
DOCUMENT RESUME

ED 096 679 CS 201 571

AUTHOR Scotton, James F.
TITLE Kenya's Maligned African Press: A Reassessment.
PUB DATE Aug 74
NOTE 35p.; Paper presented at the Annual Meeting of the

Association for Education in Journalism (57th, San
Diego, California, August 18-21, 1974)

EDRS PRICE MF-$0.75 HC-$1.85 PLUS POSTAGE
DESCRIPTORS *African Histcry; Censorship; Colonialism; Content

Analysis; *Freedom of Speech; *Government Role;
Higher Education; *Journalism; *Newspapers; Press
Opinion; Standards

:nENTIFIERS *Kenya

AeSTRACT
Kenya's dozen or more newspapers and 50 news sheets

anted and published by Africans in the turbulent 1945-52
preindependence period were condemned as irresponsible, inflammatory,
antivhite, and seditious by the Kenya colonial government, and this
characterization has been accepted by many scholars and journalists,
including Africans. There is substantial evidence to show that the
newspapers and even the mimeographed news sheets continued to argue
for redress of specific African grievances as well as for changes in
social, economic, and political policies with responsible arguments
and in moderate language up until the Emergency Declaration
proscribed the African publications in October of 1952. This
reassessment of Kenya's African press is based in part on examination
of government records and interviews with some African journalists of
the period under study. The primary sources are clippings and tear
sheets from the African press collected by Kenya's Criminal
Investigation Division. The material, along with comments by colonial
officials at the time, shows that the African press of Kenya was by
any reasonable standard responsible and moderate much of the time.
(Author/RB)



.41 S PEPAR :MEN? OF HEALTH
EDUCATION ti *6 LFARE
NA TitNAL INISTiTuT OF

EDUCATION- DC, Vt..' kEPQC
t t.t.tnYt c t Q,Oitt k 16,(,AN %

% T PO IE h Cu CAP 1. Ch'.. %I QEPi4E
Oc

D % c. 'C

Kenya's Maligned African Press: A Reassessment

James F. Scotton
.

York College, City University of New York
Pennsylvania State University

A quarter of a century after the United Nations called

freedom of information "the touchstone of all the freedoms

to which the United Nations is dedicated, "1
there are still

many restrictions on the flow of information in Africa. There

is, for example, little freedom for the press of Africa, espe-
cially if that freedom is defined as the riaht to report on and

criticize government without fear of official reprisals.
2

Some

have suggested that the mass media, the information source for

an increasing number of people in an urbanizing continent, will

be allowed more freedom in later stages of development at some

unspecified date.3 Freedom of expression in Africa, they say,

will have to wait for political stability and economic oppor-

tunity plus some nongovernment resources adequate to support news-

papers.
4

One can argue that at the present stage of development the

primary role of the African mass media is to act as an agent of

government policy. However, some extend the argument to the point

of suggesting that the Western concept of a free press is culture

bound and not applicable to the African situation.
5

To reject
1.;) "western" ideas favoring an unrestricted flow of information via the

spoken ano written word leads to some serious problems for those
Ify

supporting a substantial role for the mass media in the developing
t./

areas. It makes it difficult to defend such widely held assumptions



2-Scotton-Kenya press

that knowledge is better than ignorance and that to participate

actively in one's nation is better than to be isolated from it.6

However, putting aside such philosophical disputes as beyond

the scope of this paper, we still would point out that the Western

notion of a press free to report on and criticize the government

has existed in some parts of Africa for a century. In the former

British colonies of both East and West Africa decades before in-

dependence African editors considered it proper and indeed patriotic

to state their views on public issues even if those views were
7

opposed by the government.

Several studies of the African press of British West Africa

have been published and it is prominently mentioned in some of

the histories of the area. The African newspapers of British

West Africa have also become an important source for researchers. 8

For East Africa, however, there have been no important published

studies of the pre-independence African press of Kenya, Tanganyika

and Uganda, and standard books on the history and politics of the

area barely mention it. 9
The African newspapers of East Africa

have not been an important source for researchers and even those

writing about them have had to depend almost entirely on secondary

sources.

There are two apparent reasons why the African press of East

Africa has been neglected. First, unlike the African press of

British West Africa, which was in English, 10 the African press

of East Africa was almost entirely in vernacular languages, mainly

Swahili, Kikuyu and Luganda. Those writing about East Africa were



3-Scotton-Kenya press

Europeans and Americans and few of them could read those African

languages very well. The second reason for the neglect of the

pre-independence African newspapers has been their unavailability.

For varying reasons, no one kept copies of them for very long.

African editors had neither the time nor the inclination to think

about history as they struggled to publish newspapers without cap-

ital, equipment or training. 11
Libraries, run by Europeans, did

not collect the African newspapers or news sheets. 12 Also, for

Africans it was dangerous to be caught with a copy of many of

these papers since they were frequently proscribed. When the 1952

Emergency was declared in Kenya, persons possessing copies of pro-

scribed African newspapers and news sheets were subject to jail

penalties even if the publications were dated before the Emergency. 13

Despite this lack of original sources or perhaps because of it

the view that the African press of pre-Independence Kenya was almost

totally irresponsible and subversive has been gradually accepted.

Hachten, who has written extensively on the African press, quotes a

1954 article in a British magazine in stating:

In 1945 Henry Mworia started Mumenyereri, the first
of a number of African papers that developed in the
post war years largely as outlets for the political
and economic grievances of the energetic Kikuyus. Bythe time of the Mau Mau Emergency there were about forty
of these "violently written papers, mainly in Kikuyu,
mainly mineographed, mostly highly seditiofl and taking
a bitterly anti-White, 'Quit Kenya' line."'

A 1956 study by Kitchen stated that Kenya'a African press "has con-

sisted almost exclusively of, on the one hand, extremist news sheets

15and, on the other, of government and missionary sponsored papers ..."



4-Scotton-Kenya press

Lord Halley in his African survey said without qualification

that the Kikuyu news sheets "were bitterly racia1,16 failing

to distinguish them from the more moderate Kikuyu newspapers.

