
DOCUMENT RESUME

ED 096 659 CS 201 547

AUTHOR Ftsinger, Jean
TITLE The Prince, the Captain and "The State": An

Examination of the Mesquita Family Ownership of "0
Estado de Sao Paulo" to 1969.

PUB DATE Aug 74
NOTE 34p.; Paper presented at the Annual Meeting of the

Association for Education in Journalise (57th, San
Diego, August 18-21r 1974)

EDRS PRICE MF-$0.75 HC-$1.85 PLUS POSTAGE
DESCRIPTORS *American Hiatory: *Censorship; Editorials;

*Government Role; Higher Education; *Journalism;
*Newspapers; News Reporting; Press Opinion;
Production Techniques

TnEs7TFIERS Brazil; be Mesquita (Julio); *0 Estado de Sao Paulo;
Se.o Paulo

ABSC.CT
Julio Mesquita joined the staff of ,10 Estado de Sao

Paulo" in "185 and became a director in 1891, when he also began his
first term as a deputy of the 3ao Paulo state ...ssembly. Until his
death in 1927, Mesquita guided the n,wspaperes growth in all
respects--editorial, political, technological, and economic. Julio de
Mesquita Filho assumed leadership of the paper after his father's
death. In 1930 "0 Estado" backed Getulio Vargas for president, only
to turn against him when Vargas' dictorial intent became apparent. In
1940 Vargas took over the paper and in 1945 the government returned
the paper to the Mesquitas and "0 Estado" immediately resumed its
anti-Vargas stance, only to see Vargas' hand-picked successor elected
to office. "0 Estado" was a leader in modern production techniques in
the post-World War II period and also set high standards in employee
benefits and working conditions. In the early 1960sf "0 Estado"
opposed the left-leaning government in power and supported the
military takeover of 1964. Four years later the political climate,
including institutionalized press censorship, was such that Mesquita
Filho ceased writing editorials. At his death in 1969, "0 Estado" was
a prime target of government repression. (Author/RB)



Cr%
Lr

U S DEPARTMENT OF HEALTH
EDUCATION &WELFARE

NATIONAL MIST' TUTE OF
EDUCATION

VI h HI I h I
. I r :. , E Ii I 1:09.1 6 I. : h N
N ' % r.% .*%

I % %I I .% . 4I r. I

The Prince, the Captain and The State:

An Examination of the Mesquita Family Ownership

of 0 Estado de Sao Paulo to 1969

AEJ International Division Student Paper, 1974

Submitted by: Jean Etsinger
Ohio State University
Columbus, Ohio

Adviser: Paul V. Peterson
U) School of Journalism

242 W. 18th Ave.
Columbus, Ohio 43210



Freedom of the press, the late, iconoclastic journalist

A. J. Liebling observed, belongs to those who own one. His North

American bias, over and above his sarcasm, is evident.

In Latin America, where ownership of the leading newspapers

tends to be a family affair of long standing,
1 at least one genera-

tion of owners of most major publications which have survived from

the turn of the century has been denied press freedom by some politi-

cal regime in power. Often such denial has been accompanied by

government appropriation of the newspaper and imprisonment or exile

of the owner.

Brazil's largest, most influential and most commercially

successful paper, 0 Estado de Sao Paulo, now in third-generation

ownership by the Mesquita family, is in some ways a typical example;

yet in others it is unique among the giants of the Latin American

press.

Often described by North American journalism critics as

"The New York Times of Brazil," 0 Estado was dubbed 'the good, gray

giant of Brazilian journalism" by Newsweek a decade ago.2 In

longevity, at age 99 it is surpassed by only 0 Jornal do Comme'rcio

in Brazil. For 83 of those years it has been under the deliberative

and determined direction of the Mesquitas; and since its beginnings

it has adhered essentially to the same political orientation--support-

ing democratic, civilian, constitutional government and a free

cap!talist economy.

While the former has not been a hallmark of the nation

since the proclamation of the republic in 1889, the latter has



2.

contributed to 0 Estado's continued and increasing influence as a

voice of the "opposition."

The history of 0 Estado de Sao Paulo and the history of

the three Julios de Mesquita--father, son and grandson--cannot be

separated. When 0 Estado observes its centennial anniversary next

year, messages of congratulations will arrive from throughout Brazil

and the world, many from other prestigeous publications which have

sent communiques on other important occasions in the paper's past- -

the death in 1927 of Julio Cesar Ferreira de Mesquita after 36 years

as director...the return of control of the paper to its rightful

owners in 1945 after five years of government appropriation...the

death of Jtflio de Mesquita Filho in 1969 after over 40 years as

director.

From A Provincia to 0 Estado

In 1808 one Hiplito Joada Costa, a Portuguese who

favored Brazilian independence, began publishing the first Brazilian

''newspaper " -- -in London k The British, interested in seeing Brazil

become independent so as to have an expanded market for their exports,

cooperated in transporting the Correio Braziliense3 to the colony,

where it is said to have softened the resistance of the Brazilian

elite toward separation from Portugal.
4

That same year Portugal established a regential press to

publish government documents and an official government newspaper,

the Gazeta do Rio de Janeiro. 5 Censorship initially was the rule.

Prior censorship was in effect until 1821, and then a decree by

the regent set forth only after-the-fact restrictions on publication,

these providing for trial of the accused by a jury of "good, honorable.



3

intelligent and patriotic" citizens. The imperial Constitution of

1824 guaranteed freedom of expression, provided that a person

respond to any charge of abuse which he might allededly commit in

the exercise of this right.
6

The public press in Sao Paulo began on a small scale in

1823 with an arrangement to circulate eight copies of a hand-

written news sheet among forty subscribers. In 1827 the firs'.

printed Journal, 0 Farol Paulistano, appeared. This was also

the year in which the Sao Paulo Law Academy was created, and tatc4

new journal soon became a sounding board for both students and

professors. 7

Small newspapers in the next few decades tended to pop up

like mushrooms and last about as long until the parallel movements

for abolition of slavery and the creation of th3 republic gained

strength in the 1870s. In 1875 a group of 17 men supportive, for

the most part, of both aims, founded A Provincia de Sib Paulo with

the slogan "Representation and Justice."8 Two of the founders had

been signers of the "Republican Manifesto of 1870," which called

for an end to the monarchy. 9 In addition to political solidarity,

the new publishers sought to provide readers with "an authentic

spokesman for public aspirations."
10

When slavery was abolished in 1888, A Provfncia published

an editorial the following day stating:

The nation without slaves is not yet the free
nation. Now the fight to free the whites begins...We
should be more happy today than yesterday, but it is
fitting that we should be even more sc tomorrow...



