavor are distinet from

that of Cairo, The service is largely sell-sufficient, producing most

of its own programs. Using a medium-wave transmitter near Alex- '

andria, it broadcasts approximately seven hours a day, fourteen on
P'rfduy. '

Those concerned with the administration of this service appear
to be uniquc in their efforts to utilize the Egyptian Radio Televi-

-sion Federation’s research fucilities. At one point the service asked
for and received help in determining listener attitudes about and

preferences for the service,™®
International Beamed Broadcasts

- Short-wave beamed broadcasting from Middle Eastern countrics

is a post-World War II activity. Egypt lacked short-wave facilities |

/o
/24

g



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

before 1952, but the situation quickly changed after the revoly-
tion. One year later, in 1953, short-wave transmitters were inaugu-
rated for the purpose of disseminating more widely such services
as the Main Program, which at that time was not received well in
arcas such as Morocco and Yemen. By adding short-wave frequen-
cies to medium-wave, the ‘government strengthened its broadeasts
to the First Circle, the Arab Circle, but- also served the Second
Circle, the African continent, with programing in many African
languagds. To reach the Third Circle, the Islamic Circle, it was used
to broadcast to Moslem countries in the Near and Far East.
Finally, short-wave transmissions also reach expatriates and Arabic
speakers in foreign countrics.

For those who have listened to Radio Cairo’s various interna-
tional services, the service's motto, “Peace between nations and
honorable independence for all,””" may appear to have been little
more than rhetoric, particularly during the 1952-1970 “Nasser
Years.” Until the late 1950s, the short-wave facilities were used
primarily to broaden coverage of regional “First Circle” services
such as the Voice of the Arabs. However, as short-wave transmit-

ters were added, Radio Cairo increased its broadcasts in various

African languages. to arcas where Egypt believed it could help
existing liberation movements or to inspire new ones. Some of
these African-language broadcasts were net always identified as
Egyptian, as evidenced by a service named the Voice of Free
Africa. This quasi-clandestine service was reported to have origi-
nated from Cairo from where its Swahili broadcasts were relayed
to a short-wave transmitter located somewhere in upper Egypt.
The tone of these carly broadcasts was clearly anti-white with
special reference to French and British colonial influence in East
and Central Africa”™ A USIA report said the Voice of Free
Africa **. .. encourages nationalist movements, attacks the poli-
cies of colonial powers, and stresses racial tensions in Africa and
the United States. ... [It] calls for strikes, boycotts and other
actions, including violence.”"™ : _

Until the carly 1960s, Cairo’s broadcasts south of the Sahara
were modest in nimber and experimental in nature. However, the

- government apparently felt that an increased radio propaganda

cffort in Africa’s ch\nucn_lzlr languages would help establish Egypt

(and Mr. Nasser) asfa dominant political force on the continent.



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

The early 1960s were an important peried: the Cairo broadcasting
complex was completed, thus providing both office and studio
space for expanded broadcast schedules; transmission power and
frequencies used had increased, and Egypt’s hospitable attitude
toward Africanliberation groups during the 1950s had brought to
Cairo Africans who were native speakers of languages used in the
expansion program, The availability of African students studying

-at Egyptian universities, in addition to personnel who had been

hired on a contract basis from African countries, provided the
necessary talent for the vernacular services,”

July is the month usually reserved for projcct dcdlc.muns (the
1952 revolution came in July). So it was in July, 1961, that
Egypt’s international broadcasting services were “significantly in-
creased and extensively reorganized.”” In fact international
broadcast hours did increase 34% between July, 1960, when the
weekly total was 3%7 hours, and July, 1961, when the weekly
total was 424 hours.”®

A structural change ph(“(_d African-language broadcasts under a
new scrvice, the Voice of Africa, not to be confused with the
Voice of Free Africa. The Voice of Africa was so named to serve
the Second Circle in the same manner that the Voice of the Arabs

 was intended to serve the First Circle. To the African languages

used before the l'(.’Ol'B.llllIdllOll—Alnhdrl(. Hausa, Somali, SWdhlll—-
wcrc added Fulant, Lingala, Lunda, Nyanja and Shona.”’