An exception was Rosberg and Nottingham's study of the Mau
Mau, a sympathetic account of the Kenya nationalist movement

which called the African newspapers "nationalist and rw, tant
in outlook."17 Like the other studies and surveys, the cs did

not cite any African newspapers as original sources i:. Lheir

brief two-page report on this African press.

Almost all of the studies agree that Kenya's African press
had a role, perhaps a decisive one, in the nationalist movement.

18

But almost all are also willing to accept the view that this press

was usually irresponsible, sometimes violent, and frequently sedi-
tious. The only published study of this African press which did

examine material from the newspapers themselves supported this
view. This was Corfield's study of the Mau Mau, which was spon-
sored by the British Colonial Office. Corfield said the African
press of Kenya between the end of World War II and the 1952 Emer-

gency Declaration published a "torrent of subversion" and was con-

stantly attacking the government and Europeans. 19 Not surprising-
ly, he was able to quote numerous colonial officials who agreed
with him. While those writing about the Kenya African press of

this period may suspect Corfield's views to be biased, they have

presented little or no evidence to suggest they should be recon-
sidered.

This paper will attempt to show that there should be a re-

eval..hation of the African press of pre-Independence Kenya. It



5-Scotton-Kenya press

will not argue that this press did not present anti-government

and anti-European material, including some clearly subversive

articles, since even Kenya's African leaders of the period have

admitted that it did. 20
However, there is a substantial amount

of evidence to show that some of the African press was, even

at its worst in the eyes of colonial officials, asking for

reasonable reforms and supporting gradual rather than violent

change much of the time. Some of this evidence can be found in

Corfield's report itself when he complains that Kenya's Attorney

General frequently refused requests to prosecute African pub-

lishers and editor.l.
21

Official records also show that some

colonial officials thought most African editors held cooperative

attitudes toward the government and were doing a reasonable job

considering their lack of training and other problems. 22 A former

Kenya Supreme Court Justice has also suggested that in many in-

stances the African newspapers were no more seditious than the

European newspapers of the time in Kenya, but colonial officials

ignored transgressions by the latter.23

All this, howevc:, is secondary evidence. The primary evidence

to support the argument that a responsible African press existed

in Kenya in the pre-independence perioc' will be material published

in the African newspapers themselves. As we have said, almost all

ct.,pies of these newspapers have disappeared However, the Kenya

National Archives do contain a collection of what we can assume

Kenya colonial officials considered examples of irresponsible,

violent and seditious material in these newspapers between 1945

and 1952, when almost all of them were banned. The Archives have



6-Scotton-Kenya press

files of clippings from these newspapers forwarded by the Criminal

Investigation Division to the Chief Native Commissioner. 24 The

clippings were usually accompanied by a translation and comments

by various officials were frequently added. The clippings and

comments show clearly what material in the African press most

disturbed colonial authorities. However, the material also sug-

gests that by any reasonable standard the African press of Kenya

was not totally irresponsible and seditious. 25 Kenya's African

newspapers did frequently criticize the colonial government and

the colony's European minority, but the critical articles, letters

and editorials which tha CID collected were often based on facts

and presented in moderate language. 26

Before the sudden appearance after World War II of a dozen or

more newspapers in Kenya, there had hardly been any independent

African press at all in the colony. The dominant newspaper since

the early years of the century had been the English-language

East African Standard, a strong supporter of settler rule. In

1940 the Standard took over from the government publication of a

popular Swahili weekly, Baraza (Council). Needless to say, Baraza

was a consistent supporter of the colonial government. There were

a few small Asian newspapers, the most important being the Kenya

Daily Mail at Mombasa. The missions published some African-

language monthlies, but there had been few attempts before 1945

by Africans to start their own publications. In 1921 Harry Thukla

published a few issues of a Swahili news sheet called Tangazo (News)

with the help of an Asian printer in Nairobi, but the effort ended



7-Scotton-Kenya press

when Thuku wound up in jail and the printer was forced into

bankruptcy. 27
The Kikuyu Central Association published the

monthly Mwigwithania (The Reconciler) sporadically in the 1920s

and 1930s and at one time its editor was Jomo Kenyatta. 28 The

paper was banned by colonial authorities at the beginning of

World War II. A Luo Magazine appeared for a time in Nairobi

and there were some other Luo and English publications appearing

in the late 1930s around Kisumu in Western Kenya but no in-

dependent African publication of vide circulation and political or

social importance appeared in Kenya until near the end of World

War II.

The first of these post-war African newspapers was probably

Mumenyereri (He Who Looks After), started as a monthly Kikuyu pam-
29

phlet in May, 1945. Editor and publisher was Henry Muoria, a

former locomotive driver, who had the help of his wife and used

the press of Asian publisher G. L. Vidyarthi. Over the next

seven years Mumenyereri grew to become the best known African

weekly in Kenya with a circulation of 10,000 and sometimes higher.

At one time Muoria had four employees and his own press to publish

Mumenyereri, called by many "the paper of Kikuyu patriotism.""

Other African newspapers appearing about the same time in

Kenya were Sauti ya Mwafrika (Voice of the African), the official

paper of the Kenya African Union, which supported Jomo Kenyatta; Ramogi

(News), a Luo weekly bas3d in Nairobi but circulating widely in

Western Kenya; The Nyanza Times, a Luo periodical published spo-

radically at Kisumu; Mwalimu (Teacher), a Swahili newspaper edited



8-Scotton-Kenya press

by Francis Khamisi, probably the most experienced of the African

journalists; Radio Posta (Radio Post), an anti-Kenyatta paper

produced by W. W. Awori, and Uhuru Wa Africa (Freedom for Africa),

a Swahili paper published by Kamba leader Paul Ngei and considered

by some to be the most radical of the independent African pub-
31

lications.