'4.

1:hus the paper defined aboliti)n as the prelude to proclamation

of the republic.
11

In 1885 Julio de Mesquita, a native of Campinas who was

a graduate of the Faculty of Law in Si6 Paulo, joined the staff of

A Provincia after brief stints in his home city working for an

attorney and for the Gazeta Ce Campinas. He became political

director of the Sao Paulo paper in 1891 when director Rangel

Pestana was elected to the federal Senate; at the same time Mesquita

himself was elected to the state Chamber of Deputies. 12

After the proclamation of the republic in 1889, A Provincia

changed its name to 0 Estado de Sao Paulo, as Sio Paulo the

province became Sidi, Paulo the state. The paper changed ownership

several times during the 1880s; it was acquired by a Printing

Association (Sociedade ImpressOra) in 188913 and on January 1,1890,

0 Estado announced a change in administration, with Julio de

Mesquita becoming editor.

The same issue informed readers of coming improvements in

the newspaper: A new Marinoni rotary press had been ordered from

Italy; a regular correspondent in Portugal had been contracted.

With these advances, 0 Estado told its readership, "We believe no

other paper in the country will better demonstrate its wish to serve

the public and merit its confidence."
14

The standards of excellenne in reportorial staffing and

technological equipment would be two of Mesquita's three administra-

tive concerns for all cf his journalistic career--the third, not

surprisingly, being advertising volume. In this area, too' 0 Estado

even in 1890 left no question as to its orientation. The January 9

issue carried this notice on its front page:



5

Due to the large amount of advertising today,
for lack of space we will not publish some Free-lance
Section (Secdab Livre) articles and various announce-
ments, which will appear tomorrow, with our apologies
for the inconvenience.

0 Estado that first year established itself as a newspaper

of record, printing extended reports of government organization

plans and, on May 31, the full text of the proposed constitution

of the new republic. (These reports were carried, no doubt, in

some part because Rangel Pestana was a member of the commission

which prepared the proposed constitution, and Mesquita was serving

as an aid to JosiPrudente de Moraes Barros, the provisional presi-

dent of the new state of no Paulo!)

In September the first three federal senators to be elected

from S'Yo Paulo were Rangel Pestana, Frudente de Moraes, and Manoel

Ferraz Campos Salles. Both Predente de Moraes and Campos Salles

were frequent contributors to the pages of 0 Estado; both would

later be elected to the presidency of the republic, with the backing

of the newspaper.

Along with the report on the Senate election, 0 Estado on

September 15 noted that among those defeated for federal deputy

was Julio de Mesquita, who nonetheless was the top vote getter

among a slate of four candidates of a minority Republican party of

Santos.

The next year Mesquita, this time running on the Governist

ticket (that is, as a candidate nominated by the in-power faction's

commission of electors, and thus a shoo-in), received the most

votes of all the forty candidates for state deputy. When the

state Chamber convened he was elected temporary chairman; ',then per-

16
manent officers were chosen he became first secretary.



6.

His dual career as journalist and politician would continue,

the first without interruption until his death, and the second

sporadically according 1.o the winds of political opportunism.

In the administration of President Floriano Peixoto he would

serve as federal deputy; later he would return to the state

assembly as deputy and then senator, although in the last case,

according to his obituary in 0 Estado, he "did not attend

sessions, devoting all his time to his newspaper." 17

The Prince of Brazilian Journalism

Mesquita in 1891 became a director of 0 Estado. In 1895

the Printing Association was dissolved and ownership of the

paper passed to another company, with Mesquita continuing as

editor and director.
18 In 1896 the newspaper launched two inno-

vations--one editorial, the other promotional.

First, amid rumors of a monarchist plot against the

republic in the back country of Northeast Brazil, the paper

dispatched its first full-fledged "war correspondent" to the scene.

He was Euclydes da Cunha, whose vivid accounts of the government

forces subduing the Canudos uprising--in which he found no evidence

of a monarchist conspiracy-would later be expanded into a much-

heralded book about the misery of the back country poor of Brazil.
19

Second, 0 Estado sought to boost circulation by offering free

almanacs to new subscribers. The gimmick proved disappointing, as

20
it would again in repeat campaigns in 1916 and 1940.



7.

In 1902 Julio de Mesquita bought 0 Estado; five years later

it became a joint-stock company with him as editor-in-chief. With

the new Marinoni press, the paper was printing 35,000 copies daily,

running 16 to 20 pages per issue. 21 Because the press printed

pages.of larger-than-normal dimensions, the newspaper acquired the

nickname 0 EstadiS (the "big" Estado). Half a century later the

aging Merinoni would be replaced by new presses using standard-size

pages, but the nickname would remain--perhaps because by that time

the newspaper was fat with advertising. 22

Markets--especially coffeeand international business

and political news occupied an increasingly important place in the

newspaper. Page One had become dedicated almost exclusively to

world news, a practice that continues today, and reports were carries

from Havas international agency and from other newspapers' tele-

graphic dispatches.

In 1907 0 Estado reported extensively on The Hague Confer-

ence and participation therein by Brazilian statesman-man of

letters Rui Barbosa. Two years later Barbosa's civilist campaign

for the Brazilian presidency sparked wide press interest, es-

'pecially in ao Paulo, where the state administration backed him.

0 Estado was among the many major newspapers to support Barbosa,

only to see him defeated. 23 Nevertheless, according to press

historian Nelson Werneck Sodre, Mesquita's editorials in suppert of

Barbosa during the campaign were the best political commentaries

24
of the journalist's career.



8.