- A'few other African languages were added during the remainder
of the 1960s. But despite this and other cfforts, Nasser did not
become the African leader of his vision. The African radio cam-
paign was not an overwhelming success for reasons related to
political priorities in Middle Fastern countries’and cconomic dif-
ficulties experienced by Egypt during the carly 1960s. Egypt’s
financial difficultics were in part caused by prolonged and expen-
sive military involvement in Yemen. Although the African-
language broadcasts were limited in -terms of hours per week,
Browne reports one survey that suggests their credibility was quite
high.” The Voice of Africa did not achicve the popularity
enjoyed by the Voice of the Arabs because, among other things, of
a high turnover in personnel.

A new broadcasting service, the Voice of Islam, was announced
by the Egyptian government in November, 1960.° So named

‘ 26



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

‘o4 - DOUGLAS A. ROYD

specifically to serve President Nasser’s Third Circle, the service was
intended to be an administrative umbrella for those language
services which had existed since the late 1950s to serve Asian
nations predominantly or lurgcly Moslem. The Tanguages included
Thai, Malay, Indoncesian, Bengali, Urdu, Turkish, Pushtu, Persian
and Kurdish.*® But Egyvpt’s Voice of Islam did not become a
viable scrvice and was discontinued for reasons similar to those
afflicting the Voice of Africa. This did not doom the various
language services themsclves, only their “*umbrella.” Languages

“still broadcast include Persian, Bengali, Hindi, Indonesian, Malay,

Pushtu, Thai, Urdu and Turkish. In addition to these Islamic
languages and Arabic, Egypt’s international service includes Ttal-

dan, Lingala, Nyanja, Oulof, Portuguese, Russian, Sesotho, Shona,

N’debele, Somali, Spanish, Swahili, Yoruba and Zulu.®!

It is interesting to note that ten years after Egypt announced its
Voice of Islaum, Saudi Arabia, the home of the Islumic holy citics
of Mecca and Medina, started its Voice of Islam utilizing a power-
ful 1.2 megawatt medium-wave transmitter near Riyadh. The
scrvice is distinct from Radio Cairo’s because the Saudi *Voice”
uses Arabic only and™is primarily intended for listeners in the
Middle East. .

Since Egypt first started expanding its radio facilitics, personnel
and hours of transmission have steadily increased. Nasser’s leader-

hip between 1952 and 1970 provided political stability within
Egypt. Military conflicts in the Middle East and rather severe
domestic cconomic problems apparently have not seriously - af-

TABLE 2

Weekly Broadcast Hours, 1950 to 1973

« Country 1950 1960 1970 1972 ° 1973
usas 497 1495 1907 2001 2060
U.S.S.R. 533 1015 1908 1884 1952
Chinese People’s Republic 66 687 1267 1292 1326
German Federal Republic - 315 779 806 806
United Kingdom ' . 643 589 723 746 751
Egypt’ - 301 540 601 613

“9Including Voice of America, Radio Liberty, Radio Frec Europe.

27



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

"Egyptian Radio 25

fr :ted Egypt’s determination to become and remain a dominant
regionzi and a major international broadcaster. As of 1973, Egypt
ranked just behind the BBC as sixth largest international broad-
caster in the world in terms of weckly program hours® (Tatle 2).

Egyptian radio officials were considering in 1975 a proposal
from within the Ministry of Information to establish a 24-hcur-a-
day world-wide English- and French-language radio service. De-
spite the large expense and the involved logistics—~including the
likelihood of transmitters in other countries—~the proposal was
being given serious consideration.83 Whether President Sadat will
continue to expand Egypt's international broadcasting apparatus
remains to be seen. Egypt’s radio broadcasting organization may
fairly be termed a reflection of its governmental bureaucracy:
large, overstaffed and cumbersome. The push for continued expan-
sion may simply reflect the desire of top administrators to per-
petuate their positions. '

s

Some Conclusions

In terms of both regional/domestic a; d international radio
services, Egypt has crcated the most exi nsive system of any-
developing country in Africa and in the M ddle East, perhaps in
the world. This achicvement is particularly © teworthy in that the
expansion came during the seventeen years between 1953 and
1970. Several conclusions about Egypt’s use of radio broadcasting
may be warranted.