The African newspapers had constant financial problems and

difficulty finding responsible distribution agents and printers

they could afford. At one time almost all of them were printed

on an old Nairobi hand press bought by Oginga Odinga from the

Asian Daily Chronicle. However, many of these newspapers had

circulations in the thousands and the news and ideas they pre-

sented circulated widely and rapidly throughout Kenya's African

society. One former assistant editor of Mumenyereri, now doing

church work in Kenya, said a single issue of one of these African

papers was often read by one African to dozens of illiterate

villagers.32

What was in these African newspapers which caused 'such concern

to colonial authorities in Kenya? The Criminal Investigation Di-

vision files showed there was considerable attention given to spe-

cific African grievances in the lengthy letter columns. Writers

complained about such general problems in African society as loafing

on the job, gambling, prostitution, liquor selling and criminal

activity. But there were also complaints about what was seen as

government mistreatment. In April, 1948, Mumenyereri published

a letter from a woman who said she had waited many hours before



9-Scotton-Kenya press

being treated at a public clinic. Along with the clipping was

a memorandum from an official stating that the complaint was

"in the main justified."33 Another Mumenyereri letter was from

an African woman who complained that she had received only $200

from the government after her husband, a civil servant, was

killed in a road accident. Replying to an inquiry from Nairobi,

the Provincial Commissioner wrote that the man had no insurance,

was killed off duty, and the payment was made "ex gratia."34

Even some African complaints against individual Europeans could

find official support if an African newspaper brought it to the

attention of the government. In July, 1948, Mumenyereri reported

that an African girl had been severely injured by a European's

dog. A police investigation confirmed the report and the govern-

ment was preparing to prosecute.35

Mumenyereri, then, was playing the traditional newspaper role

of bringing its readers' grievances to the attention of government.

Baraza, the Swahili weekly published by the Standard, believed it
had a different role. Letters of complaint written by Africans to

Baraza were forwarded to the Chief Native Commissioner, although

the writer's name was deleted. When the government's reply to the

letter was in hand, Baraza's editor then c-Dnsidered publishing

"a watered down" version along with "the facts" provided by the

government. 36
Baraza published only a few such letters. George

Kinnear, an executive of the Standard Company, wrote to Chief

Native Commissioner Eric St. A. Davies: "I hesitate to publish

letters of complaint from Africans if they seem intended to keep



10-Scotton-Kenya press

the pot boiling or stir up fresh trouble." 37

Just how closely the Baraza editors and Kenya government

official!: worked together is suggested by one incident. In 1947
the East African Standard reported that the Kenya High Court

had ruled that Africans could hold peaceful meetings without
the permission of their chiefs, usually conservative Africans
who owed their positions to Colonial authorities. A week later

Baraza editor J. MacDowall Wilson wrote to the Chief Native

Commissioner asking if his paper should publish a similar report.

Wilson noted that an unidentified government official had asked
him "to suppress the report" and that he was seeking clarification.
There is no record of a reply to Wilson.

38

Articles which rarely if ever appeared in the European-controlled
press of Kenya and which greatly disturbed government authorities
when they were published in the African newspapers were those
touching on racial discrimination. African editors soon learned,

however, that they could safely write about it if they did ilot

relate it to the situation in Kenya. Sauti ya Mwafrika published
numerous accounts of racial discrimination in the United States
and commented that European discrimination against the African
was a major cause of racial hatred. 39 An African girl who visited

40South Africa wrote that all jobs were reserved for Furopeans.
In September, 1948, Radio Posta reported the shooting of a Negro
boy in the United States and commented that the policeman involved
would probably go unpunished because white juries allowed such



11-Scotton-Kenya press

shootings. Kenya's Director of Security and Intelligence asked

the Attorney General if the paper could be pros4cuted, but there

is no record of any prosecution or even a replY4.
1

Nationalist movements in other parts of Africa were reported on

in Kenya's African press and many of these stories were collected by
the CID. Mumenyereri, Sauti ya Mwafrika and other papers began making

comparisons with Kenya, prompting the Director of Security to ask

again about the possibility of prosecution but no action was taken by

the Attorney General.

One reason Kenya officials were particularly alert for references

to individuals and groups overseas is that many of them were convinced

that "agitators," particularly Communists, were causing most of the

trouble between Africans and Furopeans in the colony. The Daily

111Lanicaa, a Nairobi paper edited by a young Asian named Pio Pinto,

cause a flurry among colonial officials when it suggested that

communism might offer an alternative to Africans burdened by colonial

rule.
4 3

Another Chronicle, article disturbing, to the British reported

the failure of the huge peanut growing scheme in neighboring TangLnyika.

Kenya's Director of Security reported that it had been written by

the propaganda department of the Communist Party in London44 The

British suspected that radical young Asians in Kenya were links

between Moscow and African nationalists.

African newspapers, according to the CID evidence, showed little

interest in communism. Stated a Itugrzygurj.. editorial in May, 1948:

"There are very few Africans in the country who know anything about

Russian rule; therefore, it is not fair that Africans should be

alleged to have an idea of a people from another country about which



12-Scotton-Kenya press

very little is known by them...Poverty is the cause of agitation...

When people ask for better housing, it is because they need it. Is
45

that communism?" In another editorial a few months later Mumenyereri

warned its readers to avoid communism since it would only lead
them to greater troubles 46

Kenya's African newspapers were, of course, directly linked with

the nationalist movement. Santi ya mwafrika was the spokesman for

Kenyatta's Kenya African Nationalist Union, Bamnifi.was Luo leader

Odinga's newspaper, Qhuru Wa Afrika was controlled by Kamba leader

Ngei and Radio Posta was at one time the paper of those opposing

Kenyatta's leadership. The British also suspected that Mumenyereri

was the headquarters of those trying to revive the banned Kikuyu
47Central Association to counter Kenyatta's growing influence.

However, despite these ties with Kenya's nationalist movement, the

African press remained essentially a press of protest rather than

nationalism. One reason may be that Kenya's nationalist movements

were not well enough organized or financed to make serious use of

the African press and didn't think it was very important since most
48of their followers were illiterate. In any case, most of the

material which the CID considered subversive enough to clip and

forward involved attempts by Africans to obtain redress of economic,

social and political grievances.

One of the major grievances was the rigid control of the African

chiefs, particularly in the large Kikuyu tribe which dominated the

Nairobi area. Kenya's African press frequently complained that the



13-Scotton-Kenya press

chiefs were arbitrary and deaf to advice or complaints. The African

press campaigned vigorously for repeal of the ordinance which prohib-

ited public meetings without the chief's permission and favored

more popular control of the chiefs. "We the public demand the power

to remove any chief who becomes unpopular," wrote an African in a
49

letter to Mumenyereri. A frequent target was Senior Kikuyu Chief

Kungu Waruhiu, a loyal supporter of British policies from the time

he assumed office in 1929. After one Mumenyereri attack on Waruhiu

the European District Officer at Kiambu urged the "strongest possible

action" against anyone who could be charged with libeling the Chief.