In 1914 Mesquita again became sole owner of 0 Estado and

the newspaper moved to a new plant where during World War I an

afternoon edition, known as 0 Estadinho (the "little" Estado),

was also published. The next year 0 Estado carried its first cclor

advertisement--on the front page, where ads increasingly accumulated

until in the 19408 some front pages consisted of the nameplate of

the paper and nothing else but a full-page display ad. The color

advertisement was prepared by an agency, the then7new intermediary

between advertiser and publication that would grow in importance

for the national press in a land which would attract ever-increasing

foreign investment in industry, commerce...and advertising. 26

Julio de Mesquita became an increasingly influential leader

of an increasingly powerful newspaper during the First World War,

coming to be known as "the prince of Brazilian journalism." On

April 10, 1917, word reached Sao Paulo that Brazil had broken dip-

lomatic relations with Germany. In a plaza a group of students

demonstrated in protest and police converged upon them with slash-

ing swords. 0 Estado commented editorially the next day that "the

first blood to be spilled on Brazilian soil (in' the war) is

paulista blood, spilled by Sc in Paulo soldiers." 27

In July that year a general labor strike swept the state

with demands for wage increases to compensate for inflation 0 Estado

joined in an "Appeal by Journalists" for a meeting of representatives

of the workers, employers and the government. The meeting took

place in the newsroom of 0 Estado, where a team of five journalists,

none from that newspaper, formed a mediation board. The workers

28won their demands.



9.

On October 29, 1917, 0 Estado published an extensive report

on students at the Law Faculty who had organized a Nationalist

Center in support of obligatory military service in the nation. The

article:stressed:that there was "no connection between Brazilian

nationalism and European nationalism" of the period because the aim

of the group was national solidarity. The students further de-

fended continued European economic investment in Brazil as being

conducive to the aevelopment of Brazil's national wealth, which in

turn provided a base of national power and prestige. Among the

students espousing Chese ideas was Julio de Mesquita Filho.
29

If Julio de Mesquita was an impressive man in life, he

became monumental in death, which occurred on March 15, 1927,

following a brief illness. The following day C Estado carried

on its front page a life-size halftone portrait of Mesquita, en-

circled in black. The text on the page described him as the

"magnificent journalist" of the political campaigns of Rui Barbosa.

(Again, in 1919, the newspaper had backed.Barbcsa for president;

again, 0 Estado and the candidate lost. 30) The second page of the

paper carried messages of condolence and a list of callers at the

Mesquita home.

A day later, on March 17, the front page of 0 Estado was

back to routine reporting of world news, but pages 2, 3, 4, and

most of 5 were filled with coverage of the funeral, mostly lists of

names of persons paying last respects and sending flowers and tele-

grams. A four-paragraph item at the bottom of one page commended

police for directing traffic during the funeral cortege involving

"about 2,000" vehicles.



10.

Lists of persons expressing condolences were published

daily through March 28. Two changes were made in the nameplate of

the newspaper: a centered line beneath the name read "Julio

Mesquita, director 1891-1927," and newly listed as directois were

Julio de Mesquita Filho and Nestor Rangel Pestana, long-time manag-

ing editor under the senior Mesquita. Named new editor-in-chief

was Plinio Barreto, who would later be the first Estado journalist

ordered into exile by dictator Getillio Vargas.

Some insights into the senior Mesquita are found in articles

published by other newspapers at the time of his death. 0 Jornal

of Rio de Janeiro eulogized him in its March 24 issue as a "typical

politician, fazendeiro (plantation farmer), industrialist and

journalist." It recalled that when Mesquita became disenchanted

with political developments he would retire to his ccffee planta-

tion in gib Paulo state and concentrate on "building new coffee

flelds on old lands, braving untilled back country" and succeeding

through his own audacity. As an industrialist, 0 Jornal said, he

accomplished the near-miracle in a land of illiterates of building

up an acquired newspaper into not only the most esteemed in the

country, but also the most stable in economic independence."

The Rio paper also commended Mesquita's leadership in

0 Estado's examination of such issues as the ports, telephones and

British involvement in Brazilian development, noting that in

addition to its political "effervescence" the publication gave

extensive coverage to public health campaigns. (0 Estado at the

time of Mesquita's death was running a series on the need for street

ami sidewalk pavement. 31
)



11.

Perhaps the most interesting comments were expressed by the

long-time fierce rival of 0 Estado, the C -'rreio Pauiistano, a

ma/erick paper supported entirely by the Paulista Republican

Party 32 and described by one Brazilian press historian as being

the spokesman for a "confusion of liberalism and conservatism,

monarchist tendencies and republican spirit, patriarchalism and

strongman rule. ;, 33 From the 1890s the two papers had gleefully

attacked each other on virtually any topic that could be politi-

cized--even the terrible influenza epidemic of 1918.

The Correio said history would judge Mesquita's politics,

but praised his "campaign for the written word," noting:

For anyone who has ever grasped a pen, the deat'- of'
Julio de Mesquita is especially sorrowful...(he was) ( le
of the most precise writers Brazil has ever produced...
Whatever his topic, his agile and lively style in report-
ing and commentary, biting polemics (were) almost always
laced with cheerful ironys.s.spontaneitsk eloquence, and
an insuperable and seductive elegance.

Dr. Julinho, or "the Captain"

After the senior Mesquita's death the newspaper again be-

came a stock company, with the Swiss-educated J4lio de Mesquita

Filho, known as Dr. Julinho and later as "the Captain," its ;hie'

officer. He admired La Prensa and La Nacion of Argentina, and

followed their lead in incorporating a rotogravure supplement into

0 Estado. 35 His close personal ties with the Oainza Paz family

of La Prensa would later provide refuv in time of exile and in-

centive to become involved in hemispheric journalism concerns.



12.

In 1930 the newspaper supported the pro-labor coalition

candidate for president, Gettilio Vargas. For a change, it seemed,

0 Estado was on the winning side. But only for the moment.

In the pro-labor period of Vargas, 1930-45, Brazilian Journal-

ism became professionalized with the formation of unions and work-

ing press associations concerned about employe working conditions

and benefits.
36 Labor-management problems at that time were

virtually unknown at 0 Estado because of a long tradition of

judicious paternalism on the part of the Mesquites. Alio de

Mesquita in 1890, when he was editor-In-chief, was named honorary

president of the Estado de 8io Paulo Employes Beneficent Associa-

tion, which he had founded.