1) The late President Nasser was clearly the most influential
person in Egypt’s radio expansion: he both originated the concept
of a powerful radio service and supported its implementation as
proposed by advisers such as former Minister of Information
Abdel-Kader Hatem. Perhaps the single most important reason for
Nasser’s attention to radio broadcasting was a background which
made him almost unique among Arab leaders in the 1950s. Nasser
was a relatively sophisticated man, yet, like President Sadat who
succeeded him, he came from modest rural beginnings and that
gave him insight into how effective radio could bz in conveying
Arabic rhetoric for propaganda purposes. He also realized that
radio could help bring nceded information to rural areas for
purposes of development. Although television is expanding in the
Middle East, it is still a predominantly urban medium which

29



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

Z0 : DOUGLAS A. BOYD

reaches few villages withc s electricity. On a regional basis, Nasser
understood that the transistor revolution which started in the late
1950s would help his r. vol.ution. While other Arab governments

could stop the imp:~ art

the activities of - _-

they broughz this » o
Nasser had to say.

2) Nasser knew
services to meet
countries in the T
example, began . -
countries such
themselves unc-

was saying ab.. 5 -

other Arab coumne
the means tc p:
Egypt’s services,
cconomic and po

3) Radio Cairc )
reactions in Irag 1.
1950s and carly :

.other governme:

radio magic. Hc
during the late 1¢
cient to challeng
Another rcason {u:
of Interest In resear =
matic missions, whi
rcports. Letters fro
Egypt to this day h:
rescarch in other «
broadcasters such
cven seem to te
in the Middle F ..
scarch. 8%

4) The 1967 ‘“licid’
radio. Egypt I - -rer
result of this .. . .

anything about E :vpt':

o f Egyptian newspapers and Testrict

Jomats, they were unable to de
“ul transmitters and the message
‘ly éral culture cager to hear what

Arab countries had modest radio
tic needs and to broadcast to other
956 when the Voice of the Arabs, for
npact on other countries in the area,

...nhon, Jordan and Saudi Arabia found
he same medium to refute what Egypt

sser grabbed the lezd, but ultimately
-rush to defend themselves, acquired
own citizens with an alternative to
‘ing a basis for fostering indigenous
»ment after the radio wars ended.
uccess in achieving desired political
banon and Yemen during the late
-d to give Egypt’s media managers and
1e idea that Cairo possessed a kind of
0 Cairo’s impact began to diminish
.r countries established services suffi-
Zairo and to provide an alternative.
of impact may have been Egypt’s lack
o relied on intelligence from its diplo-
. netted little more than signal strength
aers were scrutinized, but apparently
tently failed to conduct public opinion
or to acquirc surveys done by other
tce of America or the BBC. Its officials
wt other broadcasters, including some
as Jordan, have conducted such re-

+ war had an effect on Egypt’s use of
cconomic position and prestige as a
radio services have tended to reflect

28

~



Egyplan Radio ) 27

these losses. &oo

= iy Nasser found himself in a defensive rather
than offensive jpe sture zfter the war and B¢ becamée o nomically
dependent on - psidies from Saud Arabi.i and Kuwait to replace
reveaues losi chew e Suez Canal wos closed. This under-
standably ompe o if ot didn’t aligether stop, what bz @ been an

almost ste. o paganda barre o againa the “unprogressive”
countrie: wws the oilprodus ng Guli and peninscia state:.
Nasser = - = dooorcalize the o attacks on other Arcb leader
were o o active to his gl of uniting the Milldle Eas
under : N - ship. »

Sinu SN ceame Preside 1 1970 er Nass.. s death.
Euypt’s a8 T one even © oy oveete. The primary
reason s cchaps eviden o ae we ol 1 e Sadat
governman Thos o sToowere closclvoassoe o Twith b ooth men
tend to agr b ~omparisor  Saclag cgoce: tric, less
myopic .00 aore statessranhike < s informational
cfforts ho.e o o retlect the Sadat - . ic¢ rather :han the
Nusser st upnacy. The poverful @ cyptian radico services
ONCC USCC ST sser to promote revolution in other countries
are nov dn Sadat governrmient to irform Arabs through-
out th . st ol the reasoning - aind Egypr s various
acres coael overcterritory o vred during the 1967
WL, ~iwh have not abh avs b L well recerved in the
rest id. Egypuian radiio serices, primaril- the Main

