
DOCUMENT RESUME

ED 095 575 CS 201 537

AUTHOR Knudson, Jerry
TITLE Whatever Became of "The Pursuit of Happiness "? The

U.S. Press and Social Revolution in Latin America.
PUB DATE Aug 74
NOTE 26p.; Paper presented at the Annual Meeting of the

Association for Education in Journalism (57th, San
Diego, California, August 18-21, 1974)

EDRS PRICE MF-$0.75 HC-$1.85 PLUS POSTAGE
DESCRIPTORS Civil Rights; Communications; *Journalism; *Media

Research; *News Reporting; *Press Opinion;
*Revolution; World Affairs

IDENTIFIERS *Latin America

ABSTRACT
This paper examines treatment by the U.S. press of

the Mexican, Cuban, and Chilean revolutions from a historical
perspective, both using original research and synthesizing the
research of others. On balance, the U.S. media have reported or
commented on Latin American social revolutions mainly by exploiting
sensation and ridicule. Economic interests probably predispose the
U.S. press toward a conservative stance. Perhaps more significant,
however, is the cultural conception of individual reportem and
editors that the U.S. political system of representative democracy is
inextricably bound up with the economic system of private ownership
of property. Most U.S. reporters have a difficult time covering
social revolution simply because it is alien to their experience.
They tend to regard the world as a giant police court where property
rights take precedence over human rights. (Author/TO)



U S DEPARTMENT OF HEAL TN.
EDUCATION& WFLFARE
NATIONAL. INSTITUTE OF

EDUCATION
I H., DOCUMFNI , PEEN la PROD.'.IO EXACIt Y AS kf(rivFo FROM
f Hi PERSON OR Okt.:.Ni/AT.ON Ok,GIN
Al 'NU.* POIN I'S s ICA Of+ OPINtONS
SIA.E0 DO NG, NI t I' -',Aka Y fit Pk(
SI NI lit A, NA f ,ONA. '&0.! licit Of

our,, I vN posi I ION OR Pf)1 ii Y

WHATEVER BECAME OF 'THE PURSUIT OF HAPPINESS'?

THE U.S. PRESS AND SOCIAL REVOLUTION IN LATIN AMERICA

By Jerry Knudson

Department of Journalism

Temple University

Philadelphia, Pa. 19122

Paper Presented At
International Communications Division

Association for Education in Journalism
San Diego, Calif.

August 1974



The reason why men enter into society is
the preservation of their property
Whensoever therefore the Legislative shall
transgress this fundamental rule of society;
and either by amVtion, fear, folly or
corruption, endeavour to grasp themselves,
or put into the hands of any other an absolute
power over the lives, liberties, and estates
of the people; by this breach of trust they
forfeit the power the people had put into
their hands

-- John Locke, Essay Concerning the True
Original, Extent, and End of Civil-
Government, 1690

We hold these truths to be self- evident: --
That all men are created equal; that they
are endowed by their Creator with certain
unalienable rights; that among these are
life, liberty and the pursuit of happiness.

-- Thomas Jefferson, Declaration of
Independence, 1776



Governments may come and go in Latin America, but one

thing remains constant in the U.S. press--a seemingly im-

placable hostility toward social change elsewhere in the

hemisphere, whether accompanied by violence or not. Anyone

examining the record can find that newspapers and magazines

in the United States have resorted mainly to sensation and

ridicule in reporting or commenting upon the social revolu-

tions which occurred in Mexico after 1910, Bolivia after

1952, Cuba after 1959, Peru after 1968 and Chile between

1970 and 1973.

In fact, we in the United States have so little concept

of the meaning of the word "revolution" that we must be re-

dundant and say "social revolution" to distinguish profound

social change from a simple coup d'etat, whether palace or

barracks revolt. Octavio Paz, Mexican poet and philosopher,

has noted that until the eighteenth century the word "rev-

olution" meant only "the rotation of heavenly bodies, thus

illustrating the old cyclic idea of time; after the eighteenth

century 'revolution' meant sudden change, the substitution
1

of one system for another." In this sense, we are not even

aware of our own history, for in the judgment of most his-

torians the events of 1776-1783 meant little more than a

change of rulers: not home rule, but who should rule at
2

home. The American experience, then, was a successful

insurrection, not a revolution, and this has clouded our
3

understanding of social change elsewhere.



2

In his book Listen, Yankee, for which he was reviled,

the late sociologist C. Wright Mills thought it impossible

for U.S. reporters to cover a social revolution adequately

simply because the phenomenon is completely alien to their

experience. He wrote:

...many North American journalists simply do
not know how to understand and to report a
revolution. If it is a real revolution--and
Cuba's is certainly that--to report it involves
more than the ordinary journalist's routine.
It requires that the journalist abandon many
of the cliches and habits which now make up
his very craft. It certainly requires that
he know something in detail about the great
variety of leftwing thought and action in the
world of today.4

Mills also blamed newspaper editors for their "demand for

violent headlines [that] restrict and shape the copy journ-

alists produce. Editors and journalists tend to feel that

the United States public would rather read about executions

than about new lands put into cultivation. They print what
5

they think is the salable commodity." Mills implied th

U.S. newsmen, with their traditional up-the-ladder training,

tend to cover the world as if it were a giant police court--

with good guys and bad guys and themselves in the judge's

seat.