The Constitution of 1934 provided for freedom of speech and

press excepting efforts to subvert the political or social order.

In 1937 under the Estado Novo_ (literally New State) dictatorial

regime declared by Vargas the president imposed strict censorship

of the media and set up a federal Department of Press and Publicity

to control the flow of news. At the same time he created another

agency that would become notorious for its abuses of citizen

rights--the Department of Social and Political Order, the political

police. 38

Vargas imprisoned or forced into exile his adversaries and

others who failed to adapt to the dictatorial system. Gustavo

Adolfo Otero in his history of the press in Latin America observed

in a masterpiece of understatement that during the Vargas regime:



... although the newspapers were not subject to
prior censorship by the authorities, a system of auto-
matic censorship was created which negated their con-
cerning themselves with public affairs and all events
relating to the government which would be looked upon
unkindly by authorities. 39

A Brazilian journalist in later years was more blunt:

During the (Vargas) dictatorship, two newspapers,
principally, were violently victimized: 0 Estado de
Say Paulo and the Didrio Carioca (of Rio de Janeiro).
The former was taken over by the government. The latter
was plastered by machinegun fire from military forces
who burst into the composing room, guns ablaze. 40

Specifically, 0 Estado, which dropped its support of

Vargas as soon as his political leanings away from the Constitu-

tion became evident, was taken over by the military police on

March 25, 1940, on the pretext that the owners and directors had

hidden weapons at the newspaper plant for use in a plot to over-

throw the regime. During the next five years "the Captain"

was not permitted to set foot on the ship; he was imprisoned a

total of fourteen times and went into exile twice, spending some

time in Argentina with Alberto Gainza Paz of La Prensa.
41

The newspaper was published during these years under the

control of the Department of Press and Publicity, witt. Abner

Moufao, former director of the long-time rival Correia Paulistano,

which had ceased publication in 1930, installed as director.
42

In 1945 the dictatorship collapsed. On November 30 three

of the four names of Vargas-imposed directors and editors dis-

appeared from the nameplate of 0 Estado, and the name of an

"interim editor-in-chief," Leo Vaz--a former director under

Mesquita--appeared. Under "Notes and Information," the tradi-

tional editorial commentary column on the third page of the paper,

readers were told the paper was expected to be returned to its

"former owners" that day.



On December 1 the newspaper unleashed a harsh editorial

opposing General Gaspar Dutra, the Vargas-backed candidate in

the presidential election to be held the next day, and supporting

the coalition opposition candidate. Throughout the following week

the election returns trickled in from the interior, slowly but

surely giving Dutra a two-to-one margin of victory. 0 Estado

reported the returns on its inside pages but did not comment

editorially.

On December 6 J6lio de Mesquita Filho reassumed ownership of

the newspaper, and the following day it celebrated by telling the

story to its readers, and showing its political colors. On the

front page was a near-life-size portrait of Eduardo Gomes, the

candidate opposing Dutra for president, with a laudatory caption

which made no reference to the election of five days earlier, in

which by then it was almost a foregone conclusion he was the

loser. On page three was a similarly large portrait of the late

Julio de Mesquita--the same likeness, in fact, which had been

published at the time of his death. The headline of the page

read, "0 Estado de Sao Paulo reverts to its legitimate owners."

The two articles which appeared on the page were first-person

accounts of 0 Estado recent history by staff members whose bylines

were common to readers before the Vargas takeover.

Jose Bento Monteiro Lobato, a nationa3ly known conserva-

tionist and cartoonist as well as a journalist, recalled for readers

the good cld days under the senior Mesquita before the woes of the

Vargas regime. He recalled the 1918 flu epidemic in sab Paulo which



15.

at one point had literally everyone on the newspaper staff, from

Mesquite down to the lowliest reporter and copyeditor, laid out...

with the exception of himself and one other fledgling staffer. The

two were the so-called "frogs" of the newspaper, the word in

Portuguese (sago) referring to a person who basically at around and

kibitzed while others did the work. They suddenly realized one

night, Monteiro Lobato recounted, that if they didn't put out the

paper, no one would.

With the help of another pal they brought in, they succeeded

in keeping the newspaper in business a few days until others were

able to return to work. The most fun of the undertaking, Monteiro

Lobato wrote, was setting out deliberately to write something in the

"Notes and Information" column that would provoke the ire of the

Correio Paulistano. He decided tc criticize state officials for

their handling of the flu crisis; the opposition picked up the

gauntlet and responded in kind; battling the flu at his plantation,

Julio de Mesquita wondered what was happening in his newsroom.

Monteiro Lobato wrote that in the post-World War I years the

young Dr. Julinho "went around in a permanent crisis of enthusiasm,

wrapped up in furious debates" about patriotism. In a somewhat

more serious vein, he recalled that the newspaper was never generous

in dispensing adjectives. He wrote, "For the paper to call someone

'distinguished' or 'noted' a lot was needed--above all that the

person really be so."



16.

Finally, he cited the day when 0 Estado was invaded by the

police, followed by the exile of the owner and government takeover

of the paper. Noting that the Milky Way galaxy has a dark area

known as the Coal Sack, he said the years just over had been such a

-sack" for J4lio de Mesquita Filho.

In the other article on the page Paulo Duarte took a much

less emoti-nal approach, perhaps achieving greater impact by simply

letting the facts speak for themselves. He had been ordered by

the Ministry of Justice in 1938 to leave the country as an "un-

desirable," the second 0 Estado journalist to be so treated. He

went to Europe and became the newspaper's war correspondent, writ-

ing under a pseudonym. Now he was back at the paper, and soon to be

joined by the man who had preceded him into exile, Plinio Barreto--

who would become a director of the paper and hold that position at

the time of Vargas' suicide in 1954.

From December 8 until the final results of the election were

tallied, 0 Estado published a constant barrage of editorials attack-

ing Vargas, and Dutra as his front-man. Once again the newspaper

lost an election, as Dutra received twice the popular vote of his

opponent, and Vargas himself came in second among eleven candidates

in Sib Paulo for the federal Senate, thus winning a seat.

Order and Progress

In the post-World War II period 0 Estado under Mesquita Filho's

leadership continued expanding its news and business operations, in-

corporating technological innovation and social modification into

the smooth-running journalistic enterprise.



1i.

A United Nations Economic and Social Council study of seventeen

'important" newspapers of the world during a selected week in 1951

showed that 0 Estado carried a greater volume of foreign news than

any other. Similarly, a study of Western Hemisphere newspapers

surveyed over a thirty-day period in 1960 found the paper second

only to the New York Times in space devoted to foreign news.
43

These statistics came as no surprise to Mesquita Filho, for 0 Estado

had spared no expense in setting 143 the most extensive international

newsgathering network feasible.

According to press analyst Juarez Baniz, 0 Estado is the

largest and most complete Brazilian newspaper. In 1957 it began an

exclusive international cc:respondents service, while at the same

time maintaining the best network of national correspondents and

the most domestic bureaus of any Brazilian paper.
44

The newspaper

by 1964 circulated throughout most of the country, thanks to air

transport begun that year with the use of the newspaper's own DC-3,

although Mesquita Filho admitted that such far-flung circulation--

and even delivery to Rio de Janeiro 400 miles up the coast--was

"for prestige, never for profit."
45

In 1964 the newspaper launched a new morning sports edition;

the next year it became the first sports paper in the hemisphers

to transmit and receive its own Telephoto pictures of soccer games.

In 1966 the empire expanded to include a new afternoon paper,

Jornal da Tarde, while 0 Estado was carrying five tabloid supplements

per week (women's, literary, agriculture, tourism, and industrial).
46

The move of the federal government officially to Brasilia in

1969 marked the first Telephoto transmission from the interior

47
capital, and it was again an Estado project. In the 1960s



the paper had three

States, and one each

and Venezuela.
48

18.

correspondents each in Paris and the United

in Rome, London, Buenos Aires, the Caribbean

Internally, by 1960 0 Estado had two dining rooms for em-

ployes, one requiring that the men wear jackets and the other

apparently catering to those in "work clothes." An American

journalism educator who toured the facilities in 1960 found them

pleasant and clean, with good food at low cost. 49 In 1956

the Estado Company Employe., Cooperative was formed. It was set up

to operate autonomously but with support from the newspaper in the

form of interest-free loans to enable the cooperative to undertake

new activities. After a decade of operation it had 575 members. 50

Ten years ago Mesquita Filho boasted that all his reporters

were college graduates and that he paid all his staff a salary

sufficient so that they had no need to moonlight, or hold second

full-time jobs as journalists in Latin America have often done

simply because it was the only way to earn a living wage. 51 The

newspaper set up an introductory journalism course for all job

applicants who lacked newsroom experience, and it has said, perhaps

not in jest, that Dr. Julinho hired several Portuguese staffers so

the Brazilians could learn the finer points of the written

language.
52

There was criticism of the newspaper, not so much for its

internal operations as for its alleged elitist view of the world.

American journalism researcher John C. Merrill noted in 1968:



19.

0 Estado's critics in Brazil, and there are many,
accuse the Mesquitas of having little concern for the
masses, of being for the big businessman, and of gener-
ally defending the status quo. 53

The charge was not new; Mesquita Filho had responded to it twenty

years earlier in an address at the SiO Paulo Law Faculty, saying:

0 Estado de gro Paulo has never accepted the status
quo as a definitive solution to the so-called social
question. All of us who toil can never feel satisfied
in our own consciences so long as Brazil finds itself
unable to guarantee all its children a minimum economic
well-being compatible with human dignity, and a maximum
moral and intellectual development in accordance with
each person's abilities. 54

In this address, however, he stressed a capitalist approach to

social change, consistent with 0 Estado's traditional ideology and

previewing the paper's inevitable call for the overthrow of a

democratically elected civilian government that by the early 1960s

was becoming too marxist-oriented to be tolerated by the Mesquitas.

Also in the post-war period Mesquita Filho was persuaded by

La Prensa's Gainza Paz to become a member of the Inter-American

Press Association. The 1954 IAPA general meeting took place in Rio

de Janeiro, but 0 Estado was not represented, and according to a

history of the association the major impact of those Brazilian

editors on hand was the squelching of a proposed code of ethics

being considered for adoption by the members. 55 In 1958 the IAPA

attempted, unsuccessfully, to intervene on behalf of 0 Estado when

its correspondent in Paris, Gilles Lapouge, had his accreditation

withdrawn by the French government.
56

According to Dr. Julinho, he joined the IAPA mostly as a

personal courtesy to his friend Gainza Paz. He served as president

of the association in 1965-66 but played no major role in IAPA

direction. His greatest contribution to the IAPA may have been his



20.

introduction of his son into its activities. Julio de Mesquita Neto

chaired a committee of the association in 1959-60 and participated

actively as member and chairman of the powerful Freedom of the Press

Committee in the post 1968 period; 57 next year he will become IAPA

president only three years after another Brazilian held the post.

Internationalism In another area concerning the press attracted

the concern of 0 Estado,among other newspapers, in Brazil in the mid-

1960s. The issue was the investment of foreign capital, particularly

North American capital, in the mass media industry of Brazil, with

particular focus on the alleged control by Time-Life of Rio's TV-

Globo television station. The constitution prohibited foreign par-

ticipation in the nntion's publishing and broadcasting enterprises.

Although the controversy centered in Rio--or perhaps because of

this--it was the paulista press which, demanded a government

investigation.

J6lio de Mesquita Filho, representing 0 Estado, and his

brother Ruy, representing Jornal da Tarde, were among Sao Paulo

media leaders who signed the "Manifesto to the Nation" calling for

a federal investigation of the situation. 58 Later that year

Jornal da Tarde in an article entitled "Press and capital" reported

that among various violations of the law concerning media opera-

tions and foreign capital, "the most scandalous case without doubt

was that of the substantiated association" of TV-Globo and

Time-Life. 59

Critics of the ad-fat 0 Estado found the Mesquita papers'

concern in the case incongruous with their own interdependence on

foreign capital in the form of advertising from the multi-

national firms doing business in Brazil. Further, in the 1950s



21.

0 Estado had acquired control of a Sib Paulo radio and television

station only because of "pressures brought to bear" on President

Vargas himself. 60

Mesquita Filho had no interest in debating such accusations

of insinuations. He took pride in telling a Brazilian interviewer:

Although it receives no subsidies from foreign capital,
while contrary to what the governor of the state recently
insinuated it does not belong to or constitute an economic
group interest, while it religiously pays all taxes and
employe benefits, while it has never nad the spurious
backing of any municipal, state or federal government, the
firm, which has had its hard times, today is in an excel-
lent (financial) condition which will make major expansion
plans possible. 61

"The Captain" differed from his father in one major respect,

and apparently by choice: whereas the senior Mesquita successfully

combined careers as politician and journalist, his son disavowed a

public vocation. It was not a question of the times, for others

of his generation did mix the two--notably Carlos Lacerda, who was

owner of Rio's Tribuna da Imprensa and governor of Guanabara state

in the 1960s, and Assis Chateaubrland, founder of the Diarios

Asaociados newspaper and broadcasting chain, who was elected to the

federal Senate and to the Brazilian Academy of Letters, besides

being named ambassador to England. 62

This is not to say that Mesquite Filho did not view his

newspaper as a vehicle for the exercise of political power. In

1960 an American interviewer observed that he had no room in his

vocabulary for modesty, for he considered his paper, his policies

and his politics superior to any other in Brazil. He gave the

impression of "An explosive man, aloof, positive he is right and

-the only one so." Not surprisingly, the interviewer found other



22.

newspaper leaders expressed little personal fondness for "the

Captain." He refused to attend journalistic luncheons or to host

them; he declined to attend a press luncheon for visiting Henry

Cabot Lodge but did appear at a large reception for Lodge where

hundreds of persons other than press representatives were present. 6s

In 1969, the last year of his life, JUlio de Mesquita Filho

assembled a collection of his writings and speeches into a book

entitled Politica e Culture (Politics and Culture) which he dedi-

cated to his three sons, Julio, Ruy and Luiz Carlos, "as an incentive

so that whatever career they choose, they may do more and do it

better." 64 With five years' hindsight, he reflected on the pre-

cipitating factors of the 1964 military takeover, as well as its

aftermath.

He had seen the resignation of the elected president, Janie

Quadros, as a desertion, "with the return to power of pure getulismo

(as characterized by Getdiio Vargas) represented by his pupil Jango

(Jab) Goulart (who as vice president then became chief executive)."

He considered the public demonstrations against Goulart in major

Brazilian cities just before the military intervened as "the

ultimate public protest against the fomentors of the coup d'etat

of 1937 (when Vargas became dictator)."
65

But with the military government in its fifth year in 1969, he

said the continued executive dominance over the legislative and ju-

dicial branches of government was itself "related to that spirit

that prevailed at the formation of the Estado Novo and is in clear

conflict with the ideas proclaimed by the people whose presence in

the public square was living proof of the magnificent victory of

66
March 31, 1964."



23.

Mesquita Filho had matter-of-factly informed readers of his

own involvement in preparations for the military coup within days

after it was accomplished. In an article published in 0 Estado on

April 12, 1964, and included in his book, he revealed that some

two years earlier he had been approached by high armed forces

officials to give his opinion of their contingency plans "in case

the conspiracy already underway against the Joib Goulart regime

should succeed.''

His reply, written January 20, 1962, was that plans should be

laid carefully so as to avoid the results of the 1945 and 1954

coups when the military toppled those in power, only to install

others of similar bent in their stead. He objected to a provisional

military caretaker government of a proposed five years, saying "two,

or at most, three years" should suffice.

He backed the idea of a military triumvirate as executive

authority and counseled against "arbitrary" closing of the Congress,

preferring a decree of a state of seige so that "parliamentary

immunity would be suspended, and a bit later, when public confidence

in the revolutionary government has solidified, the dissolution of

Congress would be dealt with."
67

Against this background the scenario was played out. In 1963

JOU Goulart came under het.vy fire politically from both left and

right when he supported '-he planning minister's three-year economic

plan for the nation. Leftists called it a sellout to demands by

the International Monetary Fund; 0 Estado argued from the conserva-

tive view that the plan was "unrealistic" and did not deal adequately

68with agriculture and foreign capital problems.



211.

In October 196 3 0 Estado reported ..;hat Humberto Castelo

Branco, chief of the Joint Military Command, had written to the

war minister that many military leaders felt the minister's

support of Goulart's request for state-of-seige powers was ill

advised. The newspaper noted "insistent rumors" that Castelo

Branco would be the next war minister.
69

Half a year later, the

coup accomplished, he became president--the first of what is now

four military chiefs to occupy the presidency without benefit of

popular ejection since 1964.

Peace and ProsperitX

Although Alio de Mesquita Filho continued as director of

0 Estado until his death, he stopped writing editorials in 1968,

when he found he could not accept the rules of the game," VisiO

magazine said in reporting his demise a year later. 70
His critics

may wonder how long it takes to learn the rules, or rather, to

learn that often the rules don't matter. For "the Captain" a

sense of direction was the basis of a whole lifetime of journalistic

endeavor. An admirer of de Toqueville and the American Revolution,

he dreamed all his life of helping to bring about a Brazil where

individual freedom would be respected while at the same time

everything--and everyone--would stay in their proper places. His

concept of man and that held by Vargas were of two unreconcilable

worlds, Via° said, and thus:

From 1932...to 1964 J4lio Mesquita Filho success-
fully battled getulismo,the Estado Novo, the new republic
figures who appeared in 1945, Getulio Vargas again, and
the presidents who followed him up to the Revolution of
March, which he helped bring about and in which he and
his sons played an important part. 71



25.

Historians may well ask, then, what was Mesquita Filho, and

his father before him, for? Ten years after the 1964 coup would

he yet be supporting the militarist caretaker government in which

the executive power controls the legislative and the judicial?

Answers to questions about a road not taken are uncertain at best.

But a clue may be found in the editorial carried by 0 Estado on

the day following the junior Mesquita's death.

The newspaper had not been publishing editorials at all at

that time--the aftermath of the Fifth Institutional Act when

censorship posed daily dilemmas in the business of putting out a

paper. But on July 13, 1969, 0 Estado pledged.as.Julio de' Memplita

Neto assumed command of the "good gray giant of Brazilian jour-

nalism" that it would continue the high standards Dr. Julinho had

upheld for the paper, "a task which time may prove more arduous

than one can imagine today."

It is difficult for a practitioner of a profession in one

culture to attempt to judge it in another. One might be tempted

to conclude that, aside from developing 0 Estado as an industry,

the Mesquitas by 1969 had done little for the Brazilian public

except provide vast quantities of reading matter, much of it in-

comprehensible to semiliterates, and much of it irrelevant to a

selectively reading middle class and elite.

If, in fact, it may be assumed that Julio de Mesquita Filho

would by 1974 have entertained serious misgivings about the

desirability of the current military government he helped into

power, what would his political options be? The evolution' from

A Provircia to 0 Estado was almost inevitable, a matter of embracing

an idea whose time had come. But beyond the embra' -ing of the con-

cept of participatory government, all was trial and error.



26.

The swan song of an editor who closed his newspaper in

Brazil in 1869 after forty years of publication seems little

different from the frustrations facing the press of that nation

today:

...the task of journalism in Brazil, where the press
vegetates under the weight of high salaries of neverthe-
less scarce printers, the exorbitant cost of paper and
other imported materiala, and most of all the high circu-
lation costs -- veritable wings of lead on the bird of
communication--the undertaking of journalism in Brazil
requires heavy sacrifices. For the products of this sacred
industry there is a shortage of consumers, because gen-
erally the subjects of a regime which maintains power by
the absence of public opinion cannot sense the lack of
the liberties which the press seeks to redress. 72

Similarly, Rui Barbosa had already concluded in 1898 that:

Although commercial concerns have invaded these
dominions in large scale, leading journalism to degen-
erate into industrialism and, if you will permit us to
say so, into American sensationalism, in the idolatry
of the news item, the worship of scandal, the exploita-
tion of the base appetites of curiosity, these deviations
have never boosted the authority of the press...the
good sense of thinking people indicts them like discredit
and the plague. 73

It is not difficult to see why Julio de Mesquita was comfortable

with the idea of Rui Barbosa as president; they were men who

understood each other, who spoke the same language.

But Barbosa also said that of all freedoms, that of the

press is most necessary, most conspicuous, representing and

74
reigning over all others. The misfortune of the Mesquites

was the evidence in 1969 that no political manifestation of a

theoretical concept of constitutional republicanism could ensure

the preservation of that most necessary freedom. Ironically,

0 Estado would continue to function, and, indeed, to develop

industrially, without freedom.



Author's Note

From what the author has been able to determine without

benefit of research in Brazil itself, there exists no history

of 0 Estado de Sao Paulo; certainly there has been little study

made of the newspaper in English. Consequently, much of the

information presented here is based on reading of selected

issues of the newspaper itself. Thanks is due the Center for

Research Libraries in Chicago for its cooperation in making

microfilms of 0 Estado available on short notice.

It should be noted that the spelling of proper names in

Portuguese, especially Brazilian Portuguese, is by no means

standardized. Thus, many citations were found concerning Julio

Mesquite, and as many oth9rs of Julio de Mesquite; similarly

there are references to Ruy Barbosa and Rui Barbosa; it is not

uncommon for a family itself to vary its name from time to time.

For purposes of standardization, the author here opted to use

"de Mesquite" and "Rui."

Jean Etsinger

April 2974



Footnotes

1. Examples, in addition to the Mesquitas of 0 Estado de Sib
Paulo, ,include the Edwards ,family of El mifFaaFTNEEErigo),
the Mirb Quesadas of El Comercio (Lima), the Paz family of
La Prensa (Buenos Aires), the Bittencourts of Correio da Manha
(Rio ae Janeiro), and the Marinhos of 0 Globo (Rio).

2. "Best in Brazil," Newsweek, Feb. 3, 1964, p. 75

3. Not related to the Comet() Brazilense published in
Bras1lia today.

4. Milton Themer, "Um assumto de jornal," Realidade, August
1967, p. 152

5. Ibid.

6. Juarez Bahia, TAs fases da im rensa brasileira (Santos:
EditOra Presenca, 1 ), p. 77.

7. Richard M. Morse, From Community to Metropolis: A Biography
of S42Eaulo±BriiiIITETEisville: University of-Florida
Fiqii;MaL07-567-

8. John C. Merrill, T4tEllItifillalWIAMENEELUILItt
World (New York: itman, 19 p. 0.

Norse, From Community, p. 158

10. Bahia, Tr4s fases, p. 40

11. Nelson Werneck Sodre, A historia da im rensa no Brasil (Rio
de Janeiro: Editara C vi izartb ras era, p.276.

12. Eli Behar, Vultos do Brasil: di ionirio biobiblio reale°
brasileir =auto: vrar a xpos c =o do L vro, 1
/37-1 1.

13. SodrI, A historia, pp. 262-264.

14. From this point on, where 'ale material cited has been obtained
directly from copies of 0 Estado de Sao Paulo, the date and
page will be cited in the text in most cases, and no footnote
will be given.

15. JosMaria Bello, A History of Modern Brazil: 1889-1964,
trans. by James L. Taylor (Stanford: Stanford University
Press, 1966, p. 162.

16. 0 Estado de Sao Paulo, April 28, 1891, p. 1.

17. Ibid., March 16, 1927, p. 1.



ii

18. Sode6, A histcfria, p. 305.

19. Os SertOes (The Back Country).

20. Sodre, A historia, p. 278.

21. Ibid., p. 371.

22. "A prensa perde seu gran capitao," Visao, Aug. 1, 1969, p.19.

23. Juarez Bahia, Jornal histSria e dcnica (sa; Paulo: Livraria
Martins Editora, 19 7 p. 5

24. Sodr, A histria, p. 375.

25. Ibid., p. 395.

26. Bahia, Tres fases, p. 61.

27. Sodre, A histOria, p. 392.

28. Ibid., pp. 362-363.

29. Ibid., p. 393.

30. Gustavo Adolfo Otero, El eriodismo en America: Es uema de
su histbria atrave's de la cultura latino-americana, 1 92-1946
(Lima: published by the author, 1946), pp. 217-218.