' Pro... ..d . sice of the Arabs, st Lold attention in other

Arab wartee. e 1974 USIA Kuwaet radio survey indicates
that th - we w0 ces account for 17.9 and 17.5 per cent respec-
tively osc o listen te foreign Arabic-language radio broad-
cists o o week.®

IRy e s attem ots to use its radio services for national
dovel - neow has not been a firm con-mitment on the pz;_ft
o tb o e o tack e Literacy and po lation problemsin
that w 18 e lack of cothusicsin on the part of
broad 3 G- sore in this area; but the levelopment of the
more ... . sl arcas requires both olicy and financial
comm N o part of the goverment. Cerhaps the govern-
ment, wgor ouarsae national development goals while in-
valv: oo pol.  llvoand militarily in the ‘r'c.‘st of the Arab
Worr.,.. 1 -t S ded its means,

3U

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

28 DOUGLAS A. BOYD

The areat. >t cur it acon which th - Peonle’s Servier un. other
individua! - v fees vz ade to urb noend rural deve opre s
perh:» he w ca o oneedonbuilding.. The fact that “he g .orn-

men’ coes oot porance of ¢ mimunicating with th . who
are « .o o e nn mezia chunne. O communication s un-
doub redi e it e radizional wnd  ten skooptical pe o closor
to n tiow./ Rl o hoswidemed - horiconsof tb -V sheen
beye  far “aillage Abu-Lughs ¢ as concludec
info. nato comts e world s ronchttomen oG e
rural Vi i died radio, zani. te - who re 0
mati n - Sum oo wpassitaonz others.®

T e ot C Nesser s “virtuallv o ceature of ru " Ee
once mdicate . qwg ome [ Egypt’s propacunda attacks er
Arab countrics ‘mpo: ~ at he believed the medium o B
he g2 ¢ the foll a sy se to UNNL Sec ctary Generel fuom

L

skjols’s Guastic o aow sarm the vedi

How zan Irex -~ .ow-0 wse? My power lies with the Arab miuszs. The
only way I ran ces (108 ple is by raldio. If you ask me i
disarmzment, - m=.. % iy are asking me “or complete disarm . omt

Nasser di o o .k in his Z.iro home shortly tieshe
wnord doc o witched n ¢ pedside transis i
to heor Rac 2 €L o clock net - Despite his lot -
tions. Mr.oo oo o v of his o of bringing ¢ mic
prosperizy oo ess.to hi ounty, but he ¢ make
Fuypt anin: © oo caster to rer ned with.

31



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

. \\Egyptian Radio ' 7 ' ' 29

NOTES

1. T ~re zre severa: reiiable sources on modern Egvptian history. See, for
exampic  Anthony Nutiing. Nasser (New Yorck: E. P. Dutton. 1972); Nadav
Safran, . —pt in Sea- h of Political Community (Cambridge, ¥ lass.: Harvard
Univers:~  Press, 196 i.

2. Ar- :ud de Borchgrave, “Egypt’s Aati-Nasser Campaign.” Newsweek,
Aprl 1, 574, pp. 42-3.

3. UNESCO, Press. Film. Radio (Paris: INESCC, 1949),p. 217.

4. Lawrznce [i. Eztson, Radio Market: .f the Wourld, U.S. Department of

' Commerce Trade Promotional Series N¢ 109 (Washington, D.C.: Govern-

ment Printing OfZice.. 19303, p. 103.

5. Ibid.

6. “The History of the I".A.R. Radio S:nce its Es=:ablishmen: in 1934 Until
MNew,” Areb Broadcasts (August 1970), p. 63. Trans. Fatma Barrada.

7. “Whut Do "ou Know About Egyptan Broadcasting?" Arab Broadcasts
(J-aly 1971), p. 63. Trans. Fathi Yousef.

8. “The Ihsto:\, of the U.A.R. .. ., p. 63.

9. “Whzit Do  ou Know ... 2" . 63.