The District Officer wrote that Waruhiu's "outspoken advocation of

co-operation between Europeans and Africans is being used as a source

of agitation against him. .50
The Chief Native Commissioner saw no

grounds for action, but a sedition charge was brought when ZumejayAraLL

claimed that Africans had to bribe chiefs in order to get their cases

reported favorably to the District Officer. After the paper printed
51an apology, the action was dropped.

Some of the African grievances published in the African press

went to the basic issue of the European position in Kenya, of course.

And the most important grievance in the eyes of the Africans was

European occupation of their land, land needed for an expanding

African population. Radio Posta charged that the Europeans had

tricked the Africans and stolen their land. "For how many cents did

Lord Delamere buy one acre?" the newspaper asked in an editorial.

"And how much money did he get from it ...?
.52

Mumenyereri attacked

aa East African Standard report that everywhere the Chief Native



14-Scotton-Kenya press

Commissioner went on a tour the Africans asked for more European
settlers. "This is untrue," said Mumenyereri, "our land here is too
small and we would not like mere Europeans to come here." 53

Even
wathinmajgukinv, a Catholic mission paper, agreed that the Africans

needed more land 54
Hindi ya Gikuyu (People of Kikuyu) said, "The

British took our land by force and we shall never recognize their
55ownership of a single piece of land in Kikuyu country."

"I dislike this article intensely," Chief Native Commissioner
P. Wyn Harris wrote to the Attorney General. But Harris said the
land issue was so inflammatory among all the Kikuyu that he did not
recommend that any action be taken against the paper5.6 During the
entire 1945-1952 period no legal action was taken against any African

publication for comments on the land issue despite numerous bitter

articles clipped by the CID. After one article on the Olengurone

land dispute, in which 12,000 Kikuyu were forced to move, Mumenyereri
editor Henry Muoria was called to the Attorney General's office and
told, "I am not threatening you or stopping you from following your
creeds or opinions concerning the Africans, but if you write such news

57again you will go to prison or be deported."

In their dealings with the African newspapers, British officials
were usually careful to observe the legal technicalities. Several
African editors who escaped prosecution for sedition were fined for

not registering their papers properly, for example. When Mumenyereri

published a letter calling on Africans to refuse to do the required
annual road work for their chiefs, the paper escaped with a warning
but the letter writer was prosecuted because it was discovered he



15-Scotton-Kenya press

58
belonged to the banned Kikuyu Central Association. The one time

Mumenyereri's editor was prosecuted for seditious publication care

when Muoria reported that four striking Africans had been shot by

European police at a factory at Lar.i. In fact, only three Africans

had been killed and by African police, not Europeans. muoria was

fined $70 and sentenced to six months in prison but the term was
59

considerably reduced and it is not clear if he ever served it.

Muoria's account of how he got the story about the Lari shootings

shows just how irresponsible African editors sometimes were. Muoria

said he got the information from his "correspondent," but admitted

he had never met the correspondent until he showed up at the paper

with the account of the shooting. "I simply thouaht that it was

big news fit to be published and did not enquire whether it was

seditious or not," said Muoria." Such attitudes were freauentl

found in African editors and suggested how desperate they were for

news and how ill-equipped they were to get it. Fven though they

were critical of the Kenya government in almost every issue, one

report found that most of the African editors published about an per

cent of the government's press releases.61

Kenya's African press has been accused of preaching violence

and hatred of Europeans.62 This is not supported by the CID material

from the African newspapers although some of the mimeographed Kikuyu

news sheets which appeared later were more extreme. Kenya officials

also believe that many articles and editorials tended to incite anti-

European violence. For example, in 1948 Mumenyereri published a letter

which charged that Kikuyu women forced to work on land conservation

projects were having miscarriages and fleeing to Nairobi to become

prostitutes. Kenya's Director of Security asked that the newspaper



16-Scotton-Kenya press

be prosecuted on the grounds that it was inciting violence, but no
63action was taken. Another Mumenyereri article which the CID objected

to on the same grounds was a parable, written by Muoria's wife, which
64told of God rescuing an African being mistreated by a European. Now-

ever, Mumenyereri frequently warned against violence and said the

government would treat the Africans fairly in the end. The paper told

African squatters occupyina a European farm in 1948 to "take these
65

matters before the government." "The duty of the African Association
66is to seek justice without disturbance," an editorial said. As late

as 1950 Mumenyereri warned its readers not to he misled into rash

action by false rumors that Nairobi's expansion would require more
.6

Kikuyu lana.
7

As early as 1947 colonial officials in Kenya, including the

Chief Native Commissioner, were warning that the African press was

promoting agitation and it could lead to bloodshed.
68

Yet, the African

newspapers most widely read continued to preach moderation, calling

for gradual and non-violent change. An illustration of this is the

reaction of Mumenyereri, Ramogi and Radio Posta to a speech by

Governor Sir Philip Mitchel in October, 1947. Addressing a meeting

of Kikuyu chiefs, Mitchell said bluntly that the Europeans were in

Kenya to stay and the Kikuyu must make do with the land they had.

Mitchell said it was Kikuyu population growth and not the Furopeans

that had led to the land shortage. The Kikuyu were badly shaken by

Mitchell's speech, but the reaction of all three African newspapers

was in moderate language.



17-Scotton-Kenya press

Mumenvereri said the Governor's speech was "heartbreaking to all

Africans," but reiterated that the African was willing to work hard

and cooperate if only the European would allow him a fair chance.