Are these charges justified? Fourteen years after

Mills wrote his indictment, the Cuban revolution is alive

and well; the Chilean revolution is not. From a historical

perspective, this paper will examine treatment by the U.S.

press of the Mexican, Cuban and Chilean revolutions, using



3

original research and synthesizing other analyses whenever

possible. After a long acquaintance with the source material,

the writer does not feel that the examples presented are
6

atypical.

MEXICO: 'SAVAGERY WITHOUT PURPOSE'

For the Mexican revolution which began in 1910, we

shall single out how the U.S. press dealt with its central

figure--Emiliano Zapata. In many respects, Francisco I.

Madero, the political figurehead of the movement which

finally toppled the 35-year-old dictatorship of Porfirio

Diaz in 1911, was peripheral to the Mexican revolution.

Tile core of the Mexican upheaval was not in the struggle

for political power in Mexico City but in the stubborn

resistance of the peasants of the state of Morelos, who

crystalized the inchoate yearnings of a people in revolt

with their demand for land and dignity. Their leader was

Zapata. Today there are more statues of Zapata in Mexico
7

than of any other national hero, but how did the U.S. press

at the time report and comment upon the zapatista uprising?
8

Almost without exception in American periodicals,

Zapata was regarded as nothing more than a bandit, along

with Pancho Villa, his northern counterpart. Edwin Emerson,

a correspondent who had covered the Russo-Japanese war,

described Zapata and his men in The Independent as a "horde



4

of outlaws" whose "so-called 'campaign' [was] marked by
9

acts of unbridled murder, arson and rapine." The Literary

Digest ridiculed Zapata and his "handful of followers, who
10

preferred the life of bandits to honest toil..." Harper's

Weekly in its news columns also deplored "the slouchiness,

the laziness, the stupidity, and the cowardliness of the
11

average Mexican..." The New York Times borrowed a phrase

from the conservative Mexico City newspapers to title an

editorial ATTILA OF THE SOUTH, which stated in part:

"Zapata seems to belong to some other century. Savage,

boastful, fond of loading his person with diamonds and gold,

polygamous, a patriarch of banditry, he fulfills the book-
12

and-boy idea of a robber." In its news columns, the New

York Times solemnly reported: "Zapata's famous specialty

was to raid small towns in states near Morelos and steal

young women for his harem. He is known to have had over
13

fifty young women in his harem."

Many of these -Turious stories about Zapata can be

traced to the wild imagination of Harry H. Dunn, an American

writer who claimed to have ridden with Zapata but who actually
14

never met him nor any of his top generals. Borrowing

also from the concocted stories of the Mexican writer Antonio
15

D. Melgarejo, Dunn ground out fake zapatista atrocity
16

reports for a gullible U.S. press. The New York Sun, for

example, repeated without attribution Dunn's tall tale of

Zapata staging a bullfight and tying the town's mayor, a



personal enemy, to a stake to be gored in the center of the
17

ring. Dunn later published the first "biography" of Zapata

in English, which regaled its readers with such tidbits as

Zapata sendin back to Mexico City an envoy's head sewed to
18

a stuffed monkey's body.

Although Dunn wrote in the style of the pulp magazines,

his lies filtered throughout the U.S. press. The New York

World, for example, seriously described Zapata in 1914:

He is as impressive as a gaunt, fiery-eyed,
snarling tiger-man who has committed some
monstrous crime, or as a repulsive serpent
is impressive, not bedause of anything within
them latently noble, beneficent or useful,
but by reason of malign power for harm which
they hold.19

Others considered the Mexican revolution, in which more

than one million people died, as quite a lark. A writer for

Collier's, for example, after relating how he had been shot

at, concluded his article, "Anyway, it was a great scamper,

and something to tell at the club with the walnuts and wine."

Less than a month before the assassination of Zapata,

the New York Times demanded in an editorial "the utter down-
21

20

fall, the permanent absence, or the extinction of Zapata."

That demand was met when the guerrilla leader was killed by

deception on April 9, 1919. Becausc of the lies spread about

him in the press, both in Mexico and in the United States,

it would require almost a quarter of a century for the historic

Zapata to emerge on this side of the Rio Grande. Edgcumb

Pinchon, who wrote the first serious biography of Zapata in



6

English, published in 1941, noted that the man who embodied

the Mexican revolution was "the butt of a campaign of vilif-
22

ication unequaled in the history of modern journalism."

CUBA: 'MARXISTS AND MADNESS'

One may object that the reporting on Zapata occurred

more than half a century ago, before Upton Sinclair published

The Brass Check in 1919 and before journalistic style and

ethics improved. But have they improved? When it became

clear that the Cuban revolution beginning in 1959 was going

to be a genuine social revolution and not simply another

of the "inoffensive exultations... of the Caribbean," in
23

the words of Bolivian writer Augusto Cgspedes, most U.S.

reporters and editorial writers did an abrupt about-face

on Fidel Castro.
24

In the compilation of Michael J. Francis, we have the

following. In early 1960, the New York Daily News, in an

editorial headed THE GUY SEEMS TO BE NUTS, declared that

Castro appeared to be "a paranoiac, a megalomaniac, or both."

William Randolph Hearst, Jr., in his column in the San

Francisco Examiner, wrote that "the least any team of psy-

chiatrists would call him [Castro] is unbalanced. And anyone
26

who is that close to being demented is dangerous." The

Philadelphia Inquirer called for a "restoration of sanity
27

to Cuba." The Miami Herald decided, "Every symptom



7

28
suggested that Fidel Castro is as balmy as the tradewinds."

29
And the Detroit News called Castro a "loony."

The assumption of expertise on every subject under the

sun, which afflicts editorial writers everywhere, did not

stop short in this case at psychiatric diagnosis--and by

long distance, at that. This sampling also suggests that

editorialists tend to read mainly other editorial pages.

But most sadly, as the compiler of this selection of quo-

tations pointed out, "many of the pacers had to turn to
30

irrationality as an explanation for the policies of Castro."

How could one be sane and a Marxist?

Jules Dubois, Latin American correspondent for the

Chicago Tribune who once had championed Castro, also deserted

him, declaring in a speech in early 1960:

Contributing to this unhappy situation in Cuba
is the heavy dose of Castro-oil which is being
administered to the people--and, mind you, many
of them swallow it with delight--by the bearded
premier in the most concerted and concentrated
brainwashing operation in contemporary Latin
American history.31

This note of ridicule and arrogance ran through almost

everything published in the United States on revolutionary

Cuba. Maurice Zeitlin and Robert Scheer studied eight leading

mass-circulation American magazines during the first 22

months of the Cuban revolution. They found "not one article

[which] dealt with the positive social and economic achieve-

ments of the revolution for the Cuban people, claimed by the

Revolutionary Government. In all our reading we found only



8

three paragraphs that even touched on those achievements.

And they appeared in contexts designed to frighten rather
32

than, to enlighten."

In press reaction to the ill-fated Bay of Pigs invasion

of April 1961, Neal D. Houghton found, "Almost the only

implications of official or press regret were expressions

of sadness that the job was 'bungled,' that it did not

'succeed'- -and that a well - meaning young President got caught
33

and got a 'bloody nose.'" There was almost no discussion

of the international lawlessness of the action by the United
34

States in training and sending in Brigade 2506.

U.S. coverage of the Bay of Pigs invasion and the later

Cuban missile crisis of October 1962 revealed another dis-

turbing development: the spectacle of major U.S. newspapers

meekly subservient to the government whose actions they

were supposed to report and comment upon. James Aronson

has charged that a "large section of [the] communications

industry... for the most part has served voluntarily as a

virtual propaganda arm of government since the end of World
35

War II." In both the Bay of Pigs and missile episodes,

key publications--unable to distinguish between national

security and national interest--withheld vital information

from the American public. Dom Bonafede of the Miami Herald

admitted later, "We were middlemen, perhaps even dupes, being
36

used in a propaganda exercise." And White House aide

Arthur M. Schlesinger, Jr., who asked Gilbert Harrison of



the New Republic to kill a story on invasion preparations,

recalled later:

Obviously its publication in a responsible
magazine would cause trouble, but could the
government properly ask an editor to suppress
the truth? Defeated by the moral issue, I
handed the article to the President, who in-
stantly read it and expressed the hope that
it could be stopped. Harrison accepted the
suggestion and without questions--a patriotic
act which left me oddly uncomfortable.37

One wonders only why a historian of the stature of Schlesinger

should feel "oddly" uncomfortable at such a procedure.

Herbert S. Matthews of the New York Times, following

in the footsteps of Lincoln Steffens and John Reed as a

sympathetic observer of a foreign social revolution, was

unique among his species at the time of the Cuban revolution.
38

39
The Matthews story is too complex to discuss fully here,

but it should be noted that the New York Times, after contro-

versy developed, shunted Matthews to an editorial-writing

desk and refused to print any of his reports of his later

trips to Cuba in 1963 and 1967--when U.S. readers were starving
40

for information on what was happening on the island.

It should also be noted that the U.S. press treated

Matthews himself unfairly. For example, Thurston N. Davis,

S.J., discussing Matthews' reporting of Cuba in America,

gave a classic example of quoting someone out of context.

Matthews was quoted as having written in his book, The Yoke

and the Arrows:



10

I would never dream of hiding my own bias
or denying it. I did not do so during the
Spanish Civil War and I do not do so now
[1961]. In my credo, as I said before, the
journalist is not one who must be free of
bias or opinions or feelings. Such a news-
paperman would be a pitiful specimen, to be
despised rather than admired.41

But Father Davis neglected to include an integral part of

Matthews' statement, which immediately followed the selec-

tion quoted above:

There is only one test that means anything,
only one quality that the reader has a right
to demand--the truth as the man sees it and
all the truth. He must never change or suppress
that truth; he must never present as the truth
anything that he does not honestly believe to
be true.42

In summary, Lee Lockwood described the track record

of the U.S. press on the Cuban revolution as of 1967:

Lamentably, little of reality is being
communicated to us by the American press,
which in its coverage of Cuba has been, to
use the kindest words possible, woefully in-
adequate. In general it reports only the
negative aspects--the economic difficulties,
the exodus of Cubans to the United States--and
remains silent about everything else. It
ridicules Castro's speeches and reduces him
personally to a Hitleresque caricature. It
consistently publishes as unchallenged fact
the most absurd rumors that emanate daily from
the embittered Cuban exile community. The net
result to the American reader is an image of
a Cuba troubled and torn and of a government
on the brink of momentary collapse.43

If one concedes this assessment to be accurate, was

the Cuban story willful misrepresentation or the result of

simple ignorance? Howard Cline, late director of the Hispanic

Foundation at the Library of Congress, repeatedly pointed



11

out that only six Ph.D. dissertations on Cuban history had

been done in the United States before Castro came to power.

And Marvin Alisky found that during the last days of Fulgencio

Batista's rule, "Wire service dispatches depended in part
44

upon rewritten leads from the unreliable Havana press."

Language was and is a problem. The UPI got into trouble

when a staff member with a six-week Berlitz course in Spanish

quoted Castro as saying on December 3, 1961, that he had

been a Marxist-Leninist since his university days, when in
45

fact the Cuban premier had said exactly the opposite.

The UPI has not had a good record on Cuba. The wire

service reported Castro cl,aad in the Sierra Maestra before

the Matthews interview of February 1957 proved otherwise.

And this writer remembers seeing a promotional poster in

the UPI New York offices in 1971 which bore a large picture

of Fidel Castro with these words in large-face type: HELP

PUT CASTRO IN HIS PLACE. TAKE UPI. Again, we have the

arrogance of a U.S. news-selling firm deciding what Castro's

place should be, while its younger brethren are chided for

practicing advocacy journalism.

CHILE: 'DELUSION AND SELF-DESTRUCTION'

It is perhaps too early to assess dispassionately the

reportage of the Chilean experiment in the legal and demo-

cratic implantation of Marxist socialism which ended with



12

the overthrow and murder of President Salvador Allende on

September 11, 1973. Nevertheless, many articles critical
46

of U.S. coverage and comment have already appeared. In

life and death, Allende (or anyone who tried to defend him)

was ridiculed by the U.S. press. For example, this writer

reported in a letter to The Quill the results of a conference

on Chile held at Temple University in March 1973. At the

conference, leading U.S. specialists on Chile presented a

quite different picture of what was happening there than
47

the one found in the U.S. press. William F. Buckley, Jr.

responded in one of his columns, "There is no apparent end

to the enthusiasm in academic circles for any left-wing

national adventure." He called the work of the scholars

presented at the conference "propaganda" served up by a
48

gang. u

After the death of Allende, Buckley wrote another column

attacking the dead president on the most personal and un-

substantiated grounds: "Allende spread a Harmecidal banquet

among his people, offering everybody everything... while [he],

between speeches, boozed and debauched, in his regal quarters,

with Faroukian devotion: finally interrupted by his patient

colonels." Lest this be taken as the opinion of only one

ultra-conservative columnist and not indicative of press

attitudes generally in the United States, let it be noted

that the Philadelphia Bulletin copy editor who handled the

column went down to the tenth of twelve paragraphs for his



13

headline: ALLENDE... PHILANDERING, PLUNDERING FAKE. And

the outline under a one-column picture of Allende accompanying
49

the column repeated, "...boozed and debauched." One can

find similarly lurid headlines and outlines accompanying

this Buckley column in newspapers throughout the United

States.

John Pollock, in a study of New York Times coverage of

the Chilean military takeover, noted that Allende alive had

been described as an "acrobat" and "adroit juggler," dodging

like a "clever" and "light-tripping fox," while General

Augusto Pinochet, head of the military junta after Allende's

death, described as "tall," "powerfully built," "quiet

and businesslike," "disciplined," "tough" and with a "sense
50

of humor."

Television scarcely did a more creditable job of re-

porting the Chilean tragedy. Steve Delaney of NBC, for

example, reported from Santiago on September 24, 1973, that

General Pinochet was engaged in a "housecleaning"--implying

that undesirable elements were being swept away in the purges

which followed the coup--and that the military junta was

"middle-of-the-road." Delaney may have been physically

present in Chile, but in the hit-and-run tradition of many

foreign correspondents, he was not in touch with the facts.

At the time of his report, or within two days, alleged leftists

were being executed, foreigners and Jews terrorized, Chile's

largest labor union abolished, all Marxist political parties



14

outlawed, university departments closed, rectors fired and
51

books publicly burned.

The U.S. press also walked away from the Chilean story

leaving many questions unanswered. Among them:

(1) Did Allende commit suicide or was he murdered?

In the January 1974 issue of The Quill, Robert N. Pierce

still referred to the "suicide" of Allende, more than three
52

months after the first confused reports of the coup. Yet

the New York Times had reported the statement by Allende's

widow that he could not have committed suicide because eye-

witnesses had reported to her that his body bore multiple
53

bullet wounds. Tom Wicker wrote in the New York Times

on March 10, 1974, that it "now seems certain" that Allende

was murdered, and Gabriel Garda Marquez, citing "a witness

who asked me not to give his name," described the death

scene in Harper's Magazine:

As soon as he [Allende] saw him [General
Javier Palacios] appear on the stairs [of
La Moneda, the government palace], Allende
shouted at him: 'Traitor!' and shot him in
the hand.... the President died in an exchange
of shots with that gang. Then all the other
officers, in a caste-bound ritual, fired on
the body. Finally a noncommissioned officer
smashed in his face with the butt of his rifle.54

This account bl Garda Mgrquez, a distinguished Colombian

novelist, was corroborated by Mexican journalist Manuel

Mejido, who covered the coup, but their findings were not
55

reported in U.S. newspapers.



15

(2) Why did the U.S. press almost completely ignore

the death on September 23, 1973, of Pablo Neruda, Chilean

poet and 1971 winner of the Nobel Prize for Literature? A

study of nine random newspapers revealed that the death of

Pablo Picasso elicited ten times as much coveray. as that

of Neruda, called by some critics the greatest poet of the

twentieth century .nd by others the greatest poet ever to

have written in the Spanish language. Moreover, the scant

references to the death of Neruda dwelled more on his

political beliefs than on his poetic achievements. As

far as getting a good press in the United States was con-

cerned, it seems to have been Neruda's misfortune that he

was an active member of the Chilean Communist Party and

titled his last book of poems, Incitation to the Murder of
56

Nixon and in Praise of the Chilean Revolution.

(3) Was the U.S. government directly involved in the

Chilean coup d'etat? American newspapers decided not,

a priori, and then dropped the matter. House Resolution 542,

calling for an investigation into possible CIA involvement

in the Chilean coup and the death of Allende, also was
57

quietly shelved, with no notice from the U.S. press.

(4) How many people were killed in the fighting and

later by summary executions and torture? European newspapers

printed estimates of victims ranging from 5,000 to 15,000,

whereas the New York Times published the official figure
58

of the Chilean military junta, the unbelievable total of 197.



16

John Barnes of Newsweek first broke the story in this country

of the true extent of the carnage, but a debate over the

accuracy of his report quickly sputtered out in the pages
S9

of the Wall Street Journal.

Thus, one cannot conclude that it was the violence of

the Mexican and Cuban revolutions which alienated the U.S.

press, for in the Chilean case the peaceful and orderly

social change attempted by Allende brought only abuse in

the U.S. press, and the same press tended to accept without

concern the violence and brutality of the present ruling

military junta to suppress social change.

For that matter, Americans have forgotten their own

violent origins, if indeed recent generations ever accepted

those origins at all. Richard Maxwell Brown, writing on

"Violence and the American Revolution," concluded, "The

long-range era of the American Revolution has at last come

to an end, for it seems that the Revolution now has little

impact as an inspiration for dissent and reform whether
60

peaceable or violent." It was, of course, not always so.

Beatrice F. Hyslop, after an exhaustive study of treatment

of the French Revolution of 1789 in U.S. newspapers, con-

cluded: "American experience led American papers to expect

violence and some bloodshed. Uprisings against arbitrary

power were accepted as necessary, and the blood of oppressed
61

citizens was condoned in 1789."



17

Why, then, this aversion in the U.S. press of today

toward social revolution, with or without violence? One

cannot rule out selfish motivation. As C. Wright Mills

observed, "If U.S. businesses adversely affected by the

[Cuban] revolution do not coordinate your news of Cuba,

business as a system of interests (which includes the media

of mass communication) may nonetheless be a controlling
62

factor in what you are able to know about Cuba today."

Further, perhaps many workers as well as owners of

the press are prisoners of their own cultural conditioning.

It seems to me that the hostility in the U.S. press today

toward social revolution--in Latin America or elsewhere,

with or without violence--stems from the mistaken notion

that the American political system of representative

democracy is inextricably bound up with the economic
63

system of private ownership of property. This notion
64

has little basis in historical fact. John Locke justified

the Glorious Revolution of 1688 in England on the basis of

life, liberty and property. But to read about social

revolution in the pages of most U.S. newspapers today, one

would never know that Thomas Jefferson, in a stroke of

genius that would capture forever the American dream,

changed Locke's word "property" to "the pursuit of
65

happiness."



18
FOOTNOTES

1. Rita Gilbert, "The New Latin Wave: Octavio Paz," inter-
view in Intellectual Digest (December 1972), 74. Paz
noted that the Chinese have no word for "revolution"
and had to describe the experience of their country after
1948 as "Change of Mandate from Heaven."

2. Most historians today accept the thesis that the American
Revolution involved little social change. The thesis was
first advanced by J. Franklin Jameson, The American Revolution
Considered as a Social Movement (Princeton, 1926). Carl
Becker coined the phrase about home rule in The History
of Political Parties in the Province of New York, 1760-1776
(Madison, 1909), 22.

3. There is a growing awareness of this. James Kirby Martin,
for example, titled his recent book Men in Rebellion (New
Brunswick, 1973), thus avoiding the word "revolution." On
the tragicomic side, Russell Baker in his "Sunday Obgerver"
column of The New York Times Magazine (June 30, 1974) suggested
that in celebrating the Fourth of July nowadays we should
render homage to George III rather than to George Washington
since the United States after 200 years has become the
imperial power suppressing revolutionary movements around
the globe.

4. C. Wright Mills, Listen, Yankee: The Revolution in Cuba
(New York, 1960), 10.

5. Ibid., 9-10.

6. For four years, the author of this paper taught a course on
"Twentieth Century Latin American Social and Economic
Revolutions" in the Department of History at the University
of Kentucky. He is the author of "The Press and the Mexican
Revolution of 1910," Journalism Quarterly (Winter 1969),
760-766; "The Press and the Bolivian National Revolution,"
Journalism Monographs, No. 31 (November 1973), and "Allende
Falls, The Press Reacts," The Masthead (Spring 1974), 50-56.

7. Betty Kirk, Coverin3 the Mexican Front: The Battle of Europe
versus America (Norman, 1942), 118.

8. A few articles did penetrate the significance of Zapata's
struggle. See, for example, "Zapata and Mexico's Agrarian
Revolution," The American Review of Reviews (November 1914),
630-632, which had i.ejourrIterprise to translate
and publish one of Zapata's manifestos first printed in the
Mexican newspaper Voz de Jufirez on August 20, 1914. Another
favorable view was presented by William Gates in "Zapata--
Protector of Morelos," The World's Work (April 1919), 654-
665. Gates pointed out (p. 663), "Our fundamental difficulty
facing the Mexican question is: lack of information."



19

9. Edwin Emerson, "Mexican Bandits at Close View," The
Independent (August 1, 1912), 234 and 238.

10. "Is This the End of Emiliano Zapata, the Mexican Rebel?"
The Literary Digest (July 5, 1919), 79.

11. Richard Barry, "Zapata--The Mexican Attila," Harper's
Weekly (January 20, 1912), 8. Elisha Hollingsworth
Talbot, "The Disruption of Mexico," ibid. (October 19,
1912), referred (p. 7) to "Zapata's bloodthirsty hordes..."
Harper's Weekly did present other views, however. Allene
Tupper Wilkes, "The Gentle Zapatistas" (January 16, 1915)
reported (p. 57) on Zapata's first occupation of the
capital, "whatever comes the people of Mexico City will
keep the surprised memory of this week's gentle reign of
the Zapatistas."

12. New York Times, March 18, 1919..

13. Ibid., April 12, 1919.

14. Edgcumb Pinchon, Zapata the Unconquerable (New York, 1941),
228-229, n. 2. See also Jerry Knudson, "Judgment Day in
Morelos: Emiliano Zapata and Agrarian Reform, 1909-1919,"
in Essays in History (Charlottesville, 1962), 17, n. 10.

15. Antonio D. Melgarejo, Los crrmenes del Zapatismo, Apuntes
de un guerrillero (Mexico, D.F., 1913?) To a credulous
public, Melgarejo announced that Zapata crucified priests,
skinned the feet of a prisoner and then made him dance
the arabe, and detonated a stick of dynamite after in-
serting it in the rectum of a Federal soldier. Ibid.,
131, 102 and 104.

16. At times Dunn wrote under the pseudonym of Ramon Jurado.
The following articles, all by Dunn, appeared in The Wide
World Magazine: "The Master-Bandit" (September 1912 ,

523-534; "Expelled from Mexico, The Striking Sequel to a
'Wide World' Story" (February 1913), 430-439; "The Escape
of Manuel Gonzales" (July 1913), 342-347; "Gun-Running with
Zapata" (January 1914), 309-319; "More About the Master
Bandit" (April 1916), 14-25, and "A Bandit's Bride, A Girl's
Strange Life-Story" (June 1917), 177-186; (July 1917),
309-317, and (August 1917), 403-442.

17. Quoted in "Zapata in Action," The Literary Digest (April 6,
1912), 716-717.

18. Harry H. Dunn, The Crimson Jester, Zapata of Mexico (New
York, 1933), 44-45. In his preface, Dunn seated(5. x)
that Zapata was "the greatest bandit the Americas have seen.
Quite possibly he was the most powerful and the most de-
structive outlaw in the known history of the entire world."
The best biography of Zapata in any language is John Womack, Jr.,
Zapata and the Mexican Revolution (New York, 1969).



20

19. Quoted in The North American Review (February 1914), 181.

20. John A. Avirette, "Mexico's Trouble Maker," Collier's
(February 24, 1912), 27.

21. New York Times, March 18, 1919.

22. Pinchon, Zapata the Unconquerable, 227.

23. La Nacion (La Paz, Bolivia), October 3, 1959.

24. Michael J. Francis, "The U.S. Press and Castro: A Study
in Declining Relations," Journalism Quarterly (Summer 1967),
257-266. Sae also Joseph Fenley, "An Analysis of Editorials
on Castro and Cuba Appaaring in The New York Times from
December 2, 1956, to January 3, 1963," M.A. thesis, University
of Missouri, 1963.

25. New York Daily News, January 22, 1960.

26. San Francisco Examiner, January 23, 1960.

27. Philadelphia Inquirer, March 8, 1960.

28. Miani Herald, July 8, 1960.

29. Detroit News, March 9, 1960.

30. Francis, "The U.S. Press and Castro," 263.

31. Jules Dubois, "The Fight for Freedom in Latin America,"
Eleventh Annual William Allen White Memorial Lecture,
University of Kansas (February 10, 1960), 19. The rhetoric
of the Cold War was evident in this speech, which decried (p. 9)

"the agitation and subversion of the communist conspiracy
in the global master plan of the Kremlin for world dom-
ination."

32. Maurice Zeitlin and Robert Scheer, Cuba: Tragedy in Our
Hemisphere (New York, 1963), 284. Magazines examined were
Life, Time, Newsweek, U.S. News & World Report, Reader's
Digest, Look, Saturday Evening Post and Coronet. The
magazine articles were most concerned with the issue of
communism and secondly with Cuba-U.S. relations. The authors
also studied three newspapers--the Washington Post, San
Francisco Chronicle and San Francisco Examiner--published
between January 1, 1959, and October 19, 60. They found
(pp. 286-302) that most of the Cuban news centered on Cuba-
U.S. relations or counter-revolutionary activities within
Cuba. Ninety-seven percent of news stories originating from
Cuba came from Havana. The authors charged (p. 293) that
"our newspapermen preferred remaining in Havana to the
often arduous task of interviewing peasants, investigating
rural cooperatives, new hospitals, and schools."



21

33. Neal D. Houghton, "The Cuban Invasion of 1961 and the U.S.
Press, in Retrospect," Journalism Quarterly (Summer 1965),
424.

34. Misplaced values were evident, for example, in Tad Szulc,
"Cuba: Anatomy of a Failure," Look (July 18, 1961), 76-82.
Clifton Daniel, managing editor of the New York Times, in
justifying suppression of invasion news before the World
Press Institute at St. Paul, Minn., in 1966, regretted
the Bay of Pigs operation only because if it had been
canceled, "the country would have been saved enormous
embarassment..." New York Times, June 2, 1966. Few
journalists seemed to consider the effect of the invasion
upon the Cubans.

35. James Aronson, Packaging the News, A Critical Survey of
Press, Radio, T,7 New York, 1971), Chapter 10, "Cuba and
Vietnam," 70. See also Aronson, The Press and the Cold
War (Boston, 1970), Chapter 11, "The Bay of Pigs," 153-169,
and Chapter 12, "The Missile Crisis," 170-179. For a
critical account of the New York Times' handling of the
invasion, see Victor Bernstein anaTeise Gordon, "The Press
and the Bay of Pigs," The Columbia University Forum (Fall
1967), 5-13.

36. Dom Bonafede, "The Press in the Cuban Fiasco," Nieman Reports
(July 1961), 5-6.

37. Arthur M. Schlesinger, Jr. A Thousand Da s, John F. Kenned
in the White House (Boston, 1965 , 261.

38. Steffens filed dispatches from Mexico while accompanying
the forces of Venustiano Carranza; Steffens later claimed
that he wrote much of the Mexican Constitution of 1917.
Reed followed Pancho Villa, later collecting his reports
in Insurgent Mexico (New York, 1914) before going on to
cover the Russian revolution and to write one of the classics
of modern journalism, Ten Days That Shook the World (New
York, 1919).

39. Matthews has presented his own account in The Cuban Story
(New York, 1961) and A World in Revolution, A Newspaperman's
Memoir (New York, 1971). In the latter, see espec ally
Chapter 8, "Cuba," 293-336, and Chapter 9, "Cuba and The
Times," 337-365. An interesting exchange of letters between
Matthews and Theodore Draper is found in the latter's
Castro's Revolutioriiialths and Realities (New York, 1962),
Appendix Two, 185-199.

40. Gay Talese, "The Kingdoms, the Powers, and the Glories
of the New York Times," Esquire (November 1966), 203. See
also "The Penance of Matthews," The Nation (October 31,
1966), 437-438. Matthews published an account of his



22

1963 visit in a monograph, "Return to Cuba," issued by
the California Institute of International Studies (Stanford,
1964) and a brief report of his 1967 trip, "Fidel Castro
Revisited" in War/Peace Report (December 1967), 3-5.

41. Thurston N. Davis, S.J., "The Lid Life of Herbert Matthews,"
America (August 26, 1961), 660.

42. Herbert L. Matthews, The Yoke and the Arrows, A Report on
Spain (New York, 1961), 225.

43. Lee Lockwood, Castro's Cuba, Cuba's Fidel (New York, 1969),
336.

44. Marvin Alisky, "The Cuba Nobody Knew," Nieman Reports
(April 1959), 2. See also his earlier studies of the
Cuban press under Batista, "Havana Havoc: Too Many Dailies,
Subsidies Corrupt Crowded Cuban Journalism," ibid. (April
1956), 16-18, and "Cuban Press: Censorship Replaces
Bribery," ibid. (April 1957), 17-18.

45. Mervin Block, "The Night Castro 'Unmasked,'" Columbia
Journalism Review (Summer 1962), 7.

46. In addition to articles cited below, see Bob Kamman, "Dr.
Allende and the Red Herring," Chicago Journalism Review
(April 1971), 14; John Pollock, "Reporting on Chile: What
the Press Leaves Out," The Nation (January 29, 1973), 134-
138; Pollock with David Eisenhower, "The New Cold War in
Latin America: The U.S. Press and Chile," in Dale Johnson,
ed., The Chilean Road to Socialism (New York, 1973), 71-86;
Ted Pearson, "Coverage of Chile: 'Preconceived, Wishful
View,'" Chicago Journalism Review (November 1973), 3-5;
Pollock and Torry Dickinson, "Apologists for Terror: The
Chilean Junta and the U.S. Press," Worldview (March 1974),
27-32, and John and Michele Pollock, The U.S. Press and
Chile: Ideology and International Conflict (New York, 1974).
For what happened in the Chilean press, see Patricia Fagen,
"The Media in Allende's Chile," Journal of Communication
(Winter 1974), 59-70; Michael Sanders, "Book Burning and
Brutality," Index (Spring 1974), 7-16, and International
Organization of Journalists, "The Present Situation of the
Press in Chile"(n.p., n.d. (after the overthrow of Allende]).

47. Jerry Knudson, "Improve Coverage of Chile," Letters, The
Quill (April 1973), 7.

48. Philadelphia Bulletin, June 24, 1973.

49. Ibid., September 30, 1973.

50. John Pollock with Torry Dickinson and Joseph Somma, "Did
Eichmann Have a Sense of Humor? The New York Times and



23

Militarism in Chile," Latin American Studies Association
Newsletter (December 1973), 35.

51. Best television coverage of the Chilean coup was by CBS,
except for the footage of the bombing of La Moneda, trig
government palace, shown on NBC.

52. Robert N. Pierce, "Lights Out in Santiago," The Quill
(January 1974), 17-21. See also letter by Jerry
"Was Allende Murdered?" ibid. (March 1974), 7.

53. New York Times, September 20, 1973.

54. Gabriel Garcia MArquez, "The Death of Salvador Allende,"
translated by Gregory Rabassa, Ha... per's Magazine (March
1974), 53. On the other hand, The Reasoner Report of ABC
interviewed in February 1974 a Dr. GuijOn who claimedto
have seen Allende shoot himself. Arthur Holch, producer
of The Reasoner Report, commented, "I asked Orlando Letelier
and otheL former Allende officials how they would rate Dr.
Guijon'e account. They told me they see no reason to doubt
his veracity." Letter from Holch, April 1, 1974.

55. Manuel Mejido, Esto pass en Chile (Mxico, D.F., 1974).

56. Pablo Nepda, IncitaciOn al Nixonicidio y alabanza de la
Revolucion Chilena (Mtxico, D.F., 1973). The writer of
this paper has prepared another on U.S. press coverage
of the death of Neruda, titled, "A Chilean Poet Dies--So
What?"

57. Letter from Senator Richard S. Schweiker (R.-Pa.),
October 11, 1973.

58. Pat Cnain, "Press Coverage of the Chilean Coup: The
Information Gap," Community Action on Latin America
Newsletter (October 1973), 1-4.

59. John Barnes, "Slaughterhouse in Santiago," Newsweek
(October 8, 1973), 53-54, and E. Bradford Burns7Teform
Gunned Down: True Verdict on Allende," The Nation
(October 29, 1973), 422-426. For rebuttir,TiTTiblo
Huneeus, "Those Horror Tales from Chile..." and Everett
G. Martin, "... and a Few Loud Echoes from Academia,"
Wall Street Journal, November 2, 1973. See also Keraeth
Auchincloss, Newsweek Replies on Chile," ibid., November
15, 1973, and Laurence R. Burns, "Chile inTEW Wall
Street Journal," The Nation (December 3, 1973 , 581-587.

60. Richard Maxwell Brown, "Violence and the American Revolu-
tion," in Stephen G. Kurtz and James H. Hutson, eds.,
Essays on the American Revolution (Chapel Hill, 1973), 116.



24

61. Beatrice F. Hyslop, "The American Press and the FrEnch
Revolution of 1789," Proceedings of the American Philo-
sophical Society (February 196u). 84.

62. Mills, Listen, Yankee, 9.

63. Actually, the United States today has a mixed economic
system, with governmental intervention in the economy
generally in favor of the wealthy and established, a
system that has been called "socialism for the rich."

64. The Fifth Amendment to the Constitution of the United
States does prohibit deprivation of "life, liberty, or
property" without due process of law, and this prohibition
was extended to state governments through the Fourteenth
Amendment adopted in 1868. On the other hand, of the
27 specific indictments of George III in the Declaration
of Independence, only three concern property: taxes,
trade and appropriations of lands. The major thrust of
both the Declaration of Independence and the Bill of
Rights was to place much greater emphasis on personal
rights other than the ownership of property.

65. The relationship between the political thought of Locke
and Jefferson is not as simple as this, of course. For
detailed discussions of a complex issUe, see Carl Becker,
The Declaration of Inde endence A Stud in the Histor
o Pol t cal Ideas New Yor 2 2 , an E war
Dumbauld, The Declaration of Independence and What It
Means Today (Norman, 1950), 60-63.