10. Wirsless World had the following comment on tlic Marconi radio
studio in Cairo: “Egyptian broadcasting has gone ‘all British' in the matter of
its new studio at Cairo, the architectural design of which follows the Tudor

- style. The studio is approached through a small soundproof lobby illuminated

by an olé@ English lantern. The speciallv treated walls of the studio are
panelled and at one end is an old English fireplace on which stand three
electric candles showing red, green, or white, as desired, for signalling from
the controi room.” See “England in Egypt,” Wireless World, January 4, 1935,
p. 15. :

11. Neville Barbour, “Broadcasting to the Arab World,” Aliddle East Jour-
nal, 5:60 (Winter 1951). Arabic was the first foreign language in which the
BBC broadcast. See Asa Briggs, The Golden Age of Wircless (London: Oxford
University Press, 1965), pp. 398-406.

12. UNESCO, op. cit., p. 219. .

13. “The History of the U.A.R....,” p. 64. When the government na-
tionalized the Marconi facility it provided that Marcon’ would be compen-
sated for lost revenue because of carly contract termination, that it would
pay the station’s forecign director untii the original 1949 contract ended, and
that local personnel would continue to work under tiie conditions under
which they were hired by Marconi.

14. “What Do You Know .. .?” p. 63.

15. ““The History of the U.A.R ., . " p. 65.

16. “The A.R.E. Broadcasting in Bncf " mimecgraphed (Cairo: Egyptmn
Radio-TV Federation, n.d.), p. 1.

17. The number of transmission hours, the number of transmitters and
whether a short-wave transmitter existed prior to the revolution differ de-
pending on which source is consulted. The following sources do not agree on

32



s : T DOTXZLAS A.BOYD

o L oWe: oles Lo, E;veo oo dwiom ga T onomic Anclysis
{_onc-.. - oré Unaversity Pres, 577 p. 2i6: 1™ .58CO, Press, Fiim,
Radiz " _NESCO, 1948), p 218, .01 Wilson e ond, Television.: A
Worle w (SrTecuse, Neo o York Syre | niver P . 1966), p.1<7.

Offici. - zyptzr publications agrere tho . - o.: Mars - ey have introduced
+ sho— - e L-acmsmitter imto Egvopt it .. - operzine by the end of World
war 7 zvd thr-cfore the 2952 medivy oo+ trans awer is given at
79 . ums. o is was affirmed by ro.. . unginesrs with vnom I talked in

o 1274

8. 1-Carki :ii-Kashizn, Chairr .u. deast Voo ¢ werimy Sectien, Egvp-
g TV § oederztion, persoiad s v, Gy Aue wn 16, 19740 Mr.,

coarowas sent te che ULS. to rec, saiming o th: astallation of the

- Jamal Ab-dul Masser. Lgor!s L Son: Tae T . o shy of the Re-

volu. - {Varzton, D.Coo Fublic Affarr Press, 16 .8 -111.

20 ¢ . ..rzinct et comprer ensive citseussion . bross in Egypt see
Adn:  udmoe , “Government cJontre. . che Prec. 5 tw United Aoz
Repw ....") ualism Ouarterly, £9:340 (Summe 1672, B

2. ¢ Cho s You mnow ... ? 7 p. 6+

27 . fter ine undor was dissoled i 81 Egy - Lapt Ve name Unitex

Arab lzpublic by which it was knowr v zfter Noooo
Arab ‘epubuic of Egyr (A.R.E.).
2% “WrioDe You now...?” p.6-

s derzch, Itis mow toe

24 In wonslating ¢ name o the by ptar or .iciiling organization
from Arabic to Englih the word Fed =~ m ¢ in.en cun be used. I hases
chose: to use Federatur: because itap.c: o1 arez~ed by those officials
with . hom | have talked.

25 The rninistry has since be=n renam d v Misstry of Information.
According tc an official of the Arab States 3re: _castizz Union, the decisior,
to change the name came from rmembers ¢ ¥ th - Aren League who believ=d
that the previous nare provided an inaccurate wzseripion of the ministr- s
function. Salah Abde Kader, Secretary Generz.. Azab States Broadcasting
Unior: , personal interview, Cairo, August 12, 197-.

24 . Egvpt is n example of a developing « ;unc plagued by problems wxth
the purchase of -zquipment and spare parts deczuse {orsign exchange was in
shor- zupply. Ttz Federation now may use som: of the foreign exchange it
recei~=s from the sale of progra=:s to other countrier to buy equipment &nd
suppt. =s. - :

27, “Text of the Presidential Decree on the Lzw ‘Concerning Establishment
of th:+ Radio and Television Federation,” Arab Browdcasts (August 1976), pp.
50-1. wrans. Fatma Barrada. .