31. "Julio de Mesquita," in cjornal Rio de Janeiro, March 24,
1927, reprinted in 0 EstadadiSa6 Paulo, March 25, 1927, p. 4.

32. Bahia, Jornal, histOria, p. 108.

33. Sodr4, A hist&bia, p. 433.

34. Reprinted in 0 Estado de SE6 Paulo, March 18, 1927, p. 4.

35. Sodr, A histcfria p. 423.

36. Otero, El periodismo, p. 219.

37. 0 Estado de Sao Paulo, Nov. 26, 1890, p. 1.

38. Bahia, Tras fases, pp. 79-80.

39. Otero, El periodismo, p. 219.

40. Themer, "Um assunto de Jornal," p. 153.

41. Mary A. Gardner, unpublished notes from an interview with
Julio de Mesquita Filho, Sal) Paulo, Oct. 6, 1959.

42. Sodr4, A hist6ria, p. 439.

43. Jacques Kayser, One Week's News (Paris: United Nations
Economic and Social Council, 153), p. 47.



iii

44. Bahia, Jornal, historia, p. 146.

45. Gardner, notes, Oct. 6, 1959.

46. Bahia, Jornalithistoria; p. 94.

47. Bahia, Tres rases, p. 74.

48. Mary A. Gardner, unpublished notes from an interview with
J(ilio de Mesquita Filho, sab Paulo, Jan. 7, 1960.

49. Ibid.

50. Bahia, Jornal, hist6ria, p. 96.

51. "Best in Brazil," op. cit.

52. Bahia, Jornal histOria, p. 110.

53. Merrill, Elite Press, p. 130.

54. Jtilio de Mesquita Politica e cultura (Sao Paulo:
Livraria Martins Editdra, 109), p. 73.

55. Mary A. Gardner, The Inter American Press Association: Its
Fight for Freedom cC the Press, 1026-1960 (Austin and London:
University of Texas Press, for the Institute of Latin American
Studies, 1967), pp. 44-45.

56. Ibid., p. 92.

57. Ibid., p. 56.

58. Genival Rabe lo, 0 capital estrangeiro na imprensa brasileira,
Vol. SLIX of Retratos do Brasil (Rio de Janeiro: Editora
Civilizacib BitiafifFi710Mpp. 277-279.

59. Bahia, Jornal, histOria, p. 93.

60. Sodr4, A histria, p. 463.

61. Themer, 'Urn assunto de Jornal,'' p. 154.

62. Bahia, Tres fases, p. 75.

63. Gardner, notes, ..Thn. 7, 1960.

64. Mesquita, Politica e cultura, dedication on unnumbered page.

65. Ibid., introduction, p. xiv.

66. Ibid., introduction, p. xix.

67. Ibid., chapter entitled "Roteiro da RevoluiWo," pp. 120-123.



iv

68. Jordan M. Young, ed., Bra211 1954-1964: End of Civilian Cycle
(New York: Facts on Fi-a, Inc., 19721, p. 144.

69. Ibid., p. 150.

70. "A prensa perde,'. op. cit.

71. Ibid.

72. Bahia, Tres fases, p. 34.

73. Afonso Arinos de Melo Franco, Pela liberdade de im rensa
(Rio de Janeiro: Livraria Josi-Wlymp o d ora, 1
p. 164.

74. Ibid.



Bibliography

Bahia, Juarez. Jornal, Historia e tgcnica. Sao Paulo: Libraria
Martina Editbra, 1967.

A
. Tres fases da imprensa brasileira. Santos- EditOra

Presenca, 1960.

Behar, Eli. Vultos do Brasil: diciorario biobiliogrfico
brasileiro. S10 Paulo: LiVraria Exposilb do Livro, 1967.

Bello, Jose Maria. A History of Modern Brazil: 1889-1964.
Translated by James L. Taylor. Stanford! Stanford University
Press, 1966.

'Best in Brazil. Newsweek. Fib. 3, 1964, p. 75.

0 Estado de Sao Paulo. Selected issues, 1890-1964. Microfilm
collection of the Center for Research Libraries, Chicago.

Gardner, Mary A. The Inter American Press Association: Its Fight for
Freedom of the Press, 1926-1960. Austin and London: University
of Texas Press, for the Institute of Latin American Studies,
1967.

. Unpublished
-FITIO. Sit' Paulo:

. Unpublished
Fxlho. Sa0 Paulo

notes of
Oct. 6,

notes of
Jan. 7,

an interview with J6lio de Mesquita
1959.

an interview with Julio de Mesquita
1960.

Kayser, Jacques. One Week's News. Paris- United Nations Economic
and Social 0,1121411, 1953.

Melo Franco, Afonso Arinos de. Pela liberdade de imprensa. Rio de
Janeiro: Libraria Jose Olympio Editora, 195'.

Merrill, John C. The Elite Press Great Newspapers of the World.
New York: Pitman, 1968.

Mesquita Filho, JAIlio de. Politica e cultura. Sao Paulo: Livraria
Martins Editora, 1969.

Morse, Richard M. littoliEacoiiolis:ABio.rahoFromComounf
Sao Paulo, BraiiEGaileiiii7a1-4-71e7FFnersitibirlorida Press,
1958.

Otero, Gustavo Adolfo. El periodismo en America! Esquema de su
histdria atrav4s de la cultura Latino -amerrana, 1492- 1946.
EiMa: published by the author, 1946.



It;

"A prensa perde seu gran capit;o. Visa). Aug. 1, 1969.p.19.

Rabelor Genival. 25112112H44101ATARKgrlqIITAEA1PAK9Volume XLIX of---Rc1Wmxot Ed ora
Civilizacao Bragaiii7711PT7----

1

Sodre. Nelson Werneck. A hist4ria da imprensa no Brasil. Rio de
Janeiro- Edit-Ora Civilizacfi6 Brasileira, 1966.

Themer, Milton. "Um assunto de jornal." Realidade. August, 1967,
pp. 152-160.

Young, Jordan M., editor. Brazil 1954-1964- End of a Civilian
Cycle. New York: Pacts on File, Inc., 1972.