Addressing Kenya's European settlers, a MUmenyerpri editorial said:

You will be surprised to see what we shall be in 50
years to come, if you do not oppress Agikuyu by hindering
them in education, stopping their trade and by depriving
them of their pieces of land. The Agikuyu...do not want
to feel they are below the white man or Indians, we want
to be like them and we know that the only way to get to
this stage is to have wisdom and money and to work hard
with our hands. Give us the chance to make an effort
because most of the Africans we see with motor cars and
store buildings have not achieved their gains by the
money earned from Europeans but from their trading business
and from their shambas. 69

Barsop the most important of the non-Kikuyu vernacular news-

papers, disputed the claims of Mitchell and other Europeans that they

had brought only benefits to the African. Said Ramngi:

When he compares those good old days with the present
unsettled conditions no doubt Governor Mitchell and all those
old bwanas who are still alive must feel uneasy. But whatever
feelings the white master may have toward the black underdog,
he must understand that it was these very same people who dis-
rupted our discipline and morals and failed to substitute a
better code of behavior. They no doubt brought us education
and taught us to live in clean and hygenic conditions. Yet
they refused to pay us wages which would enable us to live up
to the standards they taught us. They brought us a religion
which teaches equality in the eyes of God, yet in practice they
treat us as inferiors. 70

Radio Posta, the Swahili weekly, attacXed Mitchell's contention

that unrest among Kikuyus was the work of agitators. Following the

Mitchell speech an editorial asked:



l8-Scotton-Kenya press

Who are more anxious that the African gets a fair deal
from the Government and enjoys the same rights like other
citizens in this country than the so-called agitators?
Why is all that they say in public meetings called Utopia?
And what is this Utopia? What our politicians are struggling
for are some of these: a common law for all citizens, equal
opportunities in education, social and economic services for
their people, equal representation of the African in public 71
bodies, medical services, etc., etc. Now is all this Utopia?

Despite African disappointment over the attitude of Kenya

officials, the CID files indicate the vernacular press remained

remarkably free of any calls for drastic action before 1950. There

was instead great stress on education as the answer. One letter in

Mumenyereri said education must "enable us to get back our land of

which we were robbed by the white community, the land given to us

by Mr. Gikuyu. Education is the spear and the shield of the country."72

In Kikuyu country an extensive system of independent schools was

started, funds were collected to send young Africans overseas to

study, and plans were made for a Kikuyu college at Fort Hall. Learning

of the Court of International Justice, Mumenyereri urged the Kikuyu

on to greater educational efforts. Said an editorial, "When we black

people become well-educated, and have our lawyers and magistrates,

we shall forward the case of our lands, which were robbed from us by
73

the British."

By late 1947 Kenya's Chief Native Commissioner decided that some

action had to be taken to counter the growing influence of the African

press. "If we are to avoid trouble, we have got to figh- this delib-

erate attempt to drive a wedge between the African peoples and the

74
Europeans in this country," he wrote. With the Attorney General



19-Scotton-Kenya press

continuing to show reluctance to prosecute the African press, the

Kenya government decided to publish its own vernacular newspapers

to compete with it. Four government vernacular newspapers were

planned and the first, the Kikuyu-language Mucemanio (News), finally

appeared in June, 1948. The District Welfare Officer at Fort Hall,

in the heart of Kikuyu country, reported African reaction to be "100
75

per cent NIL because the paper is dead, completely dead." Numerous

suggestions to improve Mucemanio were made, including one that it

print some "responsible criticism" of the government, but by the end

of the year it ceased publication and the other proposed government

papers never were started.

With the failure of its vernacular press scheme the Kenya

government sought new ways to control the African press. In June,

1950, the Kenya Legislature amended the Penal Code to give the

government power to seize presses used to print seditious literature.

Attorney General K.K. O'Connor said the law was needed "for in this

country certain not very well educated persons and Africans are being
76

seduced from their own way of life by an .sian brand of communism."

At this time almost all the African newspapers were being printed on

Asian-owned presses. When the new law went into effect, the Asian

printers either refused to publish the African newspapers or demanded

prices which the papers could not afford.



20-Scotton-Kenya press

"No law could have more effectively gaaaed the vernacular press,"

wrote the Daily Chronicle, "even though the law in question may have

been made with entirely different motives. To allow this state of
77

affairs to continue would be to defeat the end of democracy."

Mumenyereri, Ramoqi Radio Posta and even the Kenya African Nationalist

Union's Sauti va Mwafrika began to miss more publication dates and

produce smaller issues. Asian printers who would risk publishing the

African newspapers insisted that all questionable material be left

out. By January, 1951, Mumenyereri, Ramoqi and several smaller

vernacular newspapers were all being produced on an African-owned

single sheet, hand press described by one Kenya official as "practical-
78

ly worthless." The African editors had to spend much of their

time printing the papers at the rate of 60n sheets per hour, many

pages turning out "practically illeaible. 79 Total circulation of

of these newspapers, practically all that remained of the non-mimeo-

graphed independent African press, was down to 10,000 weekly.

One of the results of the new restrictions on the printed African

newspapers was the appearance of what Corfield described as a "rash

of small but intensely subversive news sheets,
80

most of them mimeo-

graphed and in Kikuyu. Among the most notorious, according to Corfield,

were Inoro ria Gikuyu, Wiyathi, Mugamho, Muramati, Wiyathi, Afrika

Mpya, Wihuge, Wasya wa Mukamba (a Kenya African Nationalist Union

publication), and Uhuru wa Mwafrika, one of several Swahili publi-

cations in Kenya to carry this name. A review of the CID translations

from these news sheets shows how broad was the official definition

of subversion.



21-Snotton-Kenya press

In October, 1952, just before the Emergency Declaration, the

Chief Native Commissioner sent to the Colonial Office in London "a

selection of the many near-seditious articles which have appeared
81recently in the various African newspapers. u The news sheet from

which the most articles were forwarded was Inoro ria Gikuvu (The

Sharpening Stone of the Kikuyu). A summary of the material is as

follows:

1. Editorial on "The Benefits of Self Government," which states,

"The Ghana experience proves that Africans can govern themselves.

Europeans are actually retarding progress by the African." (From

the issue of June 2, 1952)

2. Cartoon: European sitting at a table with a full plate telling

African with empty plate, "Your affairs have been under consideration

since 1920. You will be granted all your needs." (June 2, 1952)

3. Editorial which points out that in the proposed Central African

Federation Legislature Africans would have only six of 35 seats. In

the light of such facts, "Africans should doubt the possibility of

cooperation with Europeans." (June 23, 1952)

4. Editorial under the heading "Why Are People Deported?" It

protests the deportation of labor leaders Makhan Singh and Chege

Kibachia. "The system of deporting indigenous peoples by the ruling

race, due to the fact they are politically dangerous, is unjust. We

have learnt in history that is only those people who have the welfare

of their race at heart who are deported." (June 30, 1952)

5. Editorial on the arrival of Europeans in East Africa: "In one

hand they carried a Bible and in the other hand a gun with which they



22-Scotton-Kenya press

robbed the native of his land and cowed him...Let us be proud

that we are Africans and repay bad treatment with bad treatment and

good with good. They are few, we are many. They cannot continually

enslave us. Let us unite, fight for justice and against slavery. We

are Africans and Africa is ours." (July 14, 1952)

6. Editorial in response to an EaatkfrjszaEtsucLkul article on the

benefits of European leadership to Kenya: "It is useless to discuss

cooperation with the European. Let us first attain self-government,

and when the European begs for cooperation, it will be considered."

(July 14, 1952)

Under the Kenya Penal Code all of the above material from lacas_

ria Gikuyu could be held not only subversive but legally seditious.

For the Kenya Code defined sedition in terms of seditious intention,

which includes any attempt to "excite disaffection" against the

government or "promote feelings of and hostility between

different classes of the population of the Colony. "82
Under the Kenya

law mere publication of the offending matter was proof that the

publisher intended to incite violence. However, the Kenya Attorney

General, under pressure from the Colonial Office in London, only used

the sedition law nine times between 1945 and 1952, five times against

Asian newspapers and four times against African publications. Some of

the African cases did involve material which was clearly preaching

violence against the government and the European minority.

In 1950 J.C.K. Kamau, an editor of Hindi ya Gikuyu, was

sentenced to six months in prison after he published an editorial

which stated, "If we should want freedom, we must prepare ourselves



23-Scotton-Kenya press

83
to buy it with blood and monies." In another prosecution, the

editor of the mimeographed news sheet Muramati was fined $60 after

reporting the words of a Kikuyu elder at a political meeting. The

words, which the editor put in large type over the story about the

meeting, were, "The Europeans are the knives and the black people are

the meat; but the time will come when they become the meat and the

black people will become the knives."
84

The defense argued that the

words were simply a metaphor of the kind often used by uneducated

people and the Magistrate did agree that publishing them was "more

irresponsible than crininal." Corfield, and no doubt many other

Europeans, saw the words as "a direct incitement to murder." 85

There was one prosecution of a European publication during this

period in Kenya, involving the Kenya Weekly News. Known as "The

Settlers' Paper," it became a forum for extreme settler views. One

letter it published stated that government programs to improve the

African were a waste since he was inherently primitive and basically

savage. There was strong protest from the African community and the

Kenya government prosecuted both the writer, Dr. Geoffrey Dunderdale,

and the magazine for sedition. Unlike Africans, however, Europeans

in Kenya were entitled to trial by a jury, which acquitted Dunderdale,

forcing the government to abandon its p ].osecution against the Kenya

Weekly News.86

It is clear then that there were irresponsible publications in

Kenya in the pre-independence years of 1945-1952. Most of these may

well have been African publications. But there were African newspapers

and even African news sheets which argued the African case in moderate



24-Scotton-Kenya press

if sometimes forceful language and preached not violence but education,

work and gradual improvement. Some Kenya officials believed that some

of the problems with the African press were the fault of the government.

H.C.E. Downes, Kenya's Press Office in 1950 and 1951, found many

African editors responsive to suggestions that they check material

with appropriate government officials for accuracy. He persuaded

government officials to stop ignoring requests from African editors

and tried to establish training programs and technical assistance. By

April, 1951, Downes reported, "As a result of supplying these editors

with a simple weekly world and local news letter they are filling the

space previously occupied with seditious and libelous articles and to

their astonishment the sales of their newspapers have increased

considerably
8?

Unfortunately, many of Downes' plans to assist and improve the

African press were delayed by questions and doubts among government

officials and hostility from those who saw successful African news-

papers an even greater threat to Kenya's Europeans. The scheme

collapsed on October 20, 1952, when they Kenya Government declared

a State of Emergency and banned almost every African newspaper and

all the mimeographed news sheets. Most of the African editors were

among the thousands arrested and sent to detention camps.

This paper has tried to present some evidence to counter the

generally accepted view that the African press of Kenya from 1945 to

1952 was a violent, seditious and irresponsible press. The files of

Kenya's Criminal Investigation, which we would assume to contain some

of the worst examples of irresponsible journalism from this press,

show there was much in these African papers which was moderate



25-Scotton-Kenya press

and responsible and in favor of gradual and peaceful change.

Because of language barriers and the unavailability of the Kenya

newspapers, this has not been widely recognized. Even African

journalists in Kenya accept the general view that Kenya's pre-

independence press was made up of irresponsible and often violent

news sheets that contributed little or nothing to the independent
88

struggle.

As Herbert Muller points out, man's history has a meaning to
89

him because it is given meaning by man. Freedom of the press in

the United States and Great Britain is normally buttressed with
90

precedent and historical argument and even some who suggest

much of the argument is erroneous cite thf2 importance of "expe-

rience.'s91 The problem in Africa and other former colonial areas

is that much of the history or experience has been interpreted by

those who were politically sympathetic or intellectually attuned

to the colonial era. Many African leaders have said that Africans

will never be able to live self-confidently in the world until they

rescue their past from colonial or at least non-African interpre-
92

tations.

For this to happen all the possible "facts" of the past have

to be unearthed. This will at least allow the African to make up his

own mind about what the facts of history are, and what hints for the

present and future about such ideas as freedom of expression are found

in those facts 93 Some facts of the African press of pre-independence

Kenya have been hidden or at least neglected for too long.



A

Notes

1
wuoted in Wilbur Schramm, JL-i Mc'dia and National Dev-

IIUktt (Stanford University Press, 1964), p. ix.

2William A. Hachten, Muffled Drums (Ames: Iowa State

University Press, 1971), p. 47.

3Schramm, per.," p. 268. This is a summary of the

views of Fernand Terrou, Director of the French Institute

of the Press, which are expanded in pp. 234-245.

4Hachten, op. cit., p. 50.

5Ibid., pp. 49-50. To be fair, Hachten thinks the con-

cept might do better in Africa in the future. African poli-

tical leaders have often suggested that their countries were

not ready for a free press. For example, see Tom Mboya,

Freedom and Aftar (Boston: Little, Brown and Co., 1963),

pp. 93-98. Few have been so blunt in public as former Com-

munications Minister Felix Onama of Uganda who told Parlia-

ment, "I am one of those people who do not believe in freedom

of the press." International Press Institute Report, January,

1963, p. 23.

6
These assumptions and others are stated by Schramm, colt:

cit., p. 35.

7For evidence on this from West Africa, see Robert W.

Ju]y, The Origins of Modern African Thought (London: Faber

and Faber, 1968). For East Africa, see James F. Scotton,

"The First African Press in East Africa: Protest and Nation-

alism in Uganda," International Journal of African Historical



p.7

Studies, VI (Spring, 1973), pp. 211-228.

8
See for example, Fred OmuenThe Dilemma of Press Free-

dom in Colonial Africa: The West African Example," Journal

of African History, IX:2 (1968), pp. 279-298, and Stanley

Shaloff, "Press Controls and Sedition Proceedings in the Gold

Coast, 1933-39, "African Affairs, 70:2 (1971), pp. 241-263.

One historical study which pays considerable attention to the

African press of the Gold Coast is David Kimble, A Po134-ical

History of Ghana (Oxford: The Clarendon Press, 1963), pp.

506-553. A study which has made extensive use of the Nigerian

press as sources is G. 0. Olusanya, The Second World War and

Politics in Nigeria 1939-195,,E (London: Evans Brothers Ltd.,

1973).

9
For example, two standard histories of East Africa barely

mention the half dozen or more African newspapers in Uganda in

the 1920s. These are Vincent Harlow and E. M. Chilver, History

of East Africa, Vol. 2 (London: Oxford University Press, 1965),

and Kenneth Ingham, A History of East Africa (New York: Praeger,

1965). Ingham's one reference to one of these newspapers is

based on a report in an English-language newspaper. Studies of

the history or politics of the individual East African terri-

tories dismiss the African press in a page or two with the

exception of Lofchie's study of Zanzibar, which gives extensive

coverage to the newspapers on that island. See Michael J. Lofchie,



a$

Zanzibar: Background to Revolution (Princeton University Press,

1965).

10
One study states that of more than 50 newspapers in

British West Africa, not more than six had been published in the

vernacular, the majority being in English. George H. T. Kimble,

oTropical Africa, Vol. 2 (New York: The Twentieth Century Fund,

1960), p. 143.

11E. M. K. Mulira, an editor and publisher in Uganda in the

1950s and 1960s and also a member of Uganda's Parliament, told

the author that he could not find a single copy of his news-

papers. Interview with Mulira, Kampala, June 12, 1970.
12
For example, the MacMillan Library in Nairobi has exten-

sive collections of the English-language newspapers of Kenya

but no copies of the African-language newspapers published

before independence.

13

Government Notice 304 (February 25, 1953), Kenya Gazette
of 1953, p. 174.

14

Hachten, 22. cit., p. 2n2. The quotation is fror an

unsigned article, "An African Press Survey: Fast and Central

Africa," New Commonwealth, Aua. 14, 1954. p. 171.

15
Helen Kitchen, ed., The Press in Africa (Washington,

D.C.: Ruth Sloan Associates, Inc., 1456), p. 27.

16
Lord Hailey, An African Survey Revised 1956 (Oxford

University Press, 1957), p. 1238. The author was a hit less



sweeping in describing the large number of West African news

sheets, "some of them irresponsibly edited." (p. 1239).

17
Carl G. Rosberg Jnr. and John Nottingham, The Myth

of "Mau Mau" (Nairobi: East African Publishing House, 1966),

pp. 211-212.

18
For example, Kitchen, alLziit., p. 27, and Hachten,

off.. cit., p. 202.

19
F. D. Corfield, Historical Surve of the Ori in and

Growth of Mau Mau (London: H. Majesty's Stationery Office, 1960),
p. 198.

2
°Oginga Odinga, Not Yet Uhuru (London: Heinemann, 1967),

p. 82.

21Corfield,c22: cit., pp. 192, 195-196.
22 "Report of the Committeeof Inquiry into the Information

Services" (Nairobi: Native Affairs Department, 1950), p. 11

(typescript). This report is part of the 1950 Kenya Annual

Native Affairs Report.

23
Interview with Justice Chanan Singh, Nairobi, September

25, 1969.

24
The files begin at 8/102 CNC and run through 8/111.



3

25
After a 1940 Privy Council ruling, seditious publication

in the British colonies became anything the colonial legisla-
ture said it was. These legislatures were, of course, controlled
by Europeans who saw almost any African complaint as subversive
if not seditious. Thus, even moderate criticism of government
could be seditious under Keyna colonial law. Even the Kenya
Attorney General thought the Kenya law could lead to unaccept-
able limits on the African press. KNA 8/132 CNC L/3/84/1, letter
dated October 31, 1951, from Kenya Attorney General to Provincial
Commissioners.

26
Of course, there is always the possibility that the most

irresponsible material was removed from the files for some poli-
tical reason. The sequential numbering of the documents makes
this very unlikely.

27
For Thuku's own account see, ,Harry Thuku: An Autobiography

(Nairobi: Oxford University Press, 1971). The account was written
with the assistance of Kenneth King.

28"Muigwithania," Africa VI:2 (April, 1933), p. 225.
29
Corfield, 22... cit., p. 195.

30lnterview with Henry Gatu, assistant editor of Mumenyereri
from 1948 to 1952, Nairobi, March 17, 1970.



3!

3
10dingal.921. cit., p. 82. Odinga has a good account of

the financial and technical difficulties the African editors

faced.

32
Gatu interview, op. cit.

33Kenya National Archives 8/106 CNC 1/5-60.

34KNA 8/106 CNC 1/5/64, letter dated October 23, 1947,

from Central Province Commissioner to Chief Native Commissioner.

35
KNA 8/106 CNC 1/5-77, memorandum dated July 30,1948, from

Director of Intelligence and Security to Chief Native Commissioner.

36
KNA 8/103 CNC 1/2/10, correspondence between Chief Native

Commissioner and officials of East African Standard and Baraza

during this period are in this file.

37 Ibid., letter dated February 4, 1950.

38
Ibid., letter dated September 26, 1947.

39
KNA 8/102 CNC 1/1/41, undated translation of editorial.

KNA 8/106 CNC 1/58-15, undated translation of letter.
40

41
KNA 8/105 CNC 1/4-98, memorandum on translation from Radio

Posta of September 22, 1948, from Director of Intelligence and

Security to Attorney General.

42
KNA 8/102 CNC 1/1-38 and 50, and 8/106 CNC 1/5/41-55.

Also see Corfield,22: cit., p

43KNA 3 /108 CNC 1/7/13/2,

December 17, 1947.

. 196.

clipping from Daily Chronicle of



3 a-

44
KNA 8/108 CNC 1/7/26, memorandum from Director of

Security to Attorney General dated June 1, 1948. Clipping

from Daily Chronicle of May 29, 1948.

45
KNA 8/106 CNC 1/5-58, translation from Mumenyereri

of May 10, 1948.

46
KNA 8/106 CNC 1/5-78, translation from Mumenyereri

of August 2, 1948.

47Corfield, op. cit., p. 81.

48
Montagu Slater, The Trial of Jomo Kenyatta (London:

Secker and Warburg, 1959), p. 185.
49

50
KNA 8/106 CNC 1/5-530 letter dated May 3, 1948 to Chief

Native Commissioner.

KNA 8/106 CNC 1/5-15, undated translation from Mumenyereri

51KNA 8/106 CNC 1/5-48, translation from Mumenyereri of

April 5, 1948. Also see Corfield, op. cit., p. 195.
52

KNA 8/105 CNC 1/4/19-1, translation dated only 1948.

This appeared to be an advertisement for a pamphlet written

on the land issue by Awori, editor of ,Radio Posta.
53
KNA 8/106 CNC 1/5-49 and 54, translations from Mumeny-

ereri issues of April 12 and May 3, 1948.

548/102 CNC 1/1/82, translations from Wathiomo Mukinyu

of June and August, 1946, and July, 1948.

55KNA 8/102 CNC 1/1/81, translation from Hindi ya Gikuyu

of July 25, 1948.



56
KNA 8/102 CNC 1/1/91, letter dated July 27, 1948.

57
KNA 8/106 CNN 1/5-18, translation from Mumenyereri of

December 15, 1947. This is Editor Muoria's version of the

encounter.

58KNA 8/111 CNC 1/10/3-3/1, translation from Mumenyereri

of June 15, 1947.

59
KNA 8/108 CNC 1/7/2-3. This account is taken from the

Daily Chronicle, of October 17, 1947. Also see Corfield, E.

p. 196.

"Ibid. Even Kenyatta said the vernacular newspapers

frequently got the facts wrong. See Slater, sal: cit., p. 185.

61"Report of the Committee of Inquiry into the Information

Services,. 92.: cit., p,11.

62Corfield, p. 192.
63
KNA 8/106 CNC 1/5/85, memorandum dated September 29,

1947. Of course, European writers have also claimed that

colcnial policies destroyed African society. For one writer

on Kenya who makes claims similar to those found in the letter

to Mumenyereri, see Elspeth Huxley and Margery Perham, Race

and Politics in Kenya (London: Faber and Faber, 1956), p. 256.
64
KNA 8/106 CNC 1/5/55, undated translation.

65
KNA 8/106 CNC 1/5/78, translation dated August 2, 1948.



1947.

3Y

66
KNA 8/106 CNC 1/5/78, translation dated August 2, 1948

67
KNA 8/106 CNC 1/5/179, translation dated April 12, 1950.

68
Corfield, off. cit., pp. 192-193.

69
KNA 8/106 CNC 1/5/11, translation dated November 27, 1947.

70
KNA 8/107 CNC 1/6/9/1, translation dated November 27, 1947.

71
KNA 8/105 CNC 1/4/10/1, translation dated December 18,

72
KNA 8/106 CNC 1/5/12, translation dated October 6, 1947.

73
KNA 8/106 CNC 1/5/60, translation dated March 1, 1948.

74
Corfield, op. cit., 192-193.

75

KNA 8/49 CNC 6/2/21, letter dated June 30, 1948.
76
Legislative Council Debates (Kenval, Vol. 36-38, Col.

197, May 18, 1950.
77
Daily Chronicle, January 19, 1951, p. 7.

78
KNA 8/32 CNC A/14. The views are those of Kenya's Press

Officer, H.C.E. Downes, in "A Scheme to Improve the African

Press of Kenya."

79
Ibid.

80
Corfield, off. cit., p. 195.

81KNA 8/32 CNC A/14, letter dated October 3, 1952.
82

Laws of Kenya (1938), S. 38.
83

Kamiti_sio Kamau v. Rex., 24 Law Reports of Kehlya 94 (1950).



84
East African Standard, August 9 (p. 1) and September 9

(p. 2) and 17 (p. 7), 1952. See also Corfield,22.1 cit., p. 198.
85Corfield,

op. cit., p. 198.

86
KNA 8/104 CNC 1/3. Dunderdale's letter was in the Kenya

Weekly News of September 26, 1947.
87
KNA 8/32 CNC A/14, "A Scheme to Improve the African Press

of Kenya."

88
In a 1973 meeting with several Nairobi journalists the

author found that nothing at all was known about the pre-

independence Kenya newspapers but it was assumed that they were

unimportant and rather irresponsible.

89
Herbert J. Muller, The Uses of the Past (New York:

Oxford University Press, 1957), pp. 69-71.
90

See Hachten, op. cit., pp. 48-49, for evidence that
the same is true in East Africa.

91
Leonard W. Levy, Freedom of Speech and Press in Early

American History: Legacy of Suppression (New York: Harper
and Row, 1963), p. 4.

92
Claude Wauthier, The Literature and Thought of Modern

Africa (London: Pall Mall Press, 1966), pp. 17-27. For a
specific plea on Kenya see Jomo Kenyatta, Facing Mount Kenya
(London: Secker and Warburg, 1938).