2% The history of the faciliti=s was gathered from several sources during
July and-August. 1974, e.g. the El-Kashlan interview, op. cit., and Rokiz
Mus-afa Kamel ar.d Saber Abdul Halim: . broadcast facilities 'c‘-ng'inccrs, person-
alir erview, Cairc . Augusz 6, 1€ 74,

<t . “What Do YouKnow.. " p.75.

O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:



O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

T -tem Rac 3

B 1 T aTvis v

CEkGarn zih 1, the Chzirman of 2 ¥ 5 Hroadcast -nczneering
Serrne | wna .. lrarusmitzer site during the britizh sttack, In .dd.ition to
W Sewmziiiez oo of sotes, Egypt ceported!s  had  ssuablished . : iczst one
clem soemine v asmtter oy 1958 Swe “Voio of Vo om,” Tow , LJarch 3.
1

< n. 95

- A

ldmuscd i Lrcaner, “Rursl Com— sy el b Lad Atti-

cn 1975

tur . . the M i - Fast,” Xura! Soc: 'Il)g)', L
23 TINESC ‘ A mendeations (Paris: 1
~3...athle . Looal - oreign Broadeast . Aathion N ccire (dzoson Of-

fic . purson: te author, Washingteo.. . L Aprii -0 1974

i The g baibly came Zrom th: . HC vl tmewr (D for it

.qe services, ““This is -

sizasting in Brief,” p. 2.

thie broadeasting s 0 uch ermdic zTe sum-

zzar., Chairman of .. adc sstin: baadio-T™

Fe. wravion, §- wzrview | Cairo, August Q-

4.~ The zdcaszing in Brief,” ¢ . Abeosl N e dahmo,
Jrerozrae Cobtie, s ~azeares amd S:atistics. | o Crarview ,Lro, August

The :
Tootatier
pliro ko Me

w. .. " p.68.
.uniezss Consultants, Beirut cmnen. YA Seven-Da
=y Conducted on Belall » ¢ ‘iask -mnite Hroaden
- ez City of Rivadh,” nd.. . 5
Uinite 7 ©ates [riirmation Agenc., YMedh Gibitsand VOA [istern
srain,” RALT4, Ma U 18 T4, pl 2
srief, p. 3.
ML - Hater, In“ormation and : “ab Cause {-.ond:
Loncmans Greue, Lo, 1974 po 67,
4< There ar oisvemni refwrences to the “radio he o o7 in Middle Zasier
literanure. See  for emzamople, formrer ULS. Aanbassadc aldernar j. Gallrman
frag noer Govoval Nu— CBttimeoré: The Johns H o skins Press, 196+, pp.
50-7. Lieut. Gznerai =3z ,..om (lubb, who was dism.ssec by King Hussein a:
Commander o: the Legion in 1656, believer hat his dismissal was
~zoed in pa by Epyrmdon radio atezcks which stz g in late 1955, Lieut.
szeral Bir Jooon Glubbk: mersormal Ietter to the auth or, | sussex, England, April
171973, p. 4.
5. BBC. Scommar f World Broad-asts,No, 24:00.) 4y 9,1967, p. AG.
46, Muswr=a Amr. Dditor, A8 Akber Al-You . :em 5nal interview, Cairo,
August 12,177
47. "W Do Yer coow. P p 6
48. Chusler lssawl, seopt an Hevolu o . 2 wor “nalvy.. (London:
Oxford Uni resite Press, 1963), 0. 217
45 Wil Do You now ... ?" y. 69 Tor o iscussion of .rab media
during =z 967 anue +-73 Middle Eas oosee Wiam A, Loagh, “Arab
Medio amd Zolidies i
2% UGIR  Samyees 1670,

‘

“r

Sng mire Octobes &7 7 iddle E. Journal,



refy
12. 1t

ar Gemerrzl for

50. Harry Tamner, “Egvi s
indicates..” Ner York Times, .

51. Miohamr :d Sharf, Dire
Zigyptian Radic 'V Federat:on

52. “Niedia ! abits and VO£

- - 33, Fawzia / .-Mowaled, Di:

Cadro, August 1, 1974, °

54. A study published in |
cio, wers ha mg an impact on Ep .
flirabayash? anc. M. Fathalla E: rhitib. AT
ness in the Villiges of Egypt,”” Puslic .
1958,

55. Al-Mowzied interview.

56 ““A.F.E. 3roadcastngir B -f,” -

sptemt
aersor. JAtEr
Astenini

tor of

BEEIEE VTN

57. ohamred Shaban, Chiir wan T
sraticn, person! intervicw, Cal: TR

3

5& . “Broadcusting in Brief,

58, Shal: i temview.

6{:. "What "o You Know .. = p. ¢

€. United States Informat on Ag-
dien -« Esumates for Ezvpe 197+ 7 E-:

6.... A. Nzhros inters<ew.

€%, “Brozdcasting in Brief,'” .. 3.

[N

What [o You Fonow . . |
e, The dailly sc

-

heciule of European o

Engdsti-languess paper in Cairo. See.
granus,”” The Fowpiian Gasetle, .

6. “Whe . Do You Know . .

€7.0bxd.. . 70,

68. Ihud.

69. Shaba- interview.

70. Mahrms ‘mterview.

71. “Whz: D You Know . ..

72. “Voice oof Venom,” sug-~ . 0. 36.

73. United States Informa .-
“Intsrnational Radio Broadca:iur ;@ of th-
Note 32-60. July' 1, 1%m0, p.!

74. Sh.a-” intervica |

735, Umnied States Infor—.i. un
“U.ALFL Reorgaizizes and D

“p T

2 p. 78

Une

Jegenoy

vices,” Research Note 2151, oy, 2 20, 1961, ¢
76. fbid.
77.14d., pp. 2,4 (Table 1-
78. [l=mald R. Brown<«. i

w Sydnzw W, Head 1L

miverr=v Press, 1974 1. 136

Cm

(Wh}

O

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:

o 'rtari('rl}'.

Tee .o Researc, "

aust 8 7

off

DYUGLAS A. BOYD

sice of Pauzsitine Broadecasts Is
"5, p-3.

oreign-Lumruzge Programzng.
w, Cairo, mgust i, 1074

. 2.
Program. o ersonzl intenzw,

;at mass cnedia, partices v
imal villagen . See Gordosn
ication and Political Ao
TINILSBT-€5 (- ull

Broadcasting, Ructio-TV Fed-
74,

ber 12,1975, p. 5.

v broadewsts s ariated in the

.. mple, “Eurcpesn Radio Fro-

Azenc., Office of Rescarch and Anabysis,
:ed Arab Rz ublic,” Ras warch

e of Research anct Analysis.
is Iraernatonal Fadie Broadcasting Ser

1.

i Broxwszasts to African 4udienees”
Aifrice (Philadelphim: Temmnle



Egyptuan Radio \ 33

79. United States Information Agency, Cifice of Rcsca:cn arl Ami .1]) sis,
“UAR Broadcasting,” Research Nots 19-61, - mgust 8, 1951, ».

80. *“U.A.R. Reorganizes and Inczeases ... . p. 4 (Tabie I ). :

81. World Radio & TV Handbock (Hvidovre, Denmarli: Eillbuia=d Publica-
tions, 1874}, pp. 121-2. Also Sharf interview. :

82. British Brcadcasting Corporation, Bf(0 :fandbowk 1977 (London:
British Broadcasting Corporaticn, 1974), p. 72

83. Sharf interviiew.

84. Shaban interview.

85. United States Information Aw-ncy, Office of Researcn, ™ v QA-LAAP
Audience Estimates for Kuwait 1974," E-7.75, Jure 15,1975 p. 1o,

86. Ibrahim Abu-Lugzhod, "“The Mass Media and Zgyv pt..;m Village Life,”
Soctal Forces, 42:57-104 (Cctober, 1963), .
87. Mohamed Heikal, T Cairo Doci.~emts (New Yerk: Doubleday &
Compary, Inc.. 1973), p. 173.

88. foid., p. 1.

s
an

ERIC

Aruitoxt provided by Eic:



